Fiat punto -00 skakar och låter som fan. Men bara ibland

zigge87
15 juni 2016 · 4 Inlägg

Min sambo har en fiat punto som skakar och låter som fan ibland. Oftast på motorvägen runt 120-130. Sänker man farten till ca 90 en stund så slutar det. Sen kan man gasa upp igen. Och låter inget alls då. Har stora problem med att veta vart jag ska börja leta efter fel. Om däcken var i obalans så borde det ju skaka jämt. Om något motorfäste är trasigt likaså. Drivknut, drivaxel. Allt jag kan komma på borde låta hela tiden om dom skulle vara trasiga. Det är ett tuggade ljud och extrema skakningar i bilen. Även om man kopplar ur så låter det lika mycket. Först när man sänkt farten i nån minut så avtar det. Och helt lugnt efter det. Och JA. Hjulbultarna sitter åt. Vart ska ja börja leta? Hjälp mej. Eller rättare sagt. Hjälp mej hjälpa min sambo. Tacksam för svar

Meaganeowner
15 juni 2016 · 2 250 Inlägg

Inre drivknuts fastsättning mot utgående axel från växellådan. En Renault vi hade, vibrerade kraftigt vid vissa hastigheter,  ibland, ibland inte.
Det var ett rörstift - rörfjäder som hade gått av, vilket gjorde att drivknuten kunde vandra lite ut och in. När den var långt ut, så centrerade den inte längre,  utan kastades utåt mot sidan. Med vibrationer som följd. Ta tag i de inre drivknutarna o dra ut och in. Ska inte kunna röra sig.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 juni 2016)

zigge87
16 juni 2016 · 4 Inlägg

Tack. Ska kolla det så fort jag har tid.

zigge87
16 juni 2016 · 4 Inlägg

Är man tvungen att byta drivknutarna helt då eller går det att bara byta dom sprintarna?

Meaganeowner
17 juni 2016 · 2 250 Inlägg

Om det nu är sprinten. Så behöver du en dorn, för att putta ut resterna av den gamla. Ev måste du då lossa nedre spindelled för att kunna dra ut knuten så pass att du ser den trasiga rörfjädern.
Men märk upp noga hur spindelleden sitter ifall du lossar från länkarmen,  annars åker du på hjulinställning.

Allt bygger på att det är liknande uppbyggnad som på Renault. Och då är det bara på högra sidan, sett från förarpositionen, som det sitter en rörfjäder.

Senast redigerat av Meaganeowner (17 juni 2016)

zigge87
29 juni 2016 · 4 Inlägg

Va under idag å kände lite idag. Man kunde dra drivknuten på vänster sida in och ut. Och "klonkade" om den. Tror att det är yttre som är glapp. Sitter typ en skarv ca 20 cm in. Ska det gå att dra drivknuten in och ut på det sättet? Om det nu är drivknuten. Borde det inte låta om den när man svänger då? Och inte bara ibland i hög fart? Känns inte som att jag blir så klok på den här bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang