Justerbara coilovers vs Väghållningssats - Vilket ger bäst komfort?

it_mutt Avstängd
18 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Har en bekant som vill sänka sin bil "lite" (jo lite, inte helt ner i backen) och dessutom vill behålla så mycket komfort som möjligt. Vi kan då lämna diskussionen huruvida en sänkning "alltid" innebär en stötigare bil eller inte, därhän.

Budgeten är "så låg som möjligt".

Han har då tittat på justerbara coilovers från TA, min erfarenhet av dessa är att de är väldigt stötiga.

Min fundering var då huruvida ett väghållningskit (dvs dämpare och fjädrar) från exempelvis TA skulle vara ett bättre alternativ, rent komfortmässigt?

Och ja, jag vet att fördelen med justerbara coilovers är att de just är justerbara, men i hans fall handlar det om att sänka bilen "ett par cm".

Så, tankar och/eller erfarenheter? Ger ett billigt välghållningskit bättre/mer komfort än en uppsättning billiga justerbara coilovers?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Superb-linkan
18 juni 2016 · 275 Inlägg

Kör på fjädrar från H&R eller liknande skulle jag göra. Sänker några centimeter och komforten är fortfarande helt ok. Har så på min Audi och hade det på Superben.
Men om dämparna är slut på bilen då är väghållningskittet det jag skulle köra på.
Coilovers blir för stötigt även om dom är ställbara. Är iaf min uppfattning

it_mutt Avstängd
18 juni 2016 · 10 388 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Kör på fjädrar från H&R eller liknande skulle jag göra. Sänker några centimeter och komforten är fortfarande helt ok. Har så på min Audi och hade det på Superben.
Men om dämparna är slut på bilen då är väghållningskittet det jag skulle köra på.
Coilovers blir för stötigt även om dom är ställbara. Är iaf min uppfattning

Ja det börjar bli dags att byta dämparna bak också, därav tanken om väghållningskittet.

Men det låter som min tanke och erfarenhet av coilovers.



Anledningen att jag skriver justerbara, är just på höjden, det handlar alltså inte om justerbara i hårdhet på något vis. Mest som förtydligande

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
M123
18 juni 2016 · 962 Inlägg

Med lägre fjäderväg så blir inte det optimalt att köra med sänkningsfjädrar på orginal stötdämpare, komprimeringslängden blir ju förkortad och det i kombinationen med hårdare fjädrar blir det hårt.
Jag kan inte annat rekommendera att byta till ett helt paket där allt är anpassat vilket bordar för komfort och funktionalitet.
Jag gillar Jamex, har aldrig haft några problem med det märket och framförallt jag tycker dom går bra på vägen, kanske inte i högsta toppsegmentet bland alla satser men väger man av pris och vad man får så är det ett givet märke för mig.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
it_mutt Avstängd
18 juni 2016 · 10 388 Inlägg

M123 skrev:
Med lägre fjäderväg så blir inte det optimalt att köra med sänkningsfjädrar på orginal stötdämpare, komprimeringslängden blir ju förkortad och det i kombinationen med hårdare fjädrar blir det hårt.
Jag kan inte annat rekommendera att byta till ett helt paket där allt är anpassat vilket bordar för komfort och funktionalitet.
Jag gillar Jamex, har aldrig haft några problem med det märket och framförallt jag tycker dom går bra på vägen, kanske inte i högsta toppsegmentet bland alla satser men väger man av pris och vad man får så är det ett givet märke för mig.

För -mig- innebär ett väghållningskit att det är just både dämpare och fjädrar som byts. Annars är det bara sänkfjädrar (i min värld)

Och grejen är just att det handlar om paket i de lägre prisklasserna. TA-coils ligger väl på runt 2-3K på sin höjd. Det är alltså i detta prisspann som även då väghållnignskitet kommer ligga (det i sin tur gör då att man även kan undvika diskussioner om coils, eller kit för den del, som kostar 5-6-7000:- då det inte är något han är intresserad av).

Nu kommer visserligen delarna plockas från Tyskland, men det borde kvitta för diskussionen i sig.

Men, då har vi alltså två röster på väghållningskit smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
NIzmO Ollikkala Racing
18 juni 2016 · 1 724 Inlägg

Skulle också lägga en röst på väghållningskit om det är komfort som ligger högt på önskelistan.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
aakesson
18 juni 2016 · 812 Inlägg

Är själv riktigt nöd med mina KW street comfort coilovers. Var som ett sport chassi tills jag valde lågprofil däck wink
Dock är dom ganska dyra om man jämför mot coilovers från TA

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang