Var chippa bilen i stockholm?

panda666
22 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Hej!

tänkte snart chippa/montera box i min f10 520d när jag känner att det vore lite roligare med lite mer acc.

Har läst runt och kollat in massor med sidor och info om chip/map eller box. Dom flesta verkar hata boxar. Fattar att dom kanske inte är så bra ifall dom bara lurar systemet osv, sen finns det chip/map.

dom flesta som Bsr,vtech etc får ut ungefär samma effekt runt 220hk/440nm till min bil men 2 firmor, itsfun och tuning chip ab ger lite bättre vrid till hela 480nm.


Ni som har erfarenhet av både chip/box vart skulle ni trimma bilen och vad är säkra siffror? pallar min bil 480nm?

Tack så mycket på förhand!

xXSammy
22 juni 2016 · 6 570 Inlägg

Mappade min bil hos Vtech i Nykvarn smile

De/Dem
Henrikkm
22 juni 2016 · 24 Inlägg

turbocenter

panda666
22 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Vad har ni för erfarenheter? tycker ni man ska skippa boxarna direkt utan att ens tänka på de?
mappa som gäller? någon som har erfarenhet av itsfun/tuningchip?  vart sugen på deras resultat på 480nm mer än vtechs på 440.

panda666
22 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Henrikkm skrev:
turbocenter

dom verkar inte ha nått till min bil. Sidan ser inte så uppdaterad ut? lever dom fortfarande?

xXSammy
22 juni 2016 · 6 570 Inlägg

Haft inne 3 box-trimmade bilar nyligen. Den första var det inget fel på, den andra knacka högt när man gasa på (Boxen lurar systemet så den tror att bränsletrycket är lägre än vad de egentligen är) och den tredje hade en spridare gått sönder på. smile

De/Dem
Superb-linkan
22 juni 2016 · 275 Inlägg

Ring och snacka med Itsfun vet jag smile Qvarnis är trevlig smile
Har dock bara köpt Millteksystem av honom

panda666
22 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Malheus skrev:
Haft inne 3 box-trimmade bilar nyligen. Den första var det inget fel på, den andra knacka högt när man gasa på (Boxen lurar systemet så den tror att bränsletrycket är lägre än vad de egentligen är) och den tredje hade en spridare gått sönder på. smile

hehe har läst väldigt mycket om boxar senaste tiden, verkar vara billiagare än att lämna in för remap. Många klagar på just det du sa och andra säger att dom går bra. är väl kanske en tidsfråga  innan nått pajar? Men samma fel inträffar inte med mapp? vad gör dom egentligen vid mappning? ställer högre tryck på turbo?

panda666
22 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Ring och snacka med Itsfun vet jag smile Qvarnis är trevlig smile
Har dock bara köpt Millteksystem av honom

har vart lite sugen eftersom dom visar bättre effekt än andra i stockholm, om siffrorna stämmer sen vet ja inte. vad är det du köpte? avgas system?

Senast redigerat av panda666 (22 juni 2016)

Superb-linkan
22 juni 2016 · 275 Inlägg

Ja, köpte ett cat-back system till Audin. Inget strul. Han var väldigt sugen på att optimera Audin men inte värt pengen på en sug v8 tycker jag.. men kolla med honom. Ring även och kolla med V-tech och alla som du nu tycker verka vara intressant.
Skippa boxar tycker jag iaf att du ska göra!

panda666
22 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Ja, köpte ett cat-back system till Audin. Inget strul. Han var väldigt sugen på att optimera Audin men inte värt pengen på en sug v8 tycker jag.. men kolla med honom. Ring även och kolla med V-tech och alla som du nu tycker verka vara intressant.
Skippa boxar tycker jag iaf att du ska göra!

a jo tror nog ja skiter i boxar. Verkar som att det är få som har klarat sig utan problem med dom. Måste bara leta fram nu vem som har det bästa trimmet till min bil.

Superb-linkan
22 juni 2016 · 275 Inlägg

Som sagt ring runt och kolla läget med dom olika firmorna smile

Christian S
23 juni 2016 · 4 816 Inlägg

panda666 skrev:
vad gör dom egentligen vid mappning? ställer högre tryck på turbo?

vid mappning går man in och ändrar programvaran i bilen och ändrar då laddtryck, bränsle samt tändning till skillnad mot en box som manipilerar vissa signaler för att få bilen att lämna mer effekt.

kompisen hade en box i den Vectra dieseln han hade för ett tag sedan och visst den gick väll gött men det dröjde inte länge innan den satte igen partikelfiltret så då fick han ta in den på sitt jobb (jobbar på bilverkstad) och fick göra en manuell rengöring genom att koppla in datorn till bilen, efter att ha behövt göra det 2-3ggr så tröttnade han och tog bort boxen och då var problemet borta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Christian S skrev:

panda666 skrev:
vad gör dom egentligen vid mappning? ställer högre tryck på turbo?

vid mappning går man in och ändrar programvaran i bilen och ändrar då laddtryck, bränsle samt tändning till skillnad mot en box som manipilerar vissa signaler för att få bilen att lämna mer effekt.

kompisen hade en box i den Vectra dieseln han hade för ett tag sedan och visst den gick väll gött men det dröjde inte länge innan den satte igen partikelfiltret så då fick han ta in den på sitt jobb (jobbar på bilverkstad) och fick göra en manuell rengöring genom att koppla in datorn till bilen, efter att ha behövt göra det 2-3ggr så tröttnade han och tog bort boxen och då var problemet borta.

Men dom problemen får man inte med mapp? får inte turbon extra stryk med högre ladd? eller pallar alla grejerna lite mer påfrestning? därför ja undrar om ni andra här har trimmat och hur länge ni har kört med det.

Evildan
23 juni 2016 ·

Jag som har arbetat åratal med motorutveckling av just dieslar i ett motorlaboratorium skulle direkt avråda ifrån att låta ngn eftermarknadslirare att pilla på din mjukvara och definitivt låta bli att kliva över dom effekter som tillverkaren släpper på marknaden då hårdvaran är testad för dom befintliga effekterna (plus ngn hästkraft till) och risken för haveri ökar rejält med höga uttag.
Sotandet som beskrevs ovan är också en parameter att ha i åtanke då hela avgasreningssystemet blir utsatt för en större mängd partiklar än tänkt.
Exempelvis sotar gärna Avensis 177hk i egr-ventilerna om den chippas.

Ergo: Byt bil till en starkare version är mitt tips för att undvika strul och som du själv var inne på eventuellt turbohaveri.

Senast redigerat av Evildan (23 juni 2016)

mr_green
23 juni 2016 · 847 Inlägg

Mitt tips e att skippa box. Jag trimmar hos Promotech i Bromma och är supernöjd med dom.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

Evildan skrev:
Jag som har arbetat åratal med motorutveckling av just dieslar i ett motorlaboratorium skulle direkt avråda ifrån att låta ngn eftermarknadslirare att pilla på din mjukvara och definitivt låta bli att kliva över dom effekter som tillverkaren släpper på marknaden då hårdvaran är testad för dom befintliga effekterna (plus ngn hästkraft till) och risken för haveri ökar rejält med höga uttag.
Sotandet som beskrevs ovan är också en parameter att ha i åtanke då hela avgasreningssystemet blir utsatt för en större mängd partiklar än tänkt.
Exempelvis sotar gärna Avensis 177hk i egr-ventilerna om den chippas.

Ergo: Byt bil till en starkare version är mitt tips för att undvika strul och som du själv var inne på eventuellt turbohaveri.

Så du avråder både box samt mapp? skulle inte min bil palla en mapp från tex bsr eller vtech? skulle grejer börja rasa efter ett tag? då menar jag med vanlig körning, gillar att acca lite ibland när man ska komma upp till 100 på motorväg, samt leka lite på vinter(lite donuts i snön)^^ skulle allt hålla vid sån körning? jag tänkte inte köra som en galning varje dag, utan köra som vanligt och acca lite ibland.


@mr_green hur länge har du kört med deras chipp? funkar allt som det ska?

brukar inte man få med nån slags garanti eller nått ifall man chippar eller boxar ? tex att dom står för kostnad ifall nått går åt helvete när man använder deras grejer?

mr_green
23 juni 2016 · 847 Inlägg

Dom kommer förmodligen inte stå för något om det händer nåt. Jag har väl kört mina senaste 10 bilar med optimering. Har aldrig märkt några negativa bieffekter. Min silvriga Fabia RS hade gått 8700mil med optimering när den såldes. Inte ett enda fel nånsin på den. Men som sagt satsa enbart på ny mjukvara. Boxar kan ställa till det med lite otur.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
panda666
23 juni 2016 · 4 250 Inlägg

mr_green skrev:
Dom kommer förmodligen inte stå för något om det händer nåt. Jag har väl kört mina senaste 10 bilar med optimering. Har aldrig märkt några negativa bieffekter. Min silvriga Fabia RS hade gått 8700mil med optimering när den såldes. Inte ett enda fel nånsin på den. Men som sagt satsa enbart på ny mjukvara. Boxar kan ställa till det med lite otur.

Ska man satsa på bsr-vtech istället för tuningchip eller nån annan?

ska man lita på deras siffror? itsfun och tuning chip uppger mer effekt än dom andra , man vill ju helst ha det där extra vridet som tuningchip/itsfun ger. eller spelar ingen roll kanske?

vad tycker du

mr_green
23 juni 2016 · 847 Inlägg

Promotech e mitt förstaval alltid. Tvåa e v-tech.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang