Bytt Dieselpump - Suger ej diesel

Lommen
23 juni 2016 · 273 Inlägg

Volvo S80 2.5 Tdi - 1999 bytt dieselpump för verkstad sa att den som satt där var dålig/defekt. Det gick smidigt att byta och stötte inte på några större problem..

Problemet är att den vägrar suga diesel, det handlar ju inte om att jag kört soppatorsk eller så, det finns troligen fulla filtret med diesel och ända upp i röret som går till pumpen, jag har satt tryck i tanken, jag har gnuggat och gnuggat o gnuggat på starten.. om och om igen, satt lite mer tryck i tanken, jag har testat att öppna rören till spridarna lite o gjort om samma procedur igen, den suger inte diesel. Sen skickade jag iväg en 5kg´s rörtång modell största man kan hitta en 100 meter ut på läggdan här.. och sen gjorde jag om samma procedur igen med bilen.. suger inte diesel.

Man ska vara extremt försiktig med startgas på dieselmotorer men jag har testat o duttat lite, den tänder till men jag vågar inte skicka på så mycket att den går på startgas.. vill ej döda motorn som gått 47 tusen.

Jag skulle vara oerhört tacksam om nån med kunskap ville ta sig tid att berätta för mig vad som kan gått snett, eller hur man kan göra för att få den att suga diesel..

Haft startkablar från en annan bil som ger ut mycket Ah på hela tiden så skulle jag inte ha det så skulle jag nog gnuggat ur 4 batterier eller nått sånt.

zzr94092
23 juni 2016 · 4 369 Inlägg

sitter inte en elpump under bilen som lagt av? jag vet inte ,bara gissar/undrar

simlar
23 juni 2016 · 5 508 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=Bbz_Jyp6AkY
Enklaste sättet om du frågar mig att prima dieselpumpen.

Alternativt montera en gummiblåsa på matningsslangen och pumpa fram bränsle för hand.
t.ex http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto … 000021523/

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juni 2016 · 13 983 Inlägg

Vet ej så mycket om dieselmotorer men jag vet att förr var man tvungen att lufta pumpen. Kanske fungerar det inte så nu för tiden men det är bara en tanke.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lommen
24 juni 2016 · 273 Inlägg

zzr94092 skrev:
sitter inte en elpump under bilen som lagt av? jag vet inte ,bara gissar/undrar

Nä det tror jag bara sitter på bensinarna...

Lommen
24 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=Bbz_Jyp6AkY
Enklaste sättet om du frågar mig att prima dieselpumpen.

Alternativt montera en gummiblåsa på matningsslangen och pumpa fram bränsle för hand.
t.ex http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto … 000021523/

Ja eller montera den som i videon.. på returledningen så man fyller hela pumpen med diesel..

zzr94092
24 juni 2016 · 4 369 Inlägg

sitter även en matarpump på en del diselbiller

Lommen
24 juni 2016 · 273 Inlägg

zzr94092 skrev:
sitter även en matarpump på en del diselbiller

Ja på Common Rail gör det ju det.. tror dessvärre att jag inte haft nån diesel med rotorpump som även haft matarpump..

Mickius
24 juni 2016 · 4 670 Inlägg

Gamla D5252T är självavluftande. Och sitter ej någon förpump på dessa då huvudpumpen är självsugande.

Så se till så de finns lite diesel i pumpen och kör på starten

Senast redigerat av Mickius (24 juni 2016)

Lommen
24 juni 2016 · 273 Inlägg

Mickius skrev:
Gamla D5252T är självavluftande. Och sitter ej någon förpump på dessa då huvudpumpen är självsugande.

Så se till så de finns lite diesel i pumpen och kör på starten

Jag har fått fram diesel till pumpen och spridarna nu, höll på jävlas tillräckligt länge men nu har jag lättat på alla rören på spridarna o konstaterat att det kommer diesel till samtliga spridare.. dessvärre går ej bilen. Jag har grov ställt pumpen och ser ut som det är perfekt för att bilen ska gå.. monterade ju ny rem åxå till pumpen.

Går remskivan på kammen på pumpsidan att sätta hur som helst eller sitter den med krysskil ? det är ju ett litet jack i den som jag inte vet var det ska vara. Mekanikern på Autotjänst har ju märkt upp allt så fint med röd färg på veven vid höger framhjul och på pumpen och på remskivan på kammen till pumpen.. så jag antar att det bör vara korrekt han märkt allt. !? jag kan ju bara anta att en mekaniker på erkänd verkstad vet vad han/hon pysslar med.

engolf
24 juni 2016 · 3 235 Inlägg

Kommer diesel till spridarna, men utan att den tänder är timingen fel:(

Lommen
24 juni 2016 · 273 Inlägg

engolf skrev:
Kommer diesel till spridarna, men utan att den tänder är timingen fel:(

Ja precis, jag har dubbelkollat enligt märkningen som Autotjänst gjort och allt verkar stämma fint, jag antar ju att nått är galet förstås, men vette fan vad, antagligen timingen som strular precis som du säger, och då måste jag anta att mekanikern på Autotjänst gjort fel när han märkte upp vevaxeln och hjulen på pumpsidan.

simlar
24 juni 2016 · 5 508 Inlägg

Lommen skrev:

Mickius skrev:
Gamla D5252T är självavluftande. Och sitter ej någon förpump på dessa då huvudpumpen är självsugande.

Så se till så de finns lite diesel i pumpen och kör på starten

Jag har fått fram diesel till pumpen och spridarna nu, höll på jävlas tillräckligt länge men nu har jag lättat på alla rören på spridarna o konstaterat att det kommer diesel till samtliga spridare.. dessvärre går ej bilen. Jag har grov ställt pumpen och ser ut som det är perfekt för att bilen ska gå.. monterade ju ny rem åxå till pumpen.

Går remskivan på kammen på pumpsidan att sätta hur som helst eller sitter den med krysskil ? det är ju ett litet jack i den som jag inte vet var det ska vara. Mekanikern på Autotjänst har ju märkt upp allt så fint med röd färg på veven vid höger framhjul och på pumpen och på remskivan på kammen till pumpen.. så jag antar att det bör vara korrekt han märkt allt. !? jag kan ju bara anta att en mekaniker på erkänd verkstad vet vad han/hon pysslar med.

Remskivan i bakkant på kamaxeln har ej någon låsning, enda låsningen är skruvens åtdragningsmoment.
Skåran du ser bakom drevet är det man använder sig av för att låsa kamaxeln vid kamremsbyte, någon annan funktion har skåran ej.

Så ta loss ventilkåpan och kolla så kamaxeln står rätt och sedan grundinställa pumpen enligt märkningar så det blir tillräckligt rätt för att motorn ska starta och sedan justera in ordentligt med dator eller använda indikatorklocka.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
24 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:

Mickius skrev:
Gamla D5252T är självavluftande. Och sitter ej någon förpump på dessa då huvudpumpen är självsugande.

Så se till så de finns lite diesel i pumpen och kör på starten

Jag har fått fram diesel till pumpen och spridarna nu, höll på jävlas tillräckligt länge men nu har jag lättat på alla rören på spridarna o konstaterat att det kommer diesel till samtliga spridare.. dessvärre går ej bilen. Jag har grov ställt pumpen och ser ut som det är perfekt för att bilen ska gå.. monterade ju ny rem åxå till pumpen.

Går remskivan på kammen på pumpsidan att sätta hur som helst eller sitter den med krysskil ? det är ju ett litet jack i den som jag inte vet var det ska vara. Mekanikern på Autotjänst har ju märkt upp allt så fint med röd färg på veven vid höger framhjul och på pumpen och på remskivan på kammen till pumpen.. så jag antar att det bör vara korrekt han märkt allt. !? jag kan ju bara anta att en mekaniker på erkänd verkstad vet vad han/hon pysslar med.

Remskivan i bakkant på kamaxeln har ej någon låsning, enda låsningen är skruvens åtdragningsmoment.
Skåran du ser bakom drevet är det man använder sig av för att låsa kamaxeln vid kamremsbyte, någon annan funktion har skåran ej.

Så ta loss ventilkåpan och kolla så kamaxeln står rätt och sedan grundinställa pumpen enligt märkningar så det blir tillräckligt rätt för att motorn ska starta och sedan justera in ordentligt med dator eller använda indikatorklocka.

Det förklarar ju att jacket i kamdrevet på pumpsidan inte verkar stämma med nån synlig markering, men alla andra markeringar verkar ju stämma med hur jag satt remmen.. jo sa jag det att jag bytt pump åxå, eftersom mekanikern på verkstan sa att den andra var trasig och att den gick på tok för tungt och troligen det som orsakat att remmen gått av, så det gick fint att byta pumpen utan några större bekymmer faktiskt, hade ett rent jävla helvette att få den att suga diesel igen dock.. blev lite ursinnig där ett tag men till slut så fick jag till det efter mycket om och men.

Bilen ska in på Mekonomen verkstad på Tisdag för att ställa in pumpen riktigt, vet inte om jag ska ge fan i att greja nått mer själv och låta verkstan sköta resten... går inte bilen fast han justerat in pumpen så måste det föreligga nått annat fel.. köpte begagand pump från en skrot på bildelsbasen.. 4000:- gick den på.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2016 · 13 983 Inlägg

Lommen skrev:

simlar skrev:

Lommen skrev:

Jag har fått fram diesel till pumpen och spridarna nu, höll på jävlas tillräckligt länge men nu har jag lättat på alla rören på spridarna o konstaterat att det kommer diesel till samtliga spridare.. dessvärre går ej bilen. Jag har grov ställt pumpen och ser ut som det är perfekt för att bilen ska gå.. monterade ju ny rem åxå till pumpen.

Går remskivan på kammen på pumpsidan att sätta hur som helst eller sitter den med krysskil ? det är ju ett litet jack i den som jag inte vet var det ska vara. Mekanikern på Autotjänst har ju märkt upp allt så fint med röd färg på veven vid höger framhjul och på pumpen och på remskivan på kammen till pumpen.. så jag antar att det bör vara korrekt han märkt allt. !? jag kan ju bara anta att en mekaniker på erkänd verkstad vet vad han/hon pysslar med.

Remskivan i bakkant på kamaxeln har ej någon låsning, enda låsningen är skruvens åtdragningsmoment.
Skåran du ser bakom drevet är det man använder sig av för att låsa kamaxeln vid kamremsbyte, någon annan funktion har skåran ej.

Så ta loss ventilkåpan och kolla så kamaxeln står rätt och sedan grundinställa pumpen enligt märkningar så det blir tillräckligt rätt för att motorn ska starta och sedan justera in ordentligt med dator eller använda indikatorklocka.

Det förklarar ju att jacket i kamdrevet på pumpsidan inte verkar stämma med nån synlig markering, men alla andra markeringar verkar ju stämma med hur jag satt remmen.. jo sa jag det att jag bytt pump åxå, eftersom mekanikern på verkstan sa att den andra var trasig och att den gick på tok för tungt och troligen det som orsakat att remmen gått av, så det gick fint att byta pumpen utan några större bekymmer faktiskt, hade ett rent jävla helvette att få den att suga diesel igen dock.. blev lite ursinnig där ett tag men till slut så fick jag till det efter mycket om och men.

Bilen ska in på Mekonomen verkstad på Tisdag för att ställa in pumpen riktigt, vet inte om jag ska ge fan i att greja nått mer själv och låta verkstan sköta resten... går inte bilen fast han justerat in pumpen så måste det föreligga nått annat fel.. köpte begagand pump från en skrot på bildelsbasen.. 4000:- gick den på.

Okay, då vet du kanske inte skicket på pumpen eftersom den är begagnad eller fick du nån form av garanti att den ska fungera? Det är väl inte jättelång tid man har på sig att skicka tillbaks grejorna man köper begagnat från en skrot.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lommen
25 juni 2016 · 273 Inlägg

Okay, då vet du kanske inte skicket på pumpen eftersom den är begagnad eller fick du nån form av garanti att den ska fungera? Det är väl inte jättelång tid man har på sig att skicka tillbaks grejorna man köper begagnat från en skrot.

Nä precis, inte jätte lång tid på sig att skicka tillbaka, men jag har fått den at suga diesel nu i alla fall, det var bra nog mycket jobb kan jag lova.. kommer i alla 5 spridarrören nu i alla fall... men bilen går inte, vet inte riktigt varför.. motorns nollpunkt verkar stämma åxå.

Lommen
28 juni 2016 · 273 Inlägg

Kan meddela att den här bilen var inne på Mekonomen bilverkstad idag och nu går den som den ska, remmen var en kugg fel och dom ställde den med indikatorkolocka..

Dock har kamremmen gått 1500 mil över tiden så jag bokade tid för byte av den nästa Onsdag så blir det gjort åxå. han sa det är visst 12 tusen mil som gäller på den så det blir att byta vattenpump och hela happarajset, inkl multirem och spännaren till den. Känns bra.

simlar
29 juni 2016 · 5 508 Inlägg

Lommen skrev:
Kan meddela att den här bilen var inne på Mekonomen bilverkstad idag och nu går den som den ska, remmen var en kugg fel och dom ställde den med indikatorkolocka..

Dock har kamremmen gått 1500 mil över tiden så jag bokade tid för byte av den nästa Onsdag så blir det gjort åxå. han sa det är visst 12 tusen mil som gäller på den så det blir att byta vattenpump och hela happarajset, inkl multirem och spännaren till den. Känns bra.

Inte för att vara otrevligt eller nåt, men att pumpen mest troligt stod fel påpekade jag redan från första början när bilen inte startade efter verkstaden bytt pumprem så kan inte säga att jag är förvånad.

För du följde ju bara den andra verkstadens märkningar när du monterade den nya pumpen.

Tvivlar på att något är fel med gamla pumpen eftersom bilen gick till pumpremmen gick av och har kamremmen gått 1500mil för långt hade pumpremmen förmodligen gått minst lika mycket för långt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lommen
29 juni 2016 · 273 Inlägg

simlar skrev:

Lommen skrev:
Kan meddela att den här bilen var inne på Mekonomen bilverkstad idag och nu går den som den ska, remmen var en kugg fel och dom ställde den med indikatorkolocka..

Dock har kamremmen gått 1500 mil över tiden så jag bokade tid för byte av den nästa Onsdag så blir det gjort åxå. han sa det är visst 12 tusen mil som gäller på den så det blir att byta vattenpump och hela happarajset, inkl multirem och spännaren till den. Känns bra.

Inte för att vara otrevligt eller nåt, men att pumpen mest troligt stod fel påpekade jag redan från första början när bilen inte startade efter verkstaden bytt pumprem så kan inte säga att jag är förvånad.

För du följde ju bara den andra verkstadens märkningar när du monterade den nya pumpen.

Tvivlar på att något är fel med gamla pumpen eftersom bilen gick till pumpremmen gick av och har kamremmen gått 1500mil för långt hade pumpremmen förmodligen gått minst lika mycket för långt.

Ja som jag skrev i nått inlägg att det känns som jag inte kan lita på vad den första verkstaden sa, kändes skumt, men jag som inte kan så mycket om inställning av pump så måste jag ju lita på verkstads utlåtande.. han på Mekonomen som fick bilen att gå igen sa att märkningen som Autotjänst gjort är minst en kugg fel, troligen 1.5 kugg fel, han lossade ju på kamdrevet på pumpsidan och hade ett special verktyg som han kunde vrida drevet med, och så hade han indikatorklocka i pumpen och så var han under och tittade i lilla hålet för att se till att allt var 0. Sen kopplade han även på en dator och justerade spännrullen och enligt några siffror som ändrades beroende på hur man ställde spänningen, invecklat sa jag.. relativt lätt sa han. Hahaha

Hur det nu än är så skulle jag på nått sätt vilja ta reda på om min gamla pump är hel eller inte, så jag kanske kan ställa berörd person till svars för utlåtande om att pumpen var trasig... känns som jag slängt flera tusen rakt i jävla svart sjön i sånna fall.. fy fan.. sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang