Audi A6 2008 fel på diagnos uttag.

Vainyards
17 juni 2016 · 17 Inlägg

Har en Audi A6 C6 2008 3.0 TDI där diagnostik uttaget inte verkar funka.

Har kollat säkringarna på samma sida, inget fel där.

Kan det finnas fler säkringar ärn den för själva uttaget?

Försökt googla runt men det verkar inte hitta något som säger förutom äldre bilar.

Tips mottages gärna!

Soulman
17 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Varför tror du att OBD uttaget är trasigt?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vainyards
17 juni 2016 · 17 Inlägg

Tror nog inte i sig att det är trasigt, men kommer inte på vad det mer kan då bilen i övrigt fungerar.

Soulman
18 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Jag förstår fortfarande inte. Varför tror du att uttaget är trasigt? Vad är det som inte fungerar?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

När jag kopplar in tex min obd/elm läsare så ska den lysa och jag kan söka efter på blåtand. Men inget liv i den. Sedan har jag en läsare från ebay, men är samma som biltemas som har stöd för vag bilar, samma här den startar inte på uttaget och när ej ecun. Bästa hade ju varit om man kunnat får tag i någon i helgen, som har vag-com/vcds i östersunds trakten!

Senast redigerat av Vainyards (18 juni 2016)

Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

Hejsan

japp, har testat allt, även extra ström till läsaren inget verkar göra så att uttaget visar något form av aktivitet.

Även om jag inte kommer åt modulerna borde vanlig ODB läsning vara möjligt.

Soulman
18 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Googla på pin out OBD II så får du fram hur du kan mäta om du har spänning i uttaget. Med tändningen på naturligtvis. Sen kan jag ingenting om dessa billiga diagnosverktyg, men det är olika kommunikationsprotokoll i bilarna beroende på årsmodell och det kanske dina verktyg inte kan hantera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

Soulman skrev:
Googla på pin out OBD II så får du fram hur du kan mäta om du har spänning i uttaget. Med tändningen på naturligtvis. Sen kan jag ingenting om dessa billiga diagnosverktyg, men det är olika kommunikationsprotokoll i bilarna beroende på årsmodell och det kanske dina verktyg inte kan hantera.

ja ska ta och göra det, ja absolut är det så, men har inte hört förut att vanlig OBD inte funkat.

Annars får jag vänta tills måndag och komma åt en Vag-com läsare här i stan.

it_mutt Avstängd
18 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Vainyards skrev:
Hejsan

japp, har testat allt, även extra ström till läsaren inget verkar göra så att uttaget visar något form av aktivitet.

Även om jag inte kommer åt modulerna borde vanlig ODB läsning vara möjligt.

Hur menar du nu?

Kommer du inte åt modulerna/kontrollenheterna...så är där ju inget att läsa ut?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

Jävligt otydlig i mina beskrivningar. wink

Jag får ingen kontakt alls med bilen varken OBD eller andra läsaren för VAG bilar.

OBD är vanlig ELM läsare med blåtand, den borde lysa upp när jag stoppar i den, men är helt död.

Samt att man borde tex kunna läsa LMM, laddtryck etc via OBDn?

Här av anledning till varför jag misstänker att det är något galet med uttaget eller något i närheten.

it_mutt Avstängd
18 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Vainyards skrev:
Jävligt otydlig i mina beskrivningar. wink

Jag får ingen kontakt alls med bilen varken OBD eller andra läsaren för VAG bilar.

OBD är vanlig ELM läsare med blåtand, den borde lysa upp när jag stoppar i den, men är helt död.

Samt att man borde tex kunna läsa LMM, laddtryck etc via OBDn?

Här av anledning till varför jag misstänker att det är något galet med uttaget eller något i närheten.

Jag förstår att du inte kommer åt något alls, för vad du nu stoppar i obduttaget "kopplar inte upp". ELM327 är f.ö. inte mycket att hänga i granen (fungerar inte obduttaget, så är givetvis ingen läsare alls något att hänga i granen).

Det jag mest menade var att om du inte kommer åt en specifik modul (vi säger växellådan på en automatare), så kan du inte heller läsa ut information, eller ens livedata därifrån.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
CC72
18 juni 2016 · 1 661 Inlägg

Har den/dom fungerat tidigare?
En ELM327 är bara till för generella felkoder och även om dom SKA vara kompitabla med vissa bilar så är dom inte det.
Men lysa till borde den iaf göra när du stoppar in den så testa den på någon annan bil bara så ser du ju.

Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

it_mutt skrev:

Vainyards skrev:
Jävligt otydlig i mina beskrivningar. wink

Jag får ingen kontakt alls med bilen varken OBD eller andra läsaren för VAG bilar.

OBD är vanlig ELM läsare med blåtand, den borde lysa upp när jag stoppar i den, men är helt död.

Samt att man borde tex kunna läsa LMM, laddtryck etc via OBDn?

Här av anledning till varför jag misstänker att det är något galet med uttaget eller något i närheten.

Jag förstår att du inte kommer åt något alls, för vad du nu stoppar i obduttaget "kopplar inte upp". ELM327 är f.ö. inte mycket att hänga i granen (fungerar inte obduttaget, så är givetvis ingen läsare alls något att hänga i granen).

Det jag mest menade var att om du inte kommer åt en specifik modul (vi säger växellådan på en automatare), så kan du inte heller läsa ut information, eller ens livedata därifrån.

Jaha, ja du menar så, de borde fungera, men skall gå ut och testa på 2006an, där jag vet att de fungerat förut.

CC72 skrev:
Har den/dom fungerat tidigare?
En ELM327 är bara till för generella felkoder och även om dom SKA vara kompitabla med vissa bilar så är dom inte det.
Men lysa till borde den iaf göra när du stoppar in den så testa den på någon annan bil bara så ser du ju.

Ja det håller jag med om, men eftersom den inte lyser börjar jag min felsökning med att det är något med uttaget.

Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

Problemet är löst, jag som är dålig på tyska(bland annat) men sedan att det var två särkingar till diagnosuttaget. Så nu funkade båda läsarna!

Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

Tror nog inte i sig att det är trasigt, men kommer inte på vad det mer kan då bilen i övrigt fungerar.

CC72
18 juni 2016 · 1 661 Inlägg

Vad tror du inte är fel? Du skriver väldigt luddigt

Vainyards
18 juni 2016 · 17 Inlägg

CC72 skrev:
Vad tror du inte är fel? Du skriver väldigt luddigt

Verkar som om det kommit ett svar jag skrivit tidigare. Men felet var att det saknades en säkring på plats 12 !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang