Hjälp med val av bil!

ThreeDog
22 juni 2016 · 13 Inlägg

Hallå där!
Jag har nu bestämt mig att det är dags att införskaffa mig en ny bil inom kort och behöver er lilla expertis till vilken av dessa tre bilar jag skall välja.
Det är bestämt att det antingen är:
* Kia Picanto
* Hyundai i10
* Chevrolet spark
För tillfället lutar det rätt så rejält gentemot Chevrolet Spark då jag själv anser att den ser som modernast ut.
Jag har en budget på 40 000 kr och väljer helst under 7500 mil och bensinsnål skall den också vara, därav är det mellan dessa ovanstående bilar. Årsmodell 2010 och uppåt.
Så vad tycker ni, är Chevrolet Spark ett bra val?

Evildan
22 juni 2016 ·

Jag anser att Matiz/Spark är ett vettigt val av den generationen det handlar om.
Även om dom andra bilarna har visat sig mkt pålitliga generellt i undersökningar av oberoende aktörer.
Picanton exempelvis är en av dom problemfriaste bilarna enligt den här undersökningen.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/111

Men jag hade valt en i10 då dom har bra betyg i krocktester vilket är viktigt för mig, speciellt i en microcar.

Senast redigerat av Evildan (22 juni 2016)

ThreeDog
22 juni 2016 · 13 Inlägg

Oj, det verka ju bra att Kia Picanto på det viset kostar mindre. Men framsidan eller dess stil tycker jag är allmänt drygt.

Evildan
22 juni 2016 ·

ThreeDog skrev:
Oj, det verka ju bra att Kia Picanto på det viset kostar mindre. Men framsidan eller dess stil tycker jag är allmänt drygt.

i10 är i princip samma bil så tekniken är densamma.
Jag har inte läst huruvida Picanton gör ifrån sig i krocktester.
Kolla hos euroncap, dom har en bred databas med väl beskrivna resultat.

ThreeDog
22 juni 2016 · 13 Inlägg

Kia Picanto har totalt av Euro Ncap 4/5 där skydd av både vuxna och barn överväger de resterande (årsmodell 2010) medans Hyundai I10 har 4/5 också fast fotgängarskyddet är betydligt mer jämfört med Kia Picanto, notera då att Euro Ncap endast hade årsmodell 2014 av Hyundai I10 av vad jag kunde hitta dock. Chevrolet Spark har också 4/5 och som jag just förväntade mig ligger den på näst till samma nivå som Kia Picanto gör fast detta handlade om Chevrolet Spark 2009 modell.
Det verka som det fortfarande lutar fullt ut på Chevrolet Spark, speciellt med dess moderna stil men också säkerhet.

Senast redigerat av ThreeDog (22 juni 2016)

Evildan
22 juni 2016 ·

Då tycker jag att du tar sikte på en Spark och köper en för du om du är som jag är kommer du inte kunna släppa den om du köper ngn av de andra två Koreanerna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang