Multirem lossnar- Peugeot 206 årsm. 2005-

Garagen
16 juni 2016 · 83 Inlägg

Hej,

för någon månad sedan köpte jag en fransk bil av märket Peugeot 206. Jag provkörde den en kort stund och inget fel visade sig. Efter köpet genomfördes började jag åka hem, en resa på ca 3 mil. En rätt så rakväg. Ca efter 1- 1,5 mil bötar batteriindikatorn börja blinka och då började jag noja mig. Eftersom det var rakväg så behövde jag inte vrida på ratten tills då jag behövde när en sväng kom, det gick så trögt att det kändes helt omöjligt att vrida på ratten med med styrka så gick det hela vägen hem. När jag hade kommit hem öppnade jag motorhuven för att titta vad som spökade där. Ja, då har multiremmen lossnat helt.

Det var ju inte så mycket att göra åt saken, bara boka in den på en verkstad och fick det fixad. Börjar köra med den igen och då lossnar remmen igen men jag hinner inte köra så mycket utan hittar remmen direkt på vägen, då har lite av kanten blivit fransad. Tar remmen och åker till verkstaden och förklarar saken och då gör verkstaden en reklamation på remmen. Sätter dit en ny rem och ut på vägen igen. Tro mig, remmen ramlar av och jag åker till verkstaden och lämnar över bilen i 2 dagar och säger ha inte gråttom titta igenom vad som spökar. Får samtal från verkstaden om att bilen är fixad och när jag är på plats för att hitta bilen säger dom att inget fel kunde hittas. Då är det ju inte så mycket jag kan påverka, tar bilen och åker hem. Kör med bilen idag, när jag ska köra ur cirkulationsplatsen märker jag genast att remmen har ramlat av igen. Hinner ta samma väg tillbaka och på vägen ligger remmen och väntar på att bli upplockad av mig:D

Nu ligger bilen på parkeringen och jag hemma och undrar vad jag ska göra? Visserligen var jag på en verkstad som kan liknas med Katten Mjau´s verkstad.

Frågan är om jag ska ta den till en annan verkstad och låta dom titta på den? Sen så undrar jag vad för ett pris som kan vänta mig, vill inte bli överraskad över ett pris på 5000 kronor. Köpte bilen för 20000 kronor.

Då blir frågan först, vad kan det vara för fel?

Evildan
16 juni 2016 ·

Löphjul, aggregat eller spännaren trasig troligtvis.
En "riktig" verkstad hittar problemet enkelt.
Kostnaden är omöjligt att sia om.

Evildan
16 juni 2016 ·

Men, nu när bilen står där utan hopprepet så gå ut och känn på aggregaten löphjulen samt spännaren, hugger det eller glappar axiellt har du kanske hittar felet.
Lys med en ficklampa och se om du kan hitta brända remrester någonstans, där den gått emot bör den även ha lämnat ett visitkort.

Garagen
16 juni 2016 · 83 Inlägg

Evildan skrev:
Löphjul, aggregat eller spännaren trasig troligtvis.
En "riktig" verkstad hittar problemet enkelt.
Kostnaden är omöjligt att sia om.

Då får jag lämna in den på en bättre verkstad.


Evildan skrev:
Men, nu när bilen står där utan hopprepet så gå ut och känn på aggregaten löphjulen samt spännaren, hugger det eller glappar axiellt har du kanske hittar felet.
Lys med en ficklampa och se om du kan hitta brända remrester någonstans, där den gått emot bör den även ha lämnat ett visitkort.

Saken är att jag är helt okunnig när det handlar om bilar. Det finns liksom 4- 5 snurrhjul som remmen sitter på och jag vet inte vilken är vilken.

Evildan
16 juni 2016 ·

Garagen skrev:

Evildan skrev:
Löphjul, aggregat eller spännaren trasig troligtvis.
En "riktig" verkstad hittar problemet enkelt.
Kostnaden är omöjligt att sia om.

Då får jag lämna in den på en bättre verkstad.


Evildan skrev:
Men, nu när bilen står där utan hopprepet så gå ut och känn på aggregaten löphjulen samt spännaren, hugger det eller glappar axiellt har du kanske hittar felet.
Lys med en ficklampa och se om du kan hitta brända remrester någonstans, där den gått emot bör den även ha lämnat ett visitkort.

Saken är att jag är helt okunnig när det handlar om bilar. Det finns liksom 4- 5 snurrhjul som remmen sitter på och jag vet inte vilken är vilken.

Men du kan lysa och titta även om du inte har kunskaper nog att avgöra vad som känns fel.

Det är inte lämpligt att starta motorn då den remmen kan driva även vattenpumpar och risken för att bilen kokar och din motor går sönder är stor.

Garagen
16 juni 2016 · 83 Inlägg

Evildan skrev:

Garagen skrev:

Evildan skrev:
Löphjul, aggregat eller spännaren trasig troligtvis.
En "riktig" verkstad hittar problemet enkelt.
Kostnaden är omöjligt att sia om.

Då får jag lämna in den på en bättre verkstad.


Evildan skrev:
Men, nu när bilen står där utan hopprepet så gå ut och känn på aggregaten löphjulen samt spännaren, hugger det eller glappar axiellt har du kanske hittar felet.
Lys med en ficklampa och se om du kan hitta brända remrester någonstans, där den gått emot bör den även ha lämnat ett visitkort.

Saken är att jag är helt okunnig när det handlar om bilar. Det finns liksom 4- 5 snurrhjul som remmen sitter på och jag vet inte vilken är vilken.

Men du kan lysa och titta även om du inte har kunskaper nog att avgöra vad som känns fel.

Det är inte lämpligt att starta motorn då den remmen kan driva även vattenpumpar och risken för att bilen kokar och din motor går sönder är stor.

Ska göra det imorrn. Det enda man kan göra är faktiskt att bara lysa och se, för att känna på hjulen som sitter längre ner måste man ha en väldigt platt arm och det har inte jag:)

Garagen
16 juni 2016 · 83 Inlägg

Evildan skrev:

Garagen skrev:

Evildan skrev:
Löphjul, aggregat eller spännaren trasig troligtvis.
En "riktig" verkstad hittar problemet enkelt.
Kostnaden är omöjligt att sia om.

Då får jag lämna in den på en bättre verkstad.


Evildan skrev:
Men, nu när bilen står där utan hopprepet så gå ut och känn på aggregaten löphjulen samt spännaren, hugger det eller glappar axiellt har du kanske hittar felet.
Lys med en ficklampa och se om du kan hitta brända remrester någonstans, där den gått emot bör den även ha lämnat ett visitkort.

Saken är att jag är helt okunnig när det handlar om bilar. Det finns liksom 4- 5 snurrhjul som remmen sitter på och jag vet inte vilken är vilken.

Men du kan lysa och titta även om du inte har kunskaper nog att avgöra vad som känns fel.

Det är inte lämpligt att starta motorn då den remmen kan driva även vattenpumpar och risken för att bilen kokar och din motor går sönder är stor.

Dum fråga men brukar det ta lång tid innan motorn pajar helt när den börjat koka?big_smile

Steff240
17 juni 2016 · 1 016 Inlägg

Börjar motorn koka dröjer det inte länge innan det blir skador på exempelvis topplocket och det vill du inte betala i onödan neutral

torsen
19 juni 2016 · 7 230 Inlägg

Finns det bara fullt med vatten i kylsystemet så bör du, från helt kall motor, försiktigt kunna köra 5 - 10 minuter riskfritt. Lite avhängigt utetemperaturen.
Om motorn blir överhettad är det nog i första hand cylinderlockspackningen  som tar illa vid sig.
I andra hand cylinderlocket som säger upp sig.
Nog så dyrt om du inte kan meka själv.

Primärfelet är nog något av remhjulen som inte spårar eller har kraftigt lagerspel så att remhjulet vobblar och remmen hoppar av.

Mycket svagt av verkstaden att inte kolla vad som orsakar ditt problem utan bara byter remmen.

Finns ingen Peugeotverkstad i närheten så sök upp en Citroenverkstad, om det finns.
Peugeot och Citroen är "systerbilar" och delar många komponenter.

Lycka till.smile

torsen
19 juni 2016 · 7 230 Inlägg

Ps. Köpte du bilen hos en bilfirma så bör du kunna reklamera. Privat inte. Ds.sad

Rille0
19 juni 2016 · 2 021 Inlägg

är det en 1,4 så tror jag det går att sätta vevaxelremskivan åt fel håll, då kan remmen inte spåra som den ska. kolla upp det

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Garagen
19 juni 2016 · 83 Inlägg

Steff240 skrev:
Börjar motorn koka dröjer det inte länge innan det blir skador på exempelvis topplocket och det vill du inte betala i onödan neutral

Helförsäkring täcker inte sånt?

Garagen
19 juni 2016 · 83 Inlägg

torsen skrev:
Ps. Köpte du bilen hos en bilfirma så bör du kunna reklamera. Privat inte. Ds.sad

Privat:(

Garagen
19 juni 2016 · 83 Inlägg

torsen skrev:
Finns det bara fullt med vatten i kylsystemet så bör du, från helt kall motor, försiktigt kunna köra 5 - 10 minuter riskfritt. Lite avhängigt utetemperaturen.
Om motorn blir överhettad är det nog i första hand cylinderlockspackningen  som tar illa vid sig.
I andra hand cylinderlocket som säger upp sig.
Nog så dyrt om du inte kan meka själv.

Primärfelet är nog något av remhjulen som inte spårar eller har kraftigt lagerspel så att remhjulet vobblar och remmen hoppar av.

Mycket svagt av verkstaden att inte kolla vad som orsakar ditt problem utan bara byter remmen.

Finns ingen Peugeotverkstad i närheten så sök upp en Citroenverkstad, om det finns.
Peugeot och Citroen är "systerbilar" och delar många komponenter.

Lycka till.smile

Men märkesverkstäder brukar ta så himla mycket i överpris.

Garagen
19 juni 2016 · 83 Inlägg

Rille0 skrev:
är det en 1,4 så tror jag det går att sätta vevaxelremskivan åt fel håll, då kan remmen inte spåra som den ska. kolla upp det

det är en 1,4. Hur kollar jag upp det?

Garagen
19 juni 2016 · 83 Inlägg

Glömde skriva att jag förklarade problemet för en annan verkstad, autoexperten vilket bör vara en bra verkstad?
Då kom han med en offert på ca 3k och sa att felet beror säkert på spännrullen och byta ut den. Men om det visar sig att felet kvarstår så blir det ny jobb och en massa pengar från mig. Blir så galen.

torsen
22 juni 2016 · 7 230 Inlägg

Garagen skrev:

Steff240 skrev:
Börjar motorn koka dröjer det inte länge innan det blir skador på exempelvis topplocket och det vill du inte betala i onödan neutral

Helförsäkring täcker inte sånt?

Maskinskadeförsäkringen i en helförsäkring upphör senast när bilen är 10 år eller rullat mer än 10.000 mil.
Dock har man som minst en självrisk på 2.000:-.

torsen
22 juni 2016 · 7 230 Inlägg

Garagen skrev:
Glömde skriva att jag förklarade problemet för en annan verkstad, autoexperten vilket bör vara en bra verkstad?
Då kom han med en offert på ca 3k och sa att felet beror säkert på spännrullen och byta ut den. Men om det visar sig att felet kvarstår så blir det ny jobb och en massa pengar från mig. Blir så galen.

Autoexperten och Mekonomen-verkstäderna är ALLBILVERKSTÄDER och är i regel dåligt insatta i "uddabilar", till vilken kategori din bil räknas.

Jag rådde dig tidigare till att konsultera en Citroen- eller Peugeotverkstad.

Kommer att kosta pengar, javisst - men vad är alternativet?
En 11 år gammal bil går inte att köra gratis.
Och förmodligen var det för det, av säljaren kända felet, som du fick den billigt.

Skrota bilen, om du inte har råd att reparera den, är väl lite drastiskt.
Men prova en Blocketannons med rubriken renoveringsobjekt till högstbjudande.

Lycka till.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang