Volvo 945-96 Turbo + 190Hk dör när man belastar motorn.

Polisbilen
15 juni 2016 · 21 Inlägg

Nu har min Volvo gått 46 tusen mil. Fick bytt kamrem precis innan den slog över. Den gick bra i lite drygt 3 veckor sen började den stanna vid gaspådrag.
Höll på i en vecka med att leta fel.
Bytte tändkablar
Fördelare
Rotor
Luftmassemätare
Luftfilter


Sen gick den bra i ungefär 2 veckor.
Nu har den börjat stanna igen. Det börjar först med att varvräknaren går ner till 0 och lambdalampan blinkar till, sen får den fart igen och håller på så upp o ner, gasar man då så tvär dör den direkt.

Det enda jag inte bytt nu är lambdasonden . Jag provade att koppla ur lambdan och körde en sväng och men det gjorde varken från eller till.
Har provat koppla ur luftmassemätaren men då går den ännu sämre. 

På tomgång går den hur fint som helst, men vid belastning så börjar den bluddra o bete sig jätte konstigt, tvärdör när man lägger den i växel.

Idag har jag bytt
Tändstift
Olja
Ny kamrem
Den gick igång på första startförsöket, gick bra på tomgång tills jag la den i "Drive" då dog den.

Blir snart gråhårig av detta, vad kan det vara som spökar?

Bilen är en som rubriken antyder en Volvo 945 årsm 1996 Turbo + 190 Hk (chippad på Volvo fd polisbil)

Om någon har någon klurig idé vad det kan vara  så tar jag tacksamt emot alla tips och råd.

alexbenhard Hemlig Agent
15 juni 2016 · 1 115 Inlägg

Inga felkoder?
Svänghjulsgivaren skulle det kunna vara som spökar.

zemet
16 juni 2016 · 4 030 Inlägg

Jag har haft liknande problem på 7/940 och då har det varit bränslerelaterat. Pump som gett sig och filter som varit tätt.
Det luriga med filtret var att det gick att köra en stund mellan varje gång innan det satte helt stopp. Så när man skruva loss bränsleslangen till fuelrailen kom det gott om soppa.

Vet inte riktigt hur man skall felsöka det på ett klokt sätt utan att bara byta delar hejvilt. Prova och se hur den går på startgas

Polisbilen
16 juni 2016 · 21 Inlägg

Har inte haft den inne för felkodsläsning än, verkstaden här hade inte tid denna veckan. Kan pumpen vara kass fast den går igång när man vrider om nyckeln?

Polisbilen
16 juni 2016 · 21 Inlägg

Testade att dra ut kontakten till vevaxelgivaren och satte i den igen då startade bilen direkt och gick att varva utan att den stannande. Runt höljet var det tejpat med eltejp, hmm kanske detta som är problemet?

alexbenhard Hemlig Agent
17 juni 2016 · 1 115 Inlägg

Jag är inte säker men jag tror du kan läsa av felkoder själv via en liten dosa i motorrummet.
Kan vara vevaxelgivaren som är boven, den kostar inte så många hundralappar att köpa och är ganska enkel att byta.
Fast nu kanske du fick liv i den igen och då är det ju bara att köra på.

Polisbilen
17 juni 2016 · 21 Inlägg

Jag har diagnostik uttag i mittenfacket mellan framstolarna. Ingen dosa i motorrum. Problemet är nog löst, bytte givaren idag (Tändlägesgivare, Vevaxelgivare) den har tydligen många namn. Men nu går den igen smile

Tack för alla tips och råd smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang