K&n sportluftfilter bra eller dåligt?

robin__87
18 juni 2016 · 184 Inlägg

Funderar på att köpa ett sportluftfilter från k&n. Undrar om  det är bra  eller dåligt  och vad man ska tänka på? Uppskattar  alla svar.

Mvh Robin

Evildan
18 juni 2016 ·

Dåligt anser jag.

Varför?
Bilen får i regel sämre köregenskaper då motorn arbetar inom ett snävare register. Ett sådant filter kräver i regel mer underhåll med rengöring och korrekt inoljning, göra det fel kan oljefonden som avges smutsa ned /skada känslig elektronik i bilens insug.

Mitt råd är att behålla originalfiltret som biltillverkaren spenderat 100tals timmar i testrig för få det att passa just din motor.

robin__87
18 juni 2016 · 184 Inlägg

Jo har hört att det. O jo det vet jag är viktigt  att hålke det rent. Men vill ha ett lite bättre  ljud. Men ditt råd är bra.  Får fundera lite på det

Tobzter
18 juni 2016 · 3 145 Inlägg

Kolla på ett dryflow filter då behövs inge olja.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
robin__87
18 juni 2016 · 184 Inlägg

Ok ska kolla.  Var finns det?

Cupra_
19 juni 2016 ·

Jag tycker att det varierar mellan olika bilar om det är lönt eller ej.

På en Chippad S40 2.0T jag hade så monterade jag ett sportfilter i originalburken. Gav lite bättre ljud men inte värt det.

På en BMW E90 325 monterade jag K&N öppet filter. Den lät mer men gick inte bättre och drog massa sås.

På min nuvarande Seat har jag ett öppet filter men där blir det en helt annan karaktär på bilen jämfört med original. Nu finns en tydlig topp i effektkurvan som inte fanns med original. Däremot kan den kännas svagare på låga varv.

Power-krille
19 juni 2016 · 672 Inlägg

Evildan skrev:
Dåligt anser jag.

Varför?
Bilen får i regel sämre köregenskaper då motorn arbetar inom ett snävare register. Ett sådant filter kräver i regel mer underhåll med rengöring och korrekt inoljning, göra det fel kan oljefonden som avges smutsa ned /skada känslig elektronik i bilens insug.

Mitt råd är att behålla originalfiltret som biltillverkaren spenderat 100tals timmar i testrig för få det att passa just din motor.

Det finns många som uppskattar k&n:s sportluftfilter, tex försäljnings chefen på k&n big_smile

"Väx inte upp! det är en fälla"
Tobzter
19 juni 2016 · 3 145 Inlägg

robin__87 skrev:
Ok ska kolla.  Var finns det?

http://www.streetperformance.se/category/aem-luftfilter
R
Tex

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
caromania Forummoderator
19 juni 2016 · 9 296 Inlägg

Jag kör KN i mina bilar, panelfilter. Störst fördel är ekonomin. Näst störst fördel är att du får ett annat insugsljud.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
19 juni 2016 ·

caromania skrev:
Jag kör KN i mina bilar, panelfilter. Störst fördel är ekonomin. Näst störst fördel är att du får ett annat insugsljud.

Men du har helt annorlunda förutsättningar än den genomsnittliga gorgmedlemmen.

caromania Forummoderator
19 juni 2016 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag kör KN i mina bilar, panelfilter. Störst fördel är ekonomin. Näst störst fördel är att du får ett annat insugsljud.

Men du har helt annorlunda förutsättningar än den genomsnittliga gorgmedlemmen.

Du menar att risken för handhavandefel är eliminerad? wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
robin__87
19 juni 2016 · 184 Inlägg

Ok deception så det verkar som det det inte är  värt det. Får köpa en ny bil istället  smile

robin__87
19 juni 2016 · 184 Inlägg

Caromainia det är det ljudet jag är ute efter.  Men är osäker  nu.

robin__87
19 juni 2016 · 184 Inlägg

O tack för svaren ni andra  också

Muttley
19 juni 2016 ·

robin__87 skrev:
Caromainia det är det ljudet jag är ute efter.  Men är osäker  nu.

Köp en v8 istället om du är ute efter ljudet.
Att byta saker för att man vill låta häftig i stan gör inte dig häftig utan folk kommer tycka de är pinsamt wink

Evildan
19 juni 2016 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag kör KN i mina bilar, panelfilter. Störst fördel är ekonomin. Näst störst fördel är att du får ett annat insugsljud.

Men du har helt annorlunda förutsättningar än den genomsnittliga gorgmedlemmen.

Du menar att risken för handhavandefel är eliminerad? wink

Tetigisti acu. big_smile

Cupra_
19 juni 2016 ·

robin__87 skrev:
Ok deception så det verkar som det det inte är  värt det. Får köpa en ny bil istället  smile

Jag är helnöjd med det på min SEAT men blev missnöjd på de andra bilarna så det beror som sagt på vad för bil det ska sitta på..

robin__87
19 juni 2016 · 184 Inlägg

Tkd_rille är inte  ute efter att  styla o så. Mer att jag vill ha ett häftigare  ljud när man gasar.  Men absolut  skulle vilja ha en v8 men det kostar  också.  Min dröm  bilar nu är nissan skyline  o volvo s60r.

robin__87
19 juni 2016 · 184 Inlägg

Ik får se om jag köper  något  då.

Muttley
19 juni 2016 ·

robin__87 skrev:
Tkd_rille är inte  ute efter att  styla o så. Mer att jag vill ha ett häftigare  ljud när man gasar.  Men absolut  skulle vilja ha en v8 men det kostar  också.  Min dröm  bilar nu är nissan skyline  o volvo s60r.

De är ju inga dyra bilar i inköp smile  Strunta i att kasta bort pengarna på den du har nu och spara ihop till den bil du vill ha istället. 
Så hade jag gjort om jag fått leva om från 18 igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang