Inget fungerar i bilen(nytt batteri)

Manlac
18 juni 2016 · 135 Inlägg

Hallå

Har ett problem så ja jätte gärna vill ha lite hjälp med. Har en Renault 19 - 92 som jag har haft stående sedan vintras. Fick problem med tändningslåset så det gick ej ta ut nyckeln då stod tändningen på lite. Har nu bytt lås och skulle testa starta, inget fungerar förutom en pump som ska dra igång när man  stänger av bilen för att kyla motorn. Tänkte att batteriet var dåligt så jag drog och köpte ett nytt. Men detta hjälpte inte, fortfarande samma sak.

Tacksam för all hjälp.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
jaka54
18 juni 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Du har väl laddat batteriet!?

Manlac
18 juni 2016 · 135 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl laddat batteriet!?

Köpte ett helt nytt från OKQ8 som han kollade så det var laddat.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Det är såklart något vaj med tändningslåset eftersom det är där du rotat senast..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Manlac
18 juni 2016 · 135 Inlägg

tommen1 skrev:
Det är såklart något vaj med tändningslåset eftersom det är där du rotat senast..

Jo, jag har tänkt det också. Har dock testat bytt tillbaka till det som satt där tidigare och det blir ingen skillnad. Vet ej om det kan vara någon typ av låsning eller reset för att man varit upp i det.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
jaka54
18 juni 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Det är säkert inte batteriet det är fel på i ditt fall men ett batteri är aldrig fulladdat direkt när man köper det, det måste laddas.
Så köp en enkel 4-6A laddare och ladda i ca 20 timmar så vet du att batteriet åtminstone funkar. Ett fulladdat batteri ska ge ca 13V om du mäter ,med en multimeter ...och en sån bör man också skaffa sig.

Manlac
18 juni 2016 · 135 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är säkert inte batteriet det är fel på i ditt fall men ett batteri är aldrig fulladdat direkt när man köper det, det måste laddas.
Så köp en enkel 4-6A laddare och ladda i ca 20 timmar så vet du att batteriet åtminstone funkar. Ett fulladdat batteri ska ge ca 13V om du mäter ,med en multimeter ...och en sån bör man också skaffa sig.

Ok, ska testa. Han fick iaf fram 12,53V på batteriet när han mätte det på OK. Jag har en multimeter, vet dock inte vart den är just nu.. Men sen så känns det som även fast batteriet kanske inte är helt full laddat så bör jag kunna använda något. Tex varningsblinker ska ju gå att använda utan att ha på tändning och testar jag he på tändningen så tänds inte något. Men men jag kan som sagt inte så mycket om el i bilar.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Martee
18 juni 2016 · 581 Inlägg

pröva å koppla förbi tändningslåset så si du ju om de e de som e felet! smile

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang