Lufta bromsar Volvo 940

RggC
30 juni 2016 · 48 Inlägg

Halloj!

Volvo 940 ltt -96 med ABS.

Rör, slangar och ok är bytta, samt plockat bort bromsvätskebehållaren för att göra rent den så systemet har alltså varit helt tomt på olja.

Nu efter jag har luftat så sjunker ändå pedalen långt ner. Den är inte "svampig" eller tar lite "då och då" utan endast stum med motorn avstängd och sjunker mer än halvvägs ner och stannar där, när jag startar motorn.

Vi har luftat på följande sätt.
1: En i bilen som pumpar pedal och en som öppnar nipplar, hb, vb, hf, vf, två varv om.
2: När pedalen fortfarande var mjuk så åkte jag o köpte trycksättare till behållaren ("en-mans-luftning") och luftade varvet runt en gång till och lät det verkligen skölja ur, kom lite luft och pedalen blev inbillningsvis lite styvare.
3: Avslutade med att lufta de två nipplarna på huvudcylindern, lite mer luft men fortfarande mjuk bromspedal.

Funderingar.
Kan jag ha lyckats ha sönder huvudcylindern när pedalen gick i botten första pumpningarna? (Pedalen sjunker ju inte hela vägen ner nu utan blir ändå stum ungefär halvvägs ner.)

Kan det vara luft kvar i ABS-pumpen? Jag läste i en annan tråd att någon tipsade om att lufta en anslutning i taget på ABS-pumpen, på samma sätt som man 2-manna-luftar bromsoken fast man öppnar en anslutning i taget lite grann.

Finns ju massor av forumtrådar om just detta, men ingen som skriver hur de löste det...

Några tips? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/166/165837/165837-5e76c2be4838652540c138bfe5123732.jpg

Senast redigerat av RggC (30 juni 2016)

torsen
1 juli 2016 · 7 233 Inlägg

Har råkat ut för ungefär samma sak som du i s m bromsvätskebyte(iiiiiinte olja).
Försökte även med vad du har gjort.
Fick krypa till korset och låta en verkstad suga ut luften.
Förmodligen luft i ABS-blocket.
Men bra blev det.
Vet att Biltema har en anordning så man kan suga bromsvätskan(iiiiinte oljan) genom luftningsnippeln.
Men för den anordningen måste du ha tillgång till tryckluft.
Lycka till.wink

jaka54
1 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag tror att du måste trycksätta systemet via bromsvätskebehållaren. Det ar jag gjort på brorsans Audi 100 Avant Turbo-91:a med ABS. Vi försökte först lufta på på vanligt sätt med pumpningar med pedalen med det fungerade inte utan då tog jag min beprövade (som jag använt på min egen Audi 100 avant 2,0E -89) bromsvästskebehållarlock från en Audi 100 taget på skroten med nippel fastsatt genom locket och en 2m slang med luftnippelmutter  i andra änden som  ansluts till ett däck. På det viset kan man trycksätta bromssystemet (och i Audis fall även kopplingen).
Detta fungerade på brorsan Audi med ABS.
Har för mig att jag köpte slang och anslutningar på Biltema (för tiotal år sedan).

Senast redigerat av jaka54 (1 juli 2016)

RggC
2 juli 2016 · 48 Inlägg

Tack för svaren!
Ja bromsvätska, inte olja, det går av bara farten ibland när jag skriver wink

Jag var inne o snackade med en kille på volvos egna verkstad. Jag frågade honom specifikt om det kan fastna luft i ABS-enheten men det ska det inte kunna göra sa han. Som jag fattade det så luftar även de bromssystemen genom att trycksätta behållaren som jag gjorde i försök nr 2, och det ska räcka. Han trodde mer på att jag har sparkat sönder packningarna i HBC i vårat första försök att pumpa-pedal-lufta. Det felet hade han sett många gånger.

Jaka54: Som jag skrev så trycksatte vi behållaren, precis som du skriver, i försök nr 2. Vi sköljde igenom väldigt mycket bromsvätska utan att det blev någon större skillnad. hmm

Jag har varit på en bilskrot och införskaffat en (förhoppningsvis) bätttre begagnad hbc, ska byta den i veckan och sedan lufta ordentligt enbart genom att trycksätta behållaren och inte röra pedalen. Förhoppningavis löser det problemet, annars får helt enkelt jag med krypa till korset och besöka en verkstad för att se om de kan lufta det bättre med sina special-anordningar wink

Edit:
Torsen: Jag såg biltemas verktyg för att suga ut bromsvätskan, men den var dyrare än slang+lock för att trycksätta behållaren, och i slutänden är ju funktionen ungefär densamma smile

Senast redigerat av RggC (2 juli 2016)

jaka54
2 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Biltemas suganordning (och även andra jag prövat) är helt värdelösa.De funkar inte!
Problemet är att de suger luft genom gångorna på nippeln så det kommer luftbubblor hela tiden och man kan bli tokig eftersom luftbubblorna aldrig upphör att komma i slangen.
Vill du köpa mina sugapparater så säljer jag dem biligt;)

spillolja
2 juli 2016 · 4 020 Inlägg

jag har fått för mig att en sådan inte har gjort mig besviken ännu:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000017001/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
2 juli 2016 · 7 233 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag tror att du måste trycksätta systemet via bromsvätskebehållaren. Det ar jag gjort på brorsans Audi 100 Avant Turbo-91:a med ABS. Vi försökte först lufta på på vanligt sätt med pumpningar med pedalen med det fungerade inte utan då tog jag min beprövade (som jag använt på min egen Audi 100 avant 2,0E -89) bromsvästskebehållarlock från en Audi 100 taget på skroten med nippel fastsatt genom locket och en 2m slang med luftnippelmutter  i andra änden som  ansluts till ett däck. På det viset kan man trycksätta bromssystemet (och i Audis fall även kopplingen).
Detta fungerade på brorsan Audi med ABS.
Har för mig att jag köpte slang och anslutningar på Biltema (för tiotal år sedan).

Jag har gjort exakt så som du beskriver.
Men det funkade inte för mig.
Fick inte luften ur ABS-blocket.
Luftbubblan ville inte "följ med ut".
Kompisens bilverkstad har en anordning som både suger och samtidigt fyller på bromsvätska i huvudcylinderns behållare.
Teoretiskt borde det fungera som vi båda gjorde, du och jag, men i praktiken gick det inte.
Konfunderad på vad jag gjorde för fel.
Bilen i fråga som strulade(egentligen jag själv:() hade skivbromsar runt om.

B t w så passar AUDI-locket även på Land Rover (utom Frillen).smile

RggC
3 juli 2016 · 48 Inlägg

Volvo-mekanikern påstod att ABS-enheten INTE ska kunna hålla på luft. Vid googling har jag hittat att andra bilmärken kan behöva "aktivera" ABS'en för att jobba ut luften men jag hittar inget om att Volvo 940 skulle behöva det..

Jag ska stanna och snacka med de verkstäder som jag åker förbi på väg till jobbet och se vad de har att säga om saken smile

simlar
3 juli 2016 · 5 524 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Biltemas suganordning (och även andra jag prövat) är helt värdelösa.De funkar inte!
Problemet är att de suger luft genom gångorna på nippeln så det kommer luftbubblor hela tiden och man kan bli tokig eftersom luftbubblorna aldrig upphör att komma i slangen.
Vill du köpa mina sugapparater så säljer jag dem biligt;)

Håller helt med där, köpte mig en sån där sugapparat och den sög wink Duger däremot till att suga upp diverse vätskor ur behållare, t.ex vid bromsvätskebyte.
Funkar mycket bättre att lufta med en så kallad luftman så man trycksätter behållaren istället.


Vissa bilar måste man ha på tändningen när man luftar, detta för att ABS-enheten ska kunna släppa ut eventuell luft.
Ibland har jag även varit med om att jag varit tvungen att lufta bromsarna och efter det kört några dagar med bilen för att lufta dom igen för att få ut all luft.

Vanligaste felet man gör när man luftar själv är att man "snålar", dvs spolar inte igenom tillräckligt mycket vätska.
Man kan ibland få spola igenom någon/några deciliter bromsvätska per nippel för att få ut all luft.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
RggC
3 juli 2016 · 48 Inlägg

Jag ska testa att lufta med tändningen på! Bilen står ju redan uppallad.. Jag tänkte även testa att åka en sväng och bromsa för allt jag är värd så att ABS'en för jobba ordentligt, läste om det någonstans.

Bilen är dessvärre inte besiktigad i dagsläget (bara jag får ordning på detta så är den så gott som besiktigad, frustrerande!) så jag kan inte åka med den till vardags.

Jag har gjort av med en 1-liters flaska bromsvätska redan, och 5-6dl av de var när jag använde en luftman som du kallar det simlar.

Tack hörrni för alla tips och idéer! Jag har inte hunnit experimentera något med 940in i helgen då jag varit iväg, men jag kommer ta tag i det och testa de nya idéerna imorgon. smile

RggC
4 juli 2016 · 48 Inlägg

Var förbi mekonomens verkstad och de var också eniga om att man inte ska behöva lufta ett bromssystem med abs på något speciellt sätt.

Luftade med tändningen på utan resultat. Tog en tur med x antal tvärnitar så ABS'en fick jobba ordentligt, sedan hem och luftade ordentligt igen. Det kom ingen luft någon av gångerna och inte heller blev det någon skillnad på pedalen. All luftning gjordes med trycksatt vätskebehållare och sköljde igenom ett antal deciliter bromsvätska.

Någon dag när motivationen är tillbaks ska jag byta huvudbromscylindern, så får vi se om det blir en enhjulsbörn eller att konvertera om till miljöpartist och börja cykla. smile

RggC
7 juli 2016 · 48 Inlägg

Bytt HBC utan resultat, öppnade upp den gamla HBC'n och kunde varken se eller känna någon antydan till vändkanter eller skadade packningar.

Frambromsarna ligger förvisso på en aning (inget som märks när man kör, men det känns när man snurrar på hjulen för hand). Vet inte om det kan vara glidbultarna som kärvar? Glidpinnarna är nya, bromsokshållaren är begagnad, men jag gjorde rent ordentligt och smorde in med nytt glidbultsfett (siliconfett). Har ju dock ingen aning om hur mycket glidfett det skulle vara, jag smetade på så att det varken "skrapade" metall mot metall eller gick segt att röra glidbultarna.

Funderar på om det går att köpa bromsokshållare på Rejmes men jag har för mig om att gubben i kassan sa att det ej finns längre..

Jag är skapligt trött på detta nu, blir nog att lämna iväg skiten och låta det kosta vad det kosta vill. I slutänden blir det nog billigare än psykolog-möten och piller smile

jaka54
9 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du har väl hydraulisk koppling? Du har väl luftat slavcylindern först? Enligt Haynesboken ska an göra det först när det gäller Audi 100 (varför, sägs inte).
Det är också möligt att din slavcylinder är trasig (fjädern exempelvis).

RggC
10 juli 2016 · 48 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl hydraulisk koppling? Du har väl luftat slavcylindern först? Enligt Haynesboken ska an göra det först när det gäller Audi 100 (varför, sägs inte).
Det är också möligt att din slavcylinder är trasig (fjädern exempelvis).

Hej!
Kopplingen behöver ej luftas på 940in då den i princip har ett separat system.
Med slavcylinder, menar du huvudbromscylindern då? För den har jag som sagt bytt till en annan begagnad utan någon skillnad.

Jag lämnade in bilen till en verkstad häromdan, deras första gissning var tilltäppt bromsslang men som jag sa till de, att det flödade ju på bra när jag luftade. Vi får se vad de säger när de har fått tid att forska i det..

hampustyresgard
30 april 2021 · 13 Inlägg

Hej, jag har råkat ut för exakt samma bekymmer, kom du underfund med ditt? Tacksam för svar.

945 ftt
Bmw e39 530i
945 ltt (rullande projekt)
magnus308
30 april 2021 · 17 Inlägg

Jag hade samma problem med min 940 efter att jag bytt bromsar och bromsoken, luftade flera gånger på bromsoken utan att få pedalen stum och varje gång jag provkörde efter att ha luftat så tog pedalen långt ner och var svampig.

Jag löste problemet genom att fylla bromsvätskebehållaren full med vätska och sedan lufta dom 2 nipplarna som sitter på huvudbromscylindern med hjälp av biltemas bromsluftare som suger ut vätskan med hjälp av tryckluft (se länk nedan)
Efter detta funkade bromsarna perfekt
Obs! jag tryckte inte på bromspedalen samtidigt som jag luftade huvudbromscylindern med Biltemas bromsluftare.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 0sEALw_wcB

Senast redigerat av magnus308 (30 april 2021)

torsen
1 maj 2021 · 7 233 Inlägg

magnus308 skrev:
Jag hade samma problem med min 940 efter att jag bytt bromsar och bromsoken, luftade flera gånger på bromsoken utan att få pedalen stum och varje gång jag provkörde efter att ha luftat så tog pedalen långt ner och var svampig.

Jag löste problemet genom att fylla bromsvätskebehållaren full med vätska och sedan lufta dom 2 nipplarna som sitter på huvudbromscylindern med hjälp av biltemas bromsluftare som suger ut vätskan med hjälp av tryckluft (se länk nedan)
Efter detta funkade bromsarna perfekt
Obs! jag tryckte inte på bromspedalen samtidigt som jag luftade huvudbromscylindern med Biltemas bromsluftare.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 0sEALw_wcB

Enda sättet att få ut luft ur ABS-blocket enligt kompisen som driver egen allbilsverkstad med 30 års erfarenhet.
Dock har han en mer sofistikerad apparat som samtidigt fyller på bromsvätska.

husseman
1 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, dessa är lättluftade. Sug, eller tryck spelar ingen roll. Känns de svampiga, så ta en tur o låt ABS pumpen få jobba på nån grusväg. Skulle de fortfarande kännas svampiga- så sätt en stryptång på en slang till oket i taget. Då känner du vilken krets luft finns kvar. Dvs. när pedalen blir kanon även med bilen igång..så har du hittat vilken krets luft finns kvar. Lufta vidare på denna krets o dina bromsar blir kanon.
mvh/husse

jaka54
2 maj 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Och biltemas luftare ovan är helt värdelös! Problemet med dessa som suger luft är som jag tidigare skrivit  att  de suger luft via gängorna på nippeln. Ju mer man öppnar nippeln ,dessto mer luft kommer det... Har två olika av dessa Biltemaluftare så vill någon köpa dem billigt så hör av er!
Bästa "luftaren" är den som trycksätter bromsvätskebehållaren via lufttryck från ett däck . Har för mig att Mekonomen säljer dessa.

torsen
2 maj 2021 · 7 233 Inlägg

Har rakt divergerande uppfattning OCH ERFARENHET av sugmetoden.
Men den anordning som JAG har erfarenhet av är mer sofistikerad än BILTEMA:s dito.
Den BÅDE suger och fyller på med hjälp av undertryck(luftnippeln) resp övertryck(bromsvätskebehållaren).
Jag höll på i "evigheter" utan att få ut luften ur kretsen till höger framhjul med tryckmetoden.
Men med sug & tryck-metoden lyckades det att avlägsna luften ur den aktuella kretsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang