Vänster bakljus husvagn/släp lyser hela tiden... Volvo V40 2.0T 2001

ovewall
16 juni 2016 · 21 Inlägg

Hejsan, jag har upptäckt att det vänstra bakljuset på husvagnen, och på två släp jag lånat, lyser hela tiden.
Det lyser även om jag stänger av motorn och nu måste jag ta itu med det.
Jag har läst mig till att det borde röra eluttagets mittenstift samt stiftet klockan fyra sett bakifrån på bilen.

Har någon tips om felsökning eller kanske även känner igen det eller kan tipsa om vad det kanske kan bero på?

/Ove

Senast redigerat av ovewall (16 juni 2016)

PontusHylen
17 juni 2016 · 32 Inlägg

Det är stift 54g på släpvagnskontakten, en del bilar har konstantström på de för att vissa husvagnar har laddning av batterierna på det.

Oftast måste man programmera om bilen

ovewall
17 juni 2016 · 21 Inlägg

Hmm, tack, men det har inte varit så tidigare, började i januari.
54G är det stift som sitter rakt ovanför 31 som är det som går till vänster bakljus. Kanske kan det vara så att en rostflaga (jag har inte öppnat kontakten än på grund av regn) lagt sig och kortsluter de två?

EDIT: Fel av mig, 31 är ju jorden och mittenstiftet vänster bakljus. Och då faller ju min idé...sad

Senast redigerat av ovewall (17 juni 2016)

it_mutt Avstängd
17 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Med tanke på att "reservplatsen" (54g) ligger bredvid 58L (vänster bakljus) så är det väl ingen omöjlighet OM det nu ens är något inkopplat till 54G.

Är väl inte mycket annat att göra än att öppna och titta efter

- - Edit - -

Så var det det där med att konstruera meningar...

Senast redigerat av it_mutt (18 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ovewall
18 juni 2016 · 21 Inlägg

it_mutt skrev:
Med tanke på att "reservplatsen" (54g) ligger bredvid 58L (vänster bakljus) sitter bredvid varandra, så är det väl ingen omöjlighet OM det nu ens är något inkopplat till 54G.

Är väl inte mycket annat att göra än att öppna och titta efter

Det har du alldeles rätt i, önskar bara att regnet kunde upphöra...
Och jodå, jag mätte 12 volt kontinuerligt på 54G.

ovewall
20 juni 2016 · 21 Inlägg

Case closed vad jag förstår. Jag sprayade inledningsvis kontakterna på bilen och husvagnen och alla lampor fungerade som dom skulle. Enda nackdelen med det är ju att nu vet jag inte om dom fungerade innan jag sprayade... Det hade ju varit intressant att veta. Felet hade visat sig på en lånad och en hyrd släpvagn.

Tack för engagemanget!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang