Byte av Styrbox Audi A7

Kristoffersen66
24 juni 2016 · 1 Inlägg

Hej,


Vi har köpt en Audi A7 från 2011 som vi skulle ha hämtat ut hos bilhandlaren i denna veckan. Bilhandlaren hörde av sig och meddelade att de upptäckt att en varningslampa utlöst. efter en felsökning upptäckte dom att det var något fel med styrboxen. denna ska dom nu byta. 

Vad jag undrar är hur en styrbox kan gå sönder och om det stämmer att, byter man en styrbox på en Audi A7 så krävs det en helt ny då en begagnad styrbox är särskilt anpassad till sin tidigare bil.


Please fill me in! smile

torpis Forummoderator
24 juni 2016 · 10 572 Inlägg

Det stämmer säkerligen att du behöver en helt ny box.  Saker går sönder då och då, inget konstigt med det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
CC72
24 juni 2016 · 1 661 Inlägg

Man kan hitta begagnade men den måste då överensstämma med den som sitter där original. Det blir alltså lättare för verkstaden att ta ut en ny vilket enbart är positivt för dig!

torpis Forummoderator
25 juni 2016 · 10 572 Inlägg

CC72 skrev:
Man kan hitta begagnade men den måste då överensstämma med den som sitter där original. Det blir alltså lättare för verkstaden att ta ut en ny vilket enbart är positivt för dig!

Har du provat själv? Är nyfiken eftersom till och med så gamla bilar som S40-98 har en box som är ingift med övriga komponenter och inte passar även om det är exakt samma artikelnummer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Soulman
25 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Du kan ha tur och hitta en box med exakt samma kod du har i din nuvarande box.  Enda sättet att ha koll på det är ju att läsa ur koden först, tillsammans med vilken mjukvaruversion och hårdvaruversion du har idag. Därefter kan man börja beställa en ny modul. Du skriver ingenting om vad felkoden är, vissa moduler kräver online kodning mot moderskeppet i Tyskland. Det finns nog ett 30 - tal moduler i en A7 beroende på utrustning, så det är ingen ide att sitta här och gissa.

Inget av detta behöver du bry dig om eftersom säljaren ska lösa problemet och lämna garanti på åtgärden innan du betalar och hämtar ut bilen.

Senast redigerat av Soulman (25 juni 2016)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang