Södertäljebro-eländet.

Soulman
25 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Du kör aldrig bil i Stockholm va?
Tre filer med hastighetsbegränsningen 100km/h som ska in på en lokalgata  med rödljus och 50km/h. Kanske 150.000 fordon på ett dygn. Vad var din lösning tänkte du?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
25 juni 2016 ·

Soulman skrev:
Du kör aldrig bil i Stockholm va?
Tre filer med hastighetsbegränsningen 100km/h som ska in på en lokalgata  med rödljus och 50km/h. Kanske 150.000 fordon på ett dygn. Vad var din lösning tänkte du?

De är ett alternativ.  De tar tid men de är alternativ.   Tycker du att exakt alla broar i stockholm skulle ha en extra bro?  Då kan de även sätta tull på E4an så de bekostas av de som brukar vägen smile

De är ju inte som så att de händer så ofta att de blir stopp så länge.

Bättre alla sitter på motorvägen istället.   smile

Utmarks-Loke
25 juni 2016 · 5 833 Inlägg

Man får skaffa moped och köra förbi kön på endera sidan.

torsen
25 juni 2016 · 7 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Man får skaffa moped och köra förbi kön på endera sidan.

Men hur gör man när man kommer fram till avstängningen?roll

Muttley
25 juni 2016 ·

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Man får skaffa moped och köra förbi kön på endera sidan.

Men hur gör man när man kommer fram till avstängningen?roll

Väljer en annan väg ? Alltså kör inte in i smeten.

Soulman
25 juni 2016 · 1 271 Inlägg

tkd_rille skrev:

Soulman skrev:
Du kör aldrig bil i Stockholm va?
Tre filer med hastighetsbegränsningen 100km/h som ska in på en lokalgata  med rödljus och 50km/h. Kanske 150.000 fordon på ett dygn. Vad var din lösning tänkte du?

De är ett alternativ.  De tar tid men de är alternativ.   Tycker du att exakt alla broar i stockholm skulle ha en extra bro?  Då kan de även sätta tull på E4an så de bekostas av de som brukar vägen smile

De är ju inte som så att de händer så ofta att de blir stopp så länge.

Bättre alla sitter på motorvägen istället.   smile

Det är ju redan tullar på E4 genom Stockholm. Kommunikationen är ju helt avgörande för att medborgarna ska kunna arbeta och hålla BNP uppe. Varje sånt haveri kostar otroliga pengar när medborgare inte kommer till arbetet.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
25 juni 2016 ·

Soulman skrev:

tkd_rille skrev:

Soulman skrev:
Du kör aldrig bil i Stockholm va?
Tre filer med hastighetsbegränsningen 100km/h som ska in på en lokalgata  med rödljus och 50km/h. Kanske 150.000 fordon på ett dygn. Vad var din lösning tänkte du?

De är ett alternativ.  De tar tid men de är alternativ.   Tycker du att exakt alla broar i stockholm skulle ha en extra bro?  Då kan de även sätta tull på E4an så de bekostas av de som brukar vägen smile

De är ju inte som så att de händer så ofta att de blir stopp så länge.

Bättre alla sitter på motorvägen istället.   smile

Det är ju redan tullar på E4 genom Stockholm. Kommunikationen är ju helt avgörande för att medborgarna ska kunna arbeta och hålla BNP uppe. Varje sånt haveri kostar otroliga pengar när medborgare inte kommer till arbetet.

Vad är ditt förslag förutom att få tradarchaufförer att köra in i broarna ?   
Däremot kan jag tycka att de är bra märkligt att de inte är byggt några ringleder som malmö har tex.   Till och med min "hemstad" med en befolkning på 50 tusen i kommunen har ju en ringled wink

caromania Forummoderator
25 juni 2016 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:

Soulman skrev:

tkd_rille skrev:

De är ett alternativ.  De tar tid men de är alternativ.   Tycker du att exakt alla broar i stockholm skulle ha en extra bro?  Då kan de även sätta tull på E4an så de bekostas av de som brukar vägen smile

De är ju inte som så att de händer så ofta att de blir stopp så länge.

Bättre alla sitter på motorvägen istället.   smile

Det är ju redan tullar på E4 genom Stockholm. Kommunikationen är ju helt avgörande för att medborgarna ska kunna arbeta och hålla BNP uppe. Varje sånt haveri kostar otroliga pengar när medborgare inte kommer till arbetet.

Vad är ditt förslag förutom att få tradarchaufförer att köra in i broarna ?   
Däremot kan jag tycka att de är bra märkligt att de inte är byggt några ringleder som malmö har tex.   Till och med min "hemstad" med en befolkning på 50 tusen i kommunen har ju en ringled wink

Det har debatterats ringled i Sthlm i decennier.

Tråden är ganska tydlig för hur Sverige ser ut demografiskt och vilken förståelse det finns för hur den verkliga trafiksituationen är här. Vi har i Sverige en större stad och resten är faktiskt byhåla. Ja, förlåt alla Göteborgare men så är det. På E4/E18 runt Stockholm så är det dygnet runt tjock trafik i alla 3-4-5 filer. Åker man ut på E4 mitt i natten en tisdag så är det likförbannat fullt med trafik. Stan har vuxit något enormt vad gäller befolkning, mycket mer än Göteborg och Malmö (det verkliga problemet) och det är hundratusentals som pendlar mellan Norrtälje/Uppsala i norr och Södertälje i söder till olika platser i och kring stan. Och det hjälper inte att de stora företagen samlas och trängs i industricentrum som Kista etc. Alla ska igenom skiten via Essingeleden (E4) och det är dagligt kaos. Fullständigt. Halva stan är som en parkeringsplats mellan 7.30-9 och 15-18 och det är inte mycket bättre andra tider. Det här är något som utomsocknes har svårt att ta in. När då bron i Södertälje stängs av så blir det makalöst rörigt för att uttrycka det milt. Lösningen just nu om man ska åka söderut blir att åka E18 till Västerås och därefter Arboga vilket är okej om man ska till Göteborg på semester men inte om man pendlar till och från jobbet.

Visst skulle det vara fint med fler alternativa vägar, problemet är att Stockholm är byggt på öar och det är inte helt enkelt att bara knacka upp fler broar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
BlizzBeast
25 juni 2016 · 4 Inlägg

är bron avstängd år båda hållen eller bara södergående? ska upp till huvudstaden imorgon, skulle vara bra med lite konfirmation om man behöver ta en annan väg på norrgående smile

Muttley
25 juni 2016 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

Soulman skrev:

Det är ju redan tullar på E4 genom Stockholm. Kommunikationen är ju helt avgörande för att medborgarna ska kunna arbeta och hålla BNP uppe. Varje sånt haveri kostar otroliga pengar när medborgare inte kommer till arbetet.

Vad är ditt förslag förutom att få tradarchaufförer att köra in i broarna ?   
Däremot kan jag tycka att de är bra märkligt att de inte är byggt några ringleder som malmö har tex.   Till och med min "hemstad" med en befolkning på 50 tusen i kommunen har ju en ringled wink

Det har debatterats ringled i Sthlm i decennier.

Tråden är ganska tydlig för hur Sverige ser ut demografiskt och vilken förståelse det finns för hur den verkliga trafiksituationen är här. Vi har i Sverige en större stad och resten är faktiskt byhåla. Ja, förlåt alla Göteborgare men så är det. På E4/E18 runt Stockholm så är det dygnet runt tjock trafik i alla 3-4-5 filer. Åker man ut på E4 mitt i natten en tisdag så är det likförbannat fullt med trafik. Stan har vuxit något enormt vad gäller befolkning, mycket mer än Göteborg och Malmö (det verkliga problemet) och det är hundratusentals som pendlar mellan Norrtälje/Uppsala i norr och Södertälje i söder till olika platser i och kring stan. Och det hjälper inte att de stora företagen samlas och trängs i industricentrum som Kista etc. Alla ska igenom skiten via Essingeleden (E4) och det är dagligt kaos. Fullständigt. Halva stan är som en parkeringsplats mellan 7.30-9 och 15-18 och det är inte mycket bättre andra tider. Det här är något som utomsocknes har svårt att ta in. När då bron i Södertälje stängs av så blir det makalöst rörigt för att uttrycka det milt. Lösningen just nu om man ska åka söderut blir att åka E18 till Västerås och därefter Arboga vilket är okej om man ska till Göteborg på semester men inte om man pendlar till och från jobbet.

Visst skulle det vara fint med fler alternativa vägar, problemet är att Stockholm är byggt på öar och det är inte helt enkelt att bara knacka upp fler broar.

Min erfarenhet är dock att Göteborg var värre stad att köra i än i stockholm.  Malmö är riktigt illa.

Hade ringleden kommit till skott som hindras hela tiden så hade de ej blivit en stor flaskhals smile
Tur att inte allt byggs på huvudstaden utan viktiga delar finns utanför den med i byhålorna som håller storstaden vid liv wink

Man hade nog kunnat minska trafiken avsevärt i huvudstaden om folk hade samsas.

Men till olyckan.  Folk är ju handikappade, om man ska tro media.     De gick tydligen ut i radio med informationen men folk skulle ju läsa på facebook smile  Vad säger de om folk.

caromania Forummoderator
25 juni 2016 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:
Min erfarenhet är dock att Göteborg var värre stad att köra i än i stockholm.  Malmö är riktigt illa.

Din erfarenhet är baserad på vad? Har du varit här och åkt till och från jobbet, genom stan under vardagar? Gärna när det kommit snö och folk kliar sig i huvudet och undrar vad det är som hänt under natten. Tyvärr. Göteborg och Malmö är fan barnlek jämfört med Stockholm vad gäller köer.

tkd_rille skrev:
Tur att inte allt byggs på huvudstaden utan viktiga delar finns utanför den med i byhålorna som håller storstaden vid liv wink

Du menar att du tror att t ex jag talar väl om Stockholm och anser att det är en fin stad där jag gärna vill bo etc? Så är det inte. Jag skulle mer än gärna rycka upp pinnarna och dra ifrån det här skithålet till stad, men det är inte alltid så enkelt i livet. Att sedan det är ett faktum att kommersen koncentrerats till några få punkter i landet (mest i Stockholm) och att landsbygden håller på att dö ut är fan tragiskt och knappast något jag jublar över.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
25 juni 2016 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:
Min erfarenhet är dock att Göteborg var värre stad att köra i än i stockholm.  Malmö är riktigt illa.

Din erfarenhet är baserad på vad? Har du varit här och åkt till och från jobbet, genom stan under vardagar? Gärna när det kommit snö och folk kliar sig i huvudet och undrar vad det är som hänt under natten. Tyvärr. Göteborg och Malmö är fan barnlek jämfört med Stockholm vad gäller köer.

tkd_rille skrev:
Tur att inte allt byggs på huvudstaden utan viktiga delar finns utanför den med i byhålorna som håller storstaden vid liv wink

Du menar att du tror att t ex jag talar väl om Stockholm och anser att det är en fin stad där jag gärna vill bo etc? Så är det inte. Jag skulle mer än gärna rycka upp pinnarna och dra ifrån det här skithålet till stad, men det är inte alltid så enkelt i livet. Att sedan det är ett faktum att kommersen koncentrerats till några få punkter i landet (mest i Stockholm) och att landsbygden håller på att dö ut är fan tragiskt och knappast något jag jublar över.

Stockholm är illa som de är smile   Men de är inte mycket bättre i de andra byhålorna som de verkar kallas.

Nu är ju de utanför ämnet. Men enligt dig verkar allt utanför stockholm vara landsbygden.  Och de dör garanterat inte ut smile


Men ingen har presenterat en bättre lösning än jag gav smile Så tar de som de var ganska bra ändå. Trots värre trängsel.

caromania Forummoderator
25 juni 2016 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:

caromania skrev:

tkd_rille skrev:
Min erfarenhet är dock att Göteborg var värre stad att köra i än i stockholm.  Malmö är riktigt illa.

Din erfarenhet är baserad på vad? Har du varit här och åkt till och från jobbet, genom stan under vardagar? Gärna när det kommit snö och folk kliar sig i huvudet och undrar vad det är som hänt under natten. Tyvärr. Göteborg och Malmö är fan barnlek jämfört med Stockholm vad gäller köer.

tkd_rille skrev:
Tur att inte allt byggs på huvudstaden utan viktiga delar finns utanför den med i byhålorna som håller storstaden vid liv wink

Du menar att du tror att t ex jag talar väl om Stockholm och anser att det är en fin stad där jag gärna vill bo etc? Så är det inte. Jag skulle mer än gärna rycka upp pinnarna och dra ifrån det här skithålet till stad, men det är inte alltid så enkelt i livet. Att sedan det är ett faktum att kommersen koncentrerats till några få punkter i landet (mest i Stockholm) och att landsbygden håller på att dö ut är fan tragiskt och knappast något jag jublar över.

Stockholm är illa som de är smile   Men de är inte mycket bättre i de andra byhålorna som de verkar kallas.

Nu är ju de utanför ämnet. Men enligt dig verkar allt utanför stockholm vara landsbygden.  Och de dör garanterat inte ut smile


Men ingen har presenterat en bättre lösning än jag gav smile Så tar de som de var ganska bra ändå. Trots värre trängsel.

Komik på hög nivå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
26 juni 2016 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

caromania skrev:

Din erfarenhet är baserad på vad? Har du varit här och åkt till och från jobbet, genom stan under vardagar? Gärna när det kommit snö och folk kliar sig i huvudet och undrar vad det är som hänt under natten. Tyvärr. Göteborg och Malmö är fan barnlek jämfört med Stockholm vad gäller köer.


Du menar att du tror att t ex jag talar väl om Stockholm och anser att det är en fin stad där jag gärna vill bo etc? Så är det inte. Jag skulle mer än gärna rycka upp pinnarna och dra ifrån det här skithålet till stad, men det är inte alltid så enkelt i livet. Att sedan det är ett faktum att kommersen koncentrerats till några få punkter i landet (mest i Stockholm) och att landsbygden håller på att dö ut är fan tragiskt och knappast något jag jublar över.

Stockholm är illa som de är smile   Men de är inte mycket bättre i de andra byhålorna som de verkar kallas.

Nu är ju de utanför ämnet. Men enligt dig verkar allt utanför stockholm vara landsbygden.  Och de dör garanterat inte ut smile


Men ingen har presenterat en bättre lösning än jag gav smile Så tar de som de var ganska bra ändå. Trots värre trängsel.

Komik på hög nivå.

Förslag på justering av trådens namn: Södertäljeboeländen.

Senast redigerat av Evildan (26 juni 2016)

Muttley
26 juni 2016 ·

caromania skrev:

tkd_rille skrev:

caromania skrev:

tkd_rille skrev:
Min erfarenhet är dock att Göteborg var värre stad att köra i än i stockholm.  Malmö är riktigt illa.

Din erfarenhet är baserad på vad? Har du varit här och åkt till och från jobbet, genom stan under vardagar? Gärna när det kommit snö och folk kliar sig i huvudet och undrar vad det är som hänt under natten. Tyvärr. Göteborg och Malmö är fan barnlek jämfört med Stockholm vad gäller köer.


Du menar att du tror att t ex jag talar väl om Stockholm och anser att det är en fin stad där jag gärna vill bo etc? Så är det inte. Jag skulle mer än gärna rycka upp pinnarna och dra ifrån det här skithålet till stad, men det är inte alltid så enkelt i livet. Att sedan det är ett faktum att kommersen koncentrerats till några få punkter i landet (mest i Stockholm) och att landsbygden håller på att dö ut är fan tragiskt och knappast något jag jublar över.

Stockholm är illa som de är smile   Men de är inte mycket bättre i de andra byhålorna som de verkar kallas.

Nu är ju de utanför ämnet. Men enligt dig verkar allt utanför stockholm vara landsbygden.  Och de dör garanterat inte ut smile


Men ingen har presenterat en bättre lösning än jag gav smile Så tar de som de var ganska bra ändå. Trots värre trängsel.

Komik på hög nivå.

Komik är att du gnäller om att bo där men gör inte ett skvatt åt det smile   Du kan berika landbygden genom att dra ur tummen.

torsen
26 juni 2016 · 7 234 Inlägg

Om vi återgår till ursprunget/orsaken till tråden.
Primärt yttre åverkan på bron = långtradare i aktuellt fall.
Sekundärt = oförmågan hos militären, länsstyrelsen och kommunen att samarbeta(komma över ens om kostnadsfördelningen).
Alla 3 har en beredskap - men inte handläggare som kan samarbeta.
Finns fler förutbestämda och förberedda platser där Ing 1´s befintliga beredskapsbroar kan finnas på plats på runt 3 timmar.
Må vara en beredskapshemlighet jag röjer nu.

Personligen anser jag man borde tänkt lite längre då man anlade den s k Mälarbron, på vilken R55:an löper över Mälaren.

Suck!

Mack Forum- och sitemoderator
26 juni 2016 · 26 136 Inlägg

Så länge lede fi - vilka det nu än må vara då fienden som bekant tenderar till att vara vänner ena dagen och det andra den nästa - håller sig söder om Dalälven får dom härja bäst dom vill.
Det är min åsikt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Muttley
26 juni 2016 ·

torsen skrev:
Om vi återgår till ursprunget/orsaken till tråden.
Primärt yttre åverkan på bron = långtradare i aktuellt fall.
Sekundärt = oförmågan hos militären, länsstyrelsen och kommunen att samarbeta(komma över ens om kostnadsfördelningen).
Alla 3 har en beredskap - men inte handläggare som kan samarbeta.
Finns fler förutbestämda och förberedda platser där Ing 1´s befintliga beredskapsbroar kan finnas på plats på runt 3 timmar.
Må vara en beredskapshemlighet jag röjer nu.

Personligen anser jag man borde tänkt lite längre då man anlade den s k Mälarbron, på vilken R55:an löper över Mälaren.

Suck!

Fast, i detta fall kan du väl inte dra in militären i det då de ej har ansvaret?   De är fortfarande trafikverket som styr.   Militären får inte ens lägga sig i när de är oroligt i förorterna där uppe ju.

De får ju invänta förfrågan om hjälp från trafikverket.   

Vi kan ju ta upp de efter olyckan.  Uttalande  från trafikverket.

Bengt Olsson, presschef, Trafikverket, slår ifrån sig kritiken och menar att man måste kunna ta del av annan information än den som förmedlas via verkets sociala medier-kanaler.

– Är det tjockt och det är tre till fyra köer som står väldigt tajt, då är det svårt om man inte har lyssnat noga på radio eller liknande att få fram den typen av information.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodert … oset-pa-e4


Att slänga upp en bro på 3 timmar när de är smockfullt tror jag inte ens de vill testa.  Någon nämnde även att man skulle öppna upp i mötande fält, alltså göra de enfiligt helt och hållet, men riskerna för ännu värre olyckor öppnas ju istället upp då.   Folk är dårar och kan inte köra bil helt enkelt smile

Men maila trafikverket och fråga hur de ställer sig till de smile

torsen
26 juni 2016 · 7 234 Inlägg

BlizzBeast skrev:
är bron avstängd år båda hållen eller bara södergående? ska upp till huvudstaden imorgon, skulle vara bra med lite konfirmation om man behöver ta en annan väg på norrgående smile

Norrgående filer fungerar, förutom sedvanliga "tittköer".
Ska du till norra delen av Fjollträsk kan du överväga att ta 55:an till Strängnäs och vidare över Mälarbron till Enköping och E18.
Men, men - det finns en bro vid Hjulsta, mellan Strängnäs och Enköping.
Själv pendlade jag den sträckningen vid förra brohaveriet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang