Bilbatteri v70 -97 laddar ur fort

killiades
14 juni 2016 · 7 Inlägg

Hej!
Jag har ett problem med min volvo v70 -97 automatväxlad, jag har haft problem med att växellådslampan blinkar, och var tvungen då att byta batteri då den senare inte gick starta. Då jag hade bytt batteri upphörde blinkandet i ungefär 2 veckor, nu blinkar den ibland igen och är svårstartad ibland också, så misstänker att batteriet kommer vara kaputt snart igen då det hände precis samma sak senast.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Byter batteri gör man bara om det är gammalt och inte går att ladda..
Mät över batteriets poler så ser du om generatorn laddar  bortåt  14 volt..
Ligger värdet under 13 volt så bör generatorn kollas..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
killiades
15 juni 2016 · 7 Inlägg

Mitt förra batteri var gammalt och gick inte alls att ladda då jag försökte. Tack för det snabba svaret, får kolla det imorgon! smile

torsen
16 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Lägg av batterikabeln från minuspolen på batteriet.
Anslut en multimeter, inställd på ampére, mellan batteriet och den avlagda batterikabeln.
Får du ett utslag på multimetern drar du ut säkring efter säkring tills instrumentet inte gör utslag.
Gör instrumentet trots detta utslag, och du har draganordning på bilen, så demontera eluttaget och kolla så det inte är överslag i eluttaget p g a "gegga" där.

torsen
16 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Glömde skriva det.
Om batteriet gått ner i spänning till mellan 7 och närmare 10 volt går det inte att ladda med en "intelligent" laddare typ CTEK.
Då måste man "köra upp" spänningen till närmare 11 volt med en gammal analog batteriladdare i 1 till 2 dygn.
Därefter kan man ansluta den "intelligenta" laddaren.
Ditt gamla batteri behöver inte alls vara slut.
Ett närmare 8 år gammalt batteri laddades ur p g a fel från mig.
Jag gjorde som jag beskrivit ovan.
Men det är klart, alla bilbatterier klarar inte en (djup)urladdning på samma sätt som ett s k fritidsbatteri i t ex båt eller husvagn.
Skilda batterityper som har olika egenskaper vid djupurladdning.
Förr eller senare är batterierna slut p g a fosfatering.

För sisådär 50 - 60 år sedan byttes nästan aldrig batterier.
Då lämnades de in för rekonditionering.
Man värmde becket med en kraftig lödkolv(fanns modiga som använde gasolbrännare eller gassvets).
Därefter lyfte man ut cellpaketet och skrapade rent plattorna med kniv eller bågfilsblad.
Därefter fixerades cellpaketet m hj a en liten minitelfer.
Beck lades runt och smältes ner.
Fräsch vätska och, voila - batteriet var som nytt igen.big_smile

killiades
27 juni 2016 · 7 Inlägg

tommen1 skrev:
Byter batteri gör man bara om det är gammalt och inte går att ladda..
Mät över batteriets poler så ser du om generatorn laddar  bortåt  14 volt..
Ligger värdet under 13 volt så bör generatorn kollas..

Den låg på 12,7 då jag mätte nu

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
29 juni 2016 · 1 128 Inlägg

Skulle tro det är spänningsfall nånstans.

Jag citerar mig själv från en annan tråd, börja med att kolla detta:

_Blue_Speed_ skrev:
Känn på pluskabelns polsko(på batteriet), är den mycket varm så är det spänningsfall där. Kabeln är inpressad och fastklämd i polskon från fabrik, med åren kan det bli sämre kontakt med spänningsfall som följd.

Nöjeskör närproducerat
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang