Byte av turbo BMW e39 530da

Znusky
27 juni 2016 · 30 Inlägg

Tjenare.  De e så att jag rasade turbon på min BMW för en vecka sen. Jag tror iaf det är turbon. Någon som vet va det sitter för turbo original i den motorn med 193häst? Och vart man kan köpa nya? Mekonomen skulle ha 10,100kr för en ny... Det tycker jag lät rätt dyrt. Borde man inte kunna få tag på eftermarknad turbo som är bättre för lika mycket eller till och med mindre?  Tacksam för snabbt svar smile

BMW E39 M5 (1999)
Lommen
27 juni 2016 · 273 Inlägg

Det sitter en Garrett orginal i den där.. och har nummer: 454191-5015S tror jag.. är samma på 184 hästars modellen. Ett tips kan vara att söka på tyska ebay, där köpte jag en renoverad orginalturbo för runt 4500:- till min. Den ser ju ut att vara sprillans ny när man köper dom så.

Lommen
27 juni 2016 · 273 Inlägg

Föresten vilka symptom har du på bilen.. varför misstänker du turbo ras ?

Znusky
28 juni 2016 · 30 Inlägg

Ja okej ska kika där sen. Jo ha tror de e turbon för det ryker så satan från den och det rasslar riktigt ordentligt från turbon och bilen är helt orkeslös.

BMW E39 M5 (1999)
Znusky
28 juni 2016 · 30 Inlägg

Någon som vet ifall det skulle passa om man tog en turbo från någon annan bil elr nått? Dom på Mekonomen snackade om att det va någon special tjofräs. Så att de va tvunget att vara orginal turbon. Tycker det lät konstigt. Någon som bytt turbo på sin 530d innan?

BMW E39 M5 (1999)
Lommen
28 juni 2016 · 273 Inlägg

Jag har bytt på min.. och jag skulle aldrig få för mig att köra nått annan än orginal, och du bör inte köra en meter till med din bil, rasar turbon riktigt så kommer den suga in olja i intercoolern och sen in i insuget och in i motorn och bilen kommer rusa i maxvarv tills skiten varvar sönder..

Det ska vara samma till 184 hästars och 193 hästars.. priserna på tyska ebay ligger runt 3500 till 5000 spänn för en renoverad... det är billigt jämfört med Turbo Tech som tar runt 13 tusen och mekonomen strax under.

Znusky
29 juni 2016 · 30 Inlägg

Japp kollade också på ebay. Va sjukt mycket billigare. Ska riva ner den på semestern tänkte jag. Den har stått still sen det hände så det lär väl inte vara någon fara då?

BMW E39 M5 (1999)
Lommen
29 juni 2016 · 273 Inlägg

Znusky skrev:
Japp kollade också på ebay. Va sjukt mycket billigare. Ska riva ner den på semestern tänkte jag. Den har stått still sen det hände så det lär väl inte vara någon fara då?

Nä det är ingen fara då... slit lös gummislangen som sitter från turbon till intercoolern och känn på axeln i turbon om den glappar mycket.. gör det det så är det turbon.. i annat fall kan det vara engine Breather filtret som sitter igen och behöver bytas.. sitter under kåpan där luftfiltret sitter.. och är det inte det så kan det vara EGR spjällhuset där vakumklockan sitter.. ventilen som sitter där brukar sota igen.. då kan bilen ryka.. Kolla upp dom enklare grejerna innan du köper en turbo för flera tusen...

Znusky
30 juni 2016 · 30 Inlägg

Låter som en bra idé. Men ja tänkte på det. Om det skulle vara turbon så kan man väl köpa en vanlig eftermarknad turbo och göra så att den passar? Eller tror du det skulle vara svårt o få till o skulle bilen gå skit utan orginal turbo tro?

BMW E39 M5 (1999)
Lommen
30 juni 2016 · 273 Inlägg

Znusky skrev:
Låter som en bra idé. Men ja tänkte på det. Om det skulle vara turbon så kan man väl köpa en vanlig eftermarknad turbo och göra så att den passar? Eller tror du det skulle vara svårt o få till o skulle bilen gå skit utan orginal turbo tro?

Jag skulle avråda från allt vad eftermarknadsturbos heter.. satsa på en märkesturbo, köper du nått annat än som ska vara där så behöver du se till att köpa en som är lagom stor och så kommer du behöva bygga ett nytt avgasgrenrör samt troligen downpipe åxå, absolut allt annat än lätt om man ej gjort det tidigare.

Hört massa om dessa eftermarknads turbos.. allt annat än säkert. En polare köpte nått kinesiskt skit o monterade på en Passat... höll i knappt två veckor.  Den kostade typ 2500:- tror jag.

Satsa på märkesturbo, annars kan du lika gärna låta bilen stå, rasar turbon så har du ett motorhaveri åxå mest troligt, det är det inte värt.

Znusky
30 juni 2016 · 30 Inlägg

är det samma turbo som sitter i 530 då?

BMW E39 M5 (1999)
Znusky
30 juni 2016 · 30 Inlägg

Fan tog han bort sitt inlägg? Xd aja men jag hörde med gik turbo teknik. Och dom säljer garret orginal turbo. Dom köper orginal turbo och sedan modifierar dom och sedan säljer dom. Så med en sån "moddad" "orginal" skulle man få ca 270hk och 500nm. Låter det vettigt eller? Och dom skulle ha 9800kr för en sån. Mekonomen skulle ha 10200kr o autoexsperten skulle ha 12k o BMW skulle ha 14k så då är de ju ett billigare alternativ o dessutom få lite mer kräm under huven. Eller är det en dum idé?

BMW E39 M5 (1999)
Lommen
30 juni 2016 · 273 Inlägg

Znusky skrev:
Fan tog han bort sitt inlägg? Xd aja men jag hörde med gik turbo teknik. Och dom säljer garret orginal turbo. Dom köper orginal turbo och sedan modifierar dom och sedan säljer dom. Så med en sån "moddad" "orginal" skulle man få ca 270hk och 500nm. Låter det vettigt eller? Och dom skulle ha 9800kr för en sån. Mekonomen skulle ha 10200kr o autoexsperten skulle ha 12k o BMW skulle ha 14k så då är de ju ett billigare alternativ o dessutom få lite mer kräm under huven. Eller är det en dum idé?

Jag vet inget om modifierade turbos, men jag vet att om du vill ha bilen att hålla så satsar du på en helt orginal turbo som ska sitta i den bilen du har..  vill du trimma så bör du nog lämna ifrån dig bilen och låta nån med kunskap fixa allt åt dig.. släng i en 20-30 tusen i börsen så har du nog en bra start i alla fall, med allt vad det inne bär att plocka ut massor av mer hästar en orginal.

Ahonen
30 juni 2016 · 345 Inlägg

Automaten är ju väldigt klena på dom. Skulle nog inte trimma om jag va du.

Lommen
30 juni 2016 · 273 Inlägg

Ahonen skrev:
Automaten är ju väldigt klena på dom. Skulle nog inte trimma om jag va du.

Håller fullständigt med, BMW automat är absolut fel låda att sätta en massa Nm framför...

Znusky
1 juli 2016 · 30 Inlägg

Okej sad de sög ju. Men vart ska man lämna in den isf?smile om ja ska låta någon annan göra allt?smile

BMW E39 M5 (1999)
Znusky
1 juli 2016 · 30 Inlägg

Har kikat lite på det hela och den lådan verkar alldeles för klen.... Men jag tänker nog köpa den turbon iaf och sedan mappa den som vanligt. Och rasar lådan så får den göra det. Vilket den nog kommer att göra. Men när den väl gör det. Finns det någon annan låda man kan trycka dit som inte är så extremt krångligt? Borde väl gå o sätta dit en manuell låda istället? Det krångligare måste väl vara elen? Eftersom bilen ej startar om växeln är i p eller n. Några idéer?wink

BMW E39 M5 (1999)
Lommen
3 juli 2016 · 273 Inlägg

Znusky skrev:
Har kikat lite på det hela och den lådan verkar alldeles för klen.... Men jag tänker nog köpa den turbon iaf och sedan mappa den som vanligt. Och rasar lådan så får den göra det. Vilket den nog kommer att göra. Men när den väl gör det. Finns det någon annan låda man kan trycka dit som inte är så extremt krångligt? Borde väl gå o sätta dit en manuell låda istället? Det krångligare måste väl vara elen? Eftersom bilen ej startar om växeln är i p eller n. Några idéer?wink

Mappa den som vanligt.. ? Varför lägga pengar på nått som ej är ett speciellt hållbart recept ? klart har man fulla börsen med pengar så spelar det ju ingen roll..

Klart du kan sätta dit en manuell men är ju inte bara elen till P och N som måste ändras, du har en till databox åxå under kupéfiltret på höger sida i motorutrymmet som du måste lägga om några kablar i, sen måste du förstås byta pedalställ och bakaxelklump åxå för att få rätt utväxling, och byta svänghjul samt köpa och montera ett lager bak på vevaxeln som tappen på lådan ska gå in i...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang