Köpråd, xc70 08----> med över 20k mil

Stahre87
29 juni 2016 · 346 Inlägg

Är så sjukt trött på min skoda superb 4wd.
Tänker volvo, bättre kvalitet o inte liks många sjukdommar. Vill helst byta in superben o få en volvo rakt av utan några pengar emellan. Struntar i om jag förlorar pengar.
Har kollat på modeller från 08 och automat med över 20k mil. Är det något särskilt man ska.tänks på som bör gjorts utanför den sedvanliga serviceplanen. Är bilarna hållbara? Vi kör inte mer än 1500mil om året, och mest relativt korta sträckor. Men ska kunna traila en båt, därav 4wd.
Om man hittar en 09a, d5, automat med två ägare fullservad med bok i fint skick men som gått 24000mil. Vad tror ni  det då?

Senast redigerat av Stahre87 (29 juni 2016)

panda666
29 juni 2016 · 4 228 Inlägg

Stahre87 skrev:
Är så sjukt trött på min skoda superb 4wd.
Tänker volvo, bättre kvalitet o inte liks många sjukdommar. Vill helst byta in superben o få en volvo rakt av utan några pengar emellan. Struntar i om jag förlorar pengar.
Har kollat på modeller från 08 och automat med över 20k mil. Är det något särskilt man ska.tänks på som bör gjorts utanför den sedvanliga serviceplanen. Är bilarna hållbara? Vi kör inte mer än 1500mil om året, och mest relativt korta sträckor. Men ska kunna traila en båt, därav 4wd.
Om man hittar en 09a, d5, automat med två ägare fullservad med bok i fint skick men som gått 24000mil. Vad tror ni  det då?

hur mycket tror du du kan få för din superb? finns massor av xc 70 från 08 från runt 80-90k. riktigt bra bilar som känns som tank! Gillar diesel motorerna. Brukar inte höra nån tjafs från dom bilarna faktiskt. Borde inte va nån större fara med dom. Kolla bara det vanliga med missljud och klonkar i fram och bakvagn. Skulle tro att du kommer bli mycket nöjd. Kolla när kamremmen ska bytas. Mvh

Djo
29 juni 2016 · 10 157 Inlägg

Kamremmen ska vara bytt vid 18 tusen mil.

Känn om den växlar som den ska och hör med ägaren om oljan i automaten är bytt.
Är den inte det så skulle jag råda dig att låta en Volvo verkstad skölja lådan åt dig. Och att du sedan säger åt om olje bytte i automaten på service cirkus var 6000 mil ungefär.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Stahre87
29 juni 2016 · 346 Inlägg

Dom bilar som är exakt lika min på blocket ligger beroende på var i landet på 125-150k. Svårt att avgöra vad den är värd i ett byte rakt av på annan bil hos handlare. Dom bill förmodligen inte göra någon"goodwill" grej utan på nåt sätt tjäna lite på affären. Därför kollar jag på xc70 för ca 90-115k ,så dom kan få lite mellan på min bil

panda666
30 juni 2016 · 4 228 Inlägg

Stahre87 skrev:
Dom bilar som är exakt lika min på blocket ligger beroende på var i landet på 125-150k. Svårt att avgöra vad den är värd i ett byte rakt av på annan bil hos handlare. Dom bill förmodligen inte göra någon"goodwill" grej utan på nåt sätt tjäna lite på affären. Därför kollar jag på xc70 för ca 90-115k ,så dom kan få lite mellan på min bil

Det är bara o hitta en bilhandlare och köpa en då. Feta bilar och är sköna att köra. Bara o köpa;)

Stahre87
1 juli 2016 · 346 Inlägg

Yes. Men det finns ju begränsat utbud..

Evildan
1 juli 2016 ·

Åk och provkör en om du inte lärt XC70 tidigare.
Det är en mjuk, vinglig och oinspirerande körupplevelse med trångt baksäte samt en relativt opålitlig motor där cylinderhuvuden spricker och aggregatremmen spännare går sönder med påföljden att remmen drar med sig kamremmen och topplockssallad skrivs upp på menyn.
Värmepaket läcker inte helt osällan, känn på mattorna och använd näsan att lukta efter sött  (inte geléhallon utan kylarvätska ).
Sköna stolar samt en i regel skönt växlande aisinlåda.
Knirr från bakvagn och framvagn är vanligt, krängningshämmarstag och topplagringar är plockgodis.
Men du står säkert ut med dom problemen, du är ju van vid VAGs produkter.

panda666
1 juli 2016 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:
Åk och provkör en om du inte lärt XC70 tidigare.
Det är en mjuk, vinglig och oinspirerande körupplevelse med trångt baksäte samt en relativt opålitlig motor där cylinderhuvuden spricker och aggregatremmen spännare går sönder med påföljden att remmen drar med sig kamremmen och topplockssallad skrivs upp på menyn.
Värmepaket läcker inte helt osällan, känn på mattorna och använd näsan att lukta efter sött  (inte geléhallon utan kylarvätska ).
Sköna stolar samt en i regel skönt växlande aisinlåda.
Knirr från bakvagn och framvagn är vanligt, krängningshämmarstag och topplagringar är plockgodis.
Men du står säkert ut med dom problemen, du är ju van vid VAGs produkter.

aldrig hört så mycket gnäll om xc70^^ köp o njut bara. Kolla bara så att alla servicar är gjorda och att ingen fartdåre har kört den, kommer nog gå bra.

Evildan
1 juli 2016 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:
Åk och provkör en om du inte lärt XC70 tidigare.
Det är en mjuk, vinglig och oinspirerande körupplevelse med trångt baksäte samt en relativt opålitlig motor där cylinderhuvuden spricker och aggregatremmen spännare går sönder med påföljden att remmen drar med sig kamremmen och topplockssallad skrivs upp på menyn.
Värmepaket läcker inte helt osällan, känn på mattorna och använd näsan att lukta efter sött  (inte geléhallon utan kylarvätska ).
Sköna stolar samt en i regel skönt växlande aisinlåda.
Knirr från bakvagn och framvagn är vanligt, krängningshämmarstag och topplagringar är plockgodis.
Men du står säkert ut med dom problemen, du är ju van vid VAGs produkter.

aldrig hört så mycket gnäll om xc70^^ köp o njut bara. Kolla bara så att alla servicar är gjorda och att ingen fartdåre har kört den, kommer nog gå bra.

Du kanske inte har den fleråriga erfarenheten av V70II XC70II som jag har?
Ägt några och även rattat som taxi, mycket problem med dom bilarna.
Små intressanta elfel som gör att exemplar med "kombipaketet" försöker bryta sig ut ur garaget medelst bagageluckan, jag lovar att det är en tämligen spännande upplevelse att en tidig morgon närma sig garaget i beckmörkret och höra något taktfullt försöka forcera detsamma

Djo
1 juli 2016 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Åk och provkör en om du inte lärt XC70 tidigare.
Det är en mjuk, vinglig och oinspirerande körupplevelse med trångt baksäte samt en relativt opålitlig motor där cylinderhuvuden spricker och aggregatremmen spännare går sönder med påföljden att remmen drar med sig kamremmen och topplockssallad skrivs upp på menyn.
Värmepaket läcker inte helt osällan, känn på mattorna och använd näsan att lukta efter sött  (inte geléhallon utan kylarvätska ).
Sköna stolar samt en i regel skönt växlande aisinlåda.
Knirr från bakvagn och framvagn är vanligt, krängningshämmarstag och topplagringar är plockgodis.
Men du står säkert ut med dom problemen, du är ju van vid VAGs produkter.

Aggregratrems spänaren är felkonstruerad och volvo har kampanj på bytta av dessa till en helt annan model. i vanliga fall drar remen ej med sig kamremen.

ja sprickor i motorn kan förekomma det gör det kan jag ej förneka eller säga emot.

krängningshämmar stag och topplagringar är sällan förekommet på en 08 och nyare. Däremot så är busningarna i längsgående bärarmarna bak ett vanligare problem.

att värmepaketen läcker kan jag inte säga något om har själv aldrig varigt med om det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Stahre87
1 juli 2016 · 346 Inlägg

Man kan hitta för o nackdelar om i stort sett alla bilar. Pappa hsr kört xc70, både äldre o nyare utan problem (med det inte sagt att det finns fel på andra, och jag menar vissa är ju jätte nöjda med sin superb) svärfar en xc60, inne påa andra nu och är jätte nöjd.
Så då frågar jag dig Evildan; vilken rymlig 4wd, med bra automat och som inte dricker mängder, håller ihop böst skulle du tipsa om? Subaru går bort för att kag tkr dom flesta modeller är ruggigt fula

Evildan
1 juli 2016 ·

Subaru... wink

Eller Honda CR-V.

Landcruiser, men det blir inte ngn nyare bil för den budgeten.

Rav4.

Grand Vitara.

Eller är en personbil ett krav?

XC70 är mkt sämre än medelbilen.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/301

Stahre87
1 juli 2016 · 346 Inlägg

Rn vanlig kombi personbil är verkligen att föredra. För övrigt hade mim arbetsledare en subaru outback som förmånsbil. Efter ca 1000mil rasa motorn (vet ej exakt vad felet va)

Soulman
1 juli 2016 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:
Åk och provkör en om du inte lärt XC70 tidigare.
Det är en mjuk, vinglig och oinspirerande körupplevelse med trångt baksäte samt en relativt opålitlig motor där cylinderhuvuden spricker och aggregatremmen spännare går sönder med påföljden att remmen drar med sig kamremmen och topplockssallad skrivs upp på menyn.
Värmepaket läcker inte helt osällan, känn på mattorna och använd näsan att lukta efter sött  (inte geléhallon utan kylarvätska ).
Sköna stolar samt en i regel skönt växlande aisinlåda.
Knirr från bakvagn och framvagn är vanligt, krängningshämmarstag och topplagringar är plockgodis.
Men du står säkert ut med dom problemen, du är ju van vid VAGs produkter.

Jag äger sällan bilar så länge att det blir några kamremsproblem eller motorproblem hinner dyka upp, men jag har haft en 2011 V70 T4 R-Design. Jag bytte bort den ganska snabbt. Inga tekniska problem alls, men herrejösses vilken oinspirerande bil. En sann gunghäst och riktigt läskig styrning i motorvägsfart. Totalt utan kontakt med vägen. Och baksätet.. Det är mer plats i en Skoda Fabia faktiskt. För mig som har två barn är det hel obegripligt att många som har familj väljer denna bil. Det var verkligen dags att den gick ur produktion.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
1 juli 2016 · 1 271 Inlägg

Evildan skrev:
Subaru... wink

Eller Honda CR-V.

Landcruiser, men det blir inte ngn nyare bil för den budgeten.

Rav4.

Grand Vitara.

Eller är en personbil ett krav?

XC70 är mkt sämre än medelbilen.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/301

Räkna inte ut Volkswagen Tiguan. En riktigt fint ihopskruvad bil. Välj 177hk dieseln eller 200hk tsi. Mycket driftsäkra motorer, drivlinan lika så. Jag har haft två stycken med barn från 2 till 9 år med bakåtvända och framåtvända stolar, gjort skidresor till fjällen osv. Utrymmer räcker mer än väl till.

Jag gillar inte repriser med jag har faktiskt beställt den nya Tiguanen. Det blir min tredje.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Stahre87
1 juli 2016 · 346 Inlägg

Tyvärr så går alla bilar inom Vag bort, då mitt förtroende för vag är mindre än Sveriges fotbollslandslaget...
Svårt de här. Önskar jag va nöjd med superb med tanke på det superba utrymmet... Men men.
En Bmw 5 serie då? Även om karossen känns gammalmodig. Typ årsmodell 2007, hur fungerar dessa?

Stahre87
7 juli 2016 · 346 Inlägg

Börjar vacka lite i 4wd. Och sneglat på en bmw 520/525 D från åren 2007-2009, som gått allt mellan 12-18000mil typ
Något att tänka på där? Är det vettiga bilar? Vet ju att bmw brukar folk som äger gilla dels för körupplevelsen, nen tänker mekaniskt. Jag har aldrig vart i kontakt med en bmw tidigare. Körde en 06a 530d x från sälen till uppsala i vintras. Kändes ju bra då smile
Om det skulle bli en 4wd, är den fyrhjulsdriften bra?

Evildan
7 juli 2016 ·

Jag med den erfarenheten jag har av en ca 15ägda BMW skulle inte köpa en i syfte att bruka.
En ledtråd varför, betänk att den Skoda du tänker byta bort har mkt bättre "poäng" i WDs sammanställning.
http://www.reliabilityindex.com/reliability/search/26

Nu kommer snart BMW-maffian och påstår att detta globala försäkringsbolag har helt fel osv. Du avgör givetvis själv vilken källa du tycker känns riktig. Några random märkestorskar på ett litet svenskt bilforum eller det globala försäkringsbolaget.

Stahre87
7 juli 2016 · 346 Inlägg

Alltså den där säger något, men inte allt. Har jämfört massa olika fabrikat i den länken. Bland dom bilar jag ägt sista 7 åren (saab 9-5, v70II,superb) så är superben bäst där, men sämst i min ägo... svårtolkat det där.
Svågern hsr kört en 320d 07a i 7år och inte.behövt laga ett skit, gått genom bes utan anm. varje gång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang