Diesel i jänkare

ilsken_smalanning
21 juni 2016 · 34 Inlägg

Hej! Nu i kommande veckor så ska jag leta upp en lämplig brukis, vilken det blir vet jag inte men den ska vara från 75 och bakåt, och helst amerikansk. Då jag är snål så tänker jag dieselkonvertera den. Så jag undrar vilka lämpliga dieselmotorer det finns att sätta i en sådan pjäs? Drömmen vore ju en cummins.
Har sett en del som kör med mercedes om603 så jag undrar om någon har lite mer erfarenhet av den spisen?

Tacksam för faktiska svar och inte "Behåll v8an!!!"... Har ju inte tänkt köpa t.ex en Bel Air 57a i mint condition utan snarare en valiant, senare bel air eller kanske t.o.m en äldre merca.

Senast redigerat av ilsken_smalanning (21 juni 2016)

Knugcab
21 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Vilken motor som är lämplig är väl ganska svårt svara på när du inte ens vet vilken bil du skall köpa.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Evildan
21 juni 2016 ·

Snål och ilsken smålänning söker dieselmotor till okänt fordon.
Jag går tyvärr bet fullständigt med dom kriterierna men hoppas givetvis att du får den hjälp du behöver.
Lycka till.

M123
21 juni 2016 · 962 Inlägg

Oldsmobile Delta 88 diesel 78-85 skulle väl passa. Ful som stryk, billiga och redan diesel om inte så kanske som donator till något annat härke då man kan nyttja hela drivlinan.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juni 2016 · 7 231 Inlägg

köp en suburban med 6,2 eller 6,5td

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ilsken_smalanning
21 juni 2016 · 34 Inlägg

Det har numera landat på en kapitän. Ingen jänkare men vafan fin som snus ändå. Så jag tänker omformulera tråden. Vilken dieselmotor skulle lämpa sog bäst till en 1957 Opel Kapitän?(någon som kan berätta för en snål, ilsken och dum smålänning hur man byter namn på en tråd?)

ilsken_smalanning
21 juni 2016 · 34 Inlägg

M123 skrev:
Oldsmobile Delta 88 diesel 78-85 skulle väl passa. Ful som stryk, billiga och redan diesel om inte så kanske som donator till något annat härke då man kan nyttja hela drivlinan.

Har för mig att den motorn ska vara någorlunda kass. Men kan ha fel.

ilsken_smalanning
21 juni 2016 · 34 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Vilken motor som är lämplig är väl ganska svårt svara på när du inte ens vet vilken bil du skall köpa.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Har nu lärt mig att inte lägga upp en tråd allt för tidigt. Men det landade på en kapitän som förhoppningsvis landar hemma hos mig nu under sommaren. Så tänker förbereda för dieselkonverteringen nu innan den hittar hit.

Evildan
21 juni 2016 ·

Härligt med en Kapten.

Har du tänkt använda både motor och låda för att anpassa kardanen?

En Opeldiesel från en Rekord eller Ascona skulle väl vara fränt om du hittar ngn dvs.

Har du tänkt spansk låda  (Manuel) eller grönsakslåda (Tomatlåda) till att snålglida med?

ilsken_smalanning
21 juni 2016 · 34 Inlägg

Evildan skrev:
Härligt med en Kapten.

Har du tänkt använda både motor och låda för att anpassa kardanen?

En Opeldiesel från en Rekord eller Ascona skulle väl vara fränt om du hittar ngn dvs.

Har du tänkt spansk låda  (Manuel) eller grönsakslåda (Tomatlåda) till att snålglida med?

Själv hade jag tyckt att det vore fränt att fortsätta ha en trepetad låda så man kan behålla rattväxlen. Men som det ser ut nu blir det "grönsakslåda" då det inte är allt för kul att lägga handen mellan någons ben för att växla när man är ute på cruising xD

SportPilot Ubåtsingenjör
21 juni 2016 · 7 231 Inlägg

Självklart ska du ha en 6,6 duramax diesel !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ilsken_smalanning
22 juni 2016 · 34 Inlägg

CHEEVA skrev:
Självklart ska du ha en 6,6 duramax diesel !

Haha det vore gött som fan xD Tror dock inte att en sådan spis får plats i en liten kapitän ;-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang