Ska kolla bil imorgon, råd om oljan som använts sökes!

fillevoss
21 juni 2016 · 20 Inlägg

Hej, ska kolla på en bil imorgon. En v70n 2.5t 04 som gått 20000 mil. Servicehistorik finns till 14000 mil därefter har ägaren själv servat bilen. Frågade vilken olja som användes och det var en 15w40 mineral olja som hette q8. Antar att den kommer från åkeriets verkstad som bilens ägare hade.

Detta är ju inte riktigt rätt olja enligt Volvo specs och trögare vid kalla temperaturer, borde jag vara orolig över detta?

fillevoss
22 juni 2016 · 20 Inlägg

Bump skriv något ba!

simlar
22 juni 2016 · 5 525 Inlägg

15w40 mineralolja är ju verkligen inte lämpligt för en turbomotor, finns risk att turbon tagit skada pga för dålig smörjning eller att turbon rentav koksat igen pga mineraloljan.

Personligen hade jag varit väldigt tveksam att köpa en turbobil som är servad med 15w40 mineralolja, men är ju alltid värt en titt går bilen som den ska och känns turbon som den ska (ej onormalt glapp eller snurrar trögt) så bör det vara lugnt och då bara köra några täta oljebyten med t.ex 5w40 helsyntet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
fillevoss
22 juni 2016 · 20 Inlägg

simlar skrev:
15w40 mineralolja är ju verkligen inte lämpligt för en turbomotor, finns risk att turbon tagit skada pga för dålig smörjning eller att turbon rentav koksat igen pga mineraloljan.

Personligen hade jag varit väldigt tveksam att köpa en turbobil som är servad med 15w40 mineralolja, men är ju alltid värt en titt går bilen som den ska och känns turbon som den ska (ej onormalt glapp eller snurrar trögt) så bör det vara lugnt och då bara köra några täta oljebyten med t.ex 5w40 helsyntet.

Stort tack för svaret! Valde att avstå affären, synd då bilen verkade fin i övrigt men inte värt att chansa.

spillolja
22 juni 2016 · 4 025 Inlägg

Ingen större fara

kolla dock om den uppfyller någonting med   API-SF ,SG, SH  etc.
det finns renodlade oljor för enbart dieselmotorer som har en rengörande effekt som inte är lämpligt för bensinmotorer som används för tyngre fordon

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang