Volvo 945 ltt "tappar laddet"

Hampuserikssoon
22 juni 2016 · 7 Inlägg

Tjenare folket. Köpte mig en 945 ltt -95 för ett tag sen och den gick klockrent flera veckor och laddade ungefär 1bar. Sen en dag så märkte jag att den inte alls ville ladda 1bar efter en stunds körning och laddet sjönk till ungefär 0.5 och blev jätte ojämnt. Sen när efter en stund laddar den bra igen osv. Men märkt att det blir så efter en stund när man kört då den laddar klockrent i början när man kör.

Ingen aning vad felet kan vara och sökt runt lite och inte hittat någon som har samma problem.

Bilen är Chippad (okänt vad för chip) och så sitter det en pysventil på den. Är kass på bilar så tänkte kolla om någon vet vad felet kan vara? big_smile

turbodeath
22 juni 2016 · 2 452 Inlägg

pysventil är ju inte vad man brukar vilja ha...utan man brukar köpa en ställbar tryckklocka(wastegate)

döden kommer tillbaka
Hampuserikssoon
22 juni 2016 · 7 Inlägg

Precis har hört att det inte är det bästa alternativet. Så du tror att det kan vara den som spökar?

Men känns konstigt att den går bra i början sen när motorn/turbon börjar bli varm så tappar det laddet. Som sagt, kan inte så mycket om motorer!

Senast redigerat av Hampuserikssoon (22 juni 2016)

Wheel_Spin
26 juni 2016 · 245 Inlägg

Inget fel på pysventil om man köper bra grejer bara.. Kan du va snäll att förklara skillnaden på att skruva på en pysventil och skruva på en WG-Klocka så är du gullig.

Du har ett läckage någonstans, en dålig packning antingen mellan grenrör/turbo om du har det dock sitter det oftast labyrinttätning = ingen packning, i tryckledningar osv eller så orkar bara inte wg:n hålla emot.

Se även till så att pysventilens låsmutter sitter fast så laddet inte kan justera sig själv under färd.. (Om du har en sådan pysventil)

Köp Kl Racings: Pysventil, justerbar modell (mässing).

Senast redigerat av Wheel_Spin (3 juni 2019)

turbodeath
26 juni 2016 · 2 452 Inlägg

det kan man tycka men icke sa nicke

en ltt brukar man sätta t-kors för att få upp laddet från 0.3 till 0.65 högre ska man ej gå utan chipp

men chippar man kan man inte köra med t-kors för man får sånna laddtrycks peakar att man riskar liver på maskinen hela tiden...Pysventil är som redan sagt en ventil som man använder för att "lura" WG (wastegate) att ladda mer, detta är inget som rekomenderas om man inte har programvara med justerad tändning och soppa

Senast redigerat av turbodeath (26 juni 2016)

döden kommer tillbaka
Wheel_Spin
26 juni 2016 · 245 Inlägg

turbodeath skrev:
det kan man tycka men icke sa nicke

en ltt brukar man sätta t-kors för att få upp laddet från 0.3 till 0.65 högre ska man ej gå utan chipp

men chippar man kan man inte köra med t-kors för man får sånna laddtrycks peakar att man riskar liver på maskinen hela tiden...Pysventil är som redan sagt en ventil som man använder för att "lura" WG (wastegate) att ladda mer, detta är inget som rekomenderas om man inte har programvara med justerad tändning och soppa

Att ladda 1 bar med en WG klocka och 1 bar med en STABIL pysventil som inte skenar/flimrar i ladd är SAMMA SAK...!

Öppna inte munnen om något du inte kan.. Du lyssnar bara på ryktet.. som okunniga folk slänger ur sig.. folk som köpt en pysventil för 29kr på Dollar-Store, inte visste hur den funkade och ställde upp max när de skulle leka fräna framför en tjej som inte är byxmyndig vid donken och körde sönder något och skyller på ventilen istället för deras brist på intelligens och okunskap, handhavandefel och intelligensnivå sneppet under vedplanka.

Den ventilen från KL har jag kört med i över 1 år och har inte haft några problem, varför lägga onödiga pengar på något som inte behövs.

Kör man med en bra pysventil och tappar eller inte kan hålla ladd är det fel på wastegaten som inte orkar hålla emot, inte pysventilen... Eller så har man ett annat läckage.

Senast redigerat av Wheel_Spin (3 juni 2019)

turbodeath
26 juni 2016 · 2 452 Inlägg

orkar inte tjafsa med dig har ägt anatl turbobilar så vet...o nej den funkade inte för mig den pysventilen o ja jag har bytt 3 sådana så vet....o nej lyssnar inte på rykten.


Och så lugnar vi ner oss ett hekto eller två tack.

döden kommer tillbaka
Hampuserikssoon
26 juni 2016 · 7 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Inget fel på pysventil om man köper bra grejer bara.. Kan du va snäll att förklara skillnaden på att skruva på en pysventil och skruva på en WG-Klocka så är du gullig.

Prova att ta bort pysventilen och kör enbart vakuumslang mellan turbon och wg-klockan, så ska den ladda original (0,3) Ungefär och kolla om den även då tappar ladd. Gör den det så har du troligen trycklufsläckage någonstans, som ger inverkan vid ''uppvärmning'' som du säger. En dålig packning antingen mellan grenrör/turbo eller i turbon eller båda två. Om den inte tappar ladd när du kör originalladd, köp en bättre pysventil.

Se till så att pysventilens låsbricka sitter fast så laddet inte kan justera sig själv under färd..

Köp Kl Racings: Pysventil, justerbar modell (mässing).

Nu blev det fart i tråden! Ska testa det du skrev med att testa köra original. Men då avvaktar jag med en annan wastegate sålänge. Tack så mycket för era svar hahah. Har en sån här pysventil för övrigt  http://www.creatix.se/product/pysventil … r-motorrum   cool cool

Wheel_Spin
27 juni 2016 · 245 Inlägg

Hampuserikssoon skrev:

Wheel_Spin skrev:
Inget fel på pysventil om man köper bra grejer bara.. Kan du va snäll att förklara skillnaden på att skruva på en pysventil och skruva på en WG-Klocka så är du gullig.

Prova att ta bort pysventilen och kör enbart vakuumslang mellan turbon och wg-klockan, så ska den ladda original (0,3) Ungefär och kolla om den även då tappar ladd. Gör den det så har du troligen trycklufsläckage någonstans, som ger inverkan vid ''uppvärmning'' som du säger. En dålig packning antingen mellan grenrör/turbo eller i turbon eller båda två. Om den inte tappar ladd när du kör originalladd, köp en bättre pysventil.

Se till så att pysventilens låsbricka sitter fast så laddet inte kan justera sig själv under färd..

Köp Kl Racings: Pysventil, justerbar modell (mässing).

Nu blev det fart i tråden! Ska testa det du skrev med att testa köra original. Men då avvaktar jag med en annan wastegate sålänge. Tack så mycket för era svar hahah. Har en sån här pysventil för övrigt  http://www.creatix.se/product/pysventil … r-motorrum   cool cool

Skaffa en pysventil som inte är fjäderbelastad utan har en bult man justerar, de är säkrare smile T.ex. den jag sa.

Senast redigerat av Wheel_Spin (27 juni 2016)

Hampuserikssoon
27 juni 2016 · 7 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Hampuserikssoon skrev:

Wheel_Spin skrev:
Inget fel på pysventil om man köper bra grejer bara.. Kan du va snäll att förklara skillnaden på att skruva på en pysventil och skruva på en WG-Klocka så är du gullig.

Prova att ta bort pysventilen och kör enbart vakuumslang mellan turbon och wg-klockan, så ska den ladda original (0,3) Ungefär och kolla om den även då tappar ladd. Gör den det så har du troligen trycklufsläckage någonstans, som ger inverkan vid ''uppvärmning'' som du säger. En dålig packning antingen mellan grenrör/turbo eller i turbon eller båda två. Om den inte tappar ladd när du kör originalladd, köp en bättre pysventil.

Se till så att pysventilens låsbricka sitter fast så laddet inte kan justera sig själv under färd..

Köp Kl Racings: Pysventil, justerbar modell (mässing).

Nu blev det fart i tråden! Ska testa det du skrev med att testa köra original. Men då avvaktar jag med en annan wastegate sålänge. Tack så mycket för era svar hahah. Har en sån här pysventil för övrigt  http://www.creatix.se/product/pysventil … r-motorrum   cool cool

Skaffa en pysventil som inte är fjäderbelastad utan har en bult man justerar, de är säkrare smile T.ex. den jag sa.

Okej då förstår jag vad du menar med skillnaden på dom 2 pysventilerna!

Mack Forum- och sitemoderator
27 juni 2016 · 26 097 Inlägg

Har raderat en massa tjafs i den här tråden.
NOG med detta nu. Annars åker folk på varningar!

Med vänlig hälsning Mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Wheel_Spin
29 juni 2016 · 245 Inlägg

Hampuserikssoon skrev:

Wheel_Spin skrev:

Hampuserikssoon skrev:

Nu blev det fart i tråden! Ska testa det du skrev med att testa köra original. Men då avvaktar jag med en annan wastegate sålänge. Tack så mycket för era svar hahah. Har en sån här pysventil för övrigt  http://www.creatix.se/product/pysventil … r-motorrum   cool cool

Skaffa en pysventil som inte är fjäderbelastad utan har en bult man justerar, de är säkrare smile T.ex. den jag sa.

Okej då förstår jag vad du menar med skillnaden på dom 2 pysventilerna!

Återkom gärna med en uppdatering smile

Hampuserikssoon
29 juni 2016 · 7 Inlägg

Wheel_Spin skrev:

Hampuserikssoon skrev:

Wheel_Spin skrev:

Skaffa en pysventil som inte är fjäderbelastad utan har en bult man justerar, de är säkrare smile T.ex. den jag sa.

Okej då förstår jag vad du menar med skillnaden på dom 2 pysventilerna!

Återkom gärna med en uppdatering smile

Självklart! Kommer hem från Spanien på fredag så återkommer efter helgen big_smile

Wheel_Spin
5 juli 2016 · 245 Inlägg

Hampuserikssoon skrev:

Wheel_Spin skrev:

Hampuserikssoon skrev:

Okej då förstår jag vad du menar med skillnaden på dom 2 pysventilerna!

Återkom gärna med en uppdatering smile

Självklart! Kommer hem från Spanien på fredag så återkommer efter helgen big_smile

Nå? Vad händer med bilen? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang