Startknapp motor

turbosvenn
20 juni 2016 · 22 Inlägg

jag har en volvo v40 2.0T 00:a

jag vill koppla in en startknapp från biltema. där det står att 1 ska kopplas till plus och 2an ska kopplas till förbrukaren, hur identifierar man kablarna? hur kan jag se vilken som är vilken?

the closer you get, the slower i go
Mack Forum- och sitemoderator
20 juni 2016 · 26 149 Inlägg

Med ett kopplingschema.

Det jag undrar är, hur har du tänkt göra med rattlås och den biten?
Och eventuella larmet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
M123
20 juni 2016 · 962 Inlägg

Här tänker jag inte råda i hur du ska koppla då idéen inte är säker.

Du får ett fordon som är lätt att stjäla och ställa till det med om låset blir kvar i rattstången och således kan du förlora förmågan att styra om du glömmer av dig, inget försäkringsbolag kommer hjälpa dig om du blir av med bilen, eller orsakar en olycka, osv osv.
Så lägg den där idén på hyllan för ditt eget bästa. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
turbosvenn
21 juni 2016 · 22 Inlägg

ah jag tackar så mycket!! har hört ganska många som säger samma  sak, så det skrotar v. tack!

the closer you get, the slower i go
turbosvenn
21 juni 2016 · 22 Inlägg

Mack skrev:
Med ett kopplingschema.

Det jag undrar är, hur har du tänkt göra med rattlås och den biten?
Och eventuella larmet?

att vrida nyckeln två hack och sen trycka på kappen, larm finns inget smile

the closer you get, the slower i go
CC72
21 juni 2016 · 1 661 Inlägg

Av nyfikenhetens skull...varför vill du börja krångla med en knapp? Ett försök till att göra bilen mer modern? wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2016 · 13 742 Inlägg

finns lite mer avancerade varianter där man sätter i en avsågad nyckel i låset med tändning på =rattlås av..jobbigt vid bes men sen med vanlig startfunktion. 

startknapp är perfekt på isbilar och dyligt så slipper man leta nyckel i vanlig ordning smile
varje vinter

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
turbosvenn
21 juni 2016 · 22 Inlägg

CC72 skrev:
Av nyfikenhetens skull...varför vill du börja krångla med en knapp? Ett försök till att göra bilen mer modern? wink

ja lite så faktist big_smile har löst det nu smile

the closer you get, the slower i go
turbosvenn
21 juni 2016 · 22 Inlägg

Growe skrev:
finns lite mer avancerade varianter där man sätter i en avsågad nyckel i låset med tändning på =rattlås av..jobbigt vid bes men sen med vanlig startfunktion. 

startknapp är perfekt på isbilar och dyligt så slipper man leta nyckel i vanlig ordning smile
varje vinter

ja det va lite klurigt men..fixa ett kopplingschema på volvo där jag kunde reda ut vilka sladdar som gick till vad!

the closer you get, the slower i go
torsen
22 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Om turbosvenn hade "kört i skogen" = offroad hade jag haft full förståelse för att det är bekvämare med en "direkt" startknapp om man får kärring-/gubbstopp i en kritisk passage.
Med startknappen är det bara att trycka igång motorn utan att vrida tillbaka nyckel och sedan vrida fram igen.

Själva elinstallationen är simpel, om du nu forfarande vill ha "knappstart".
En elledning från "+" på batteriet  till knappen och en elledning från knappen till startmotorns solenoidledning/uttag.(den klena ledningen på startmotorn).

smile

turbosvenn
23 juni 2016 · 22 Inlägg

torsen skrev:
Om turbosvenn hade "kört i skogen" = offroad hade jag haft full förståelse för att det är bekvämare med en "direkt" startknapp om man får kärring-/gubbstopp i en kritisk passage.
Med startknappen är det bara att trycka igång motorn utan att vrida tillbaka nyckel och sedan vrida fram igen.

Själva elinstallationen är simpel, om du nu forfarande vill ha "knappstart".
En elledning från "+" på batteriet  till knappen och en elledning från knappen till startmotorns solenoidledning/uttag.(den klena ledningen på startmotorn).

smile

Torsen jag fixa kopplingen til startknappen så nu funkar det, jag åkte till volvo och fick ett kopplingschema så jag kunde "identifiera" kablarna och på så sätt koppla "rätt" så nu funkar det

the closer you get, the slower i go
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang