740 B230E Ingen tändning

Samuel3
30 juni 2016 · 360 Inlägg

OBS! Läs senaste inlägg för uppdatering!

Hej alla! Jag har köpt mig en Volvo med mekanisk insprutning som inte startar. Jag har kommit långt i felsökningen, men eftersom jag inte får något resultat så frågar jag därför er här på forumet.

Jag har ingen gnista, och soppa trycket är bristfälligt. Spridarna på denna motorn öppnar vid 3 bar, jag har fått bensin fram till tändstiften men får inte alltid det.

Det jag började med var att konstatera att bränslepumpen gick konstant på tändningen och kom fram till att fel bränslepumprelä satt i, jag har bytt till ett grönt relä som det ska vara i. Pumpen går under tiden startmotorn går och en sekund efteråt, som det ska vara. Kamremen står rätt.

Jag har ström fram till tändspolen (även den bytt), har testat andra tändkablar mellan spole och fördelarlock. Har testat en mängd olika tändstift. Fördelarlocket är OK och rotorn är fin. Tändmodulen på innerskärmen är bytt.

Senast redigerat av Samuel3 (10 augusti 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Kan det vara något annat än fördelaren?
Är nocken uppsliten så du saknar gap och därför inte får gnista på stiften?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tampongpunkarn
1 juli 2016 · 786 Inlägg

om du har i tändspolen och kabel och ett stift och låt de ligga på insuget eller motorblocket gnistar de då?

Putsa upp alla säkringar. Annars brukar jag lossa filtret som sitter i motorrummet, Bränsleflitret och se om de kommer soppa smile

Annars skippa gröna relät, och lägg kabel mellan där med två hanar, Sätt i där Röda och Gul/röda kabeln är så går pumpen/pumparna konstant. Se om du får något bränsletryck.

Senast redigerat av Volvo240Driver (1 juli 2016)

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Samuel3
1 juli 2016 · 360 Inlägg

tommen1 skrev:
Kan det vara något annat än fördelaren?
Är nocken uppsliten så du saknar gap och därför inte får gnista på stiften?

Vad är "nocken"?

Volvo240Driver skrev:
om du har i tändspolen och kabel och ett stift och låt de ligga på insuget eller motorblocket gnistar de då?

Putsa upp alla säkringar. Annars brukar jag lossa filtret som sitter i motorrummet, Bränsleflitret och se om de kommer soppa smile

Annars skippa gröna relät, och lägg kabel mellan där med två hanar, Sätt i där Röda och Gul/röda kabeln är så går pumpen/pumparna konstant. Se om du får något bränsletryck.

Hej! Mitt bränslefilter sitter bredvid pumpen under bilen. Jag brukar lägga stiftet på insuget när jag kollar gnista. Jag har testat att koppla förbi reläet. Vad kan vara fel om det inte finns tryck? Styrtrycksventilen, pumpen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2016 · 4 917 Inlägg

https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?id … amp;lng=se
På den har du en nock som kan vara nersliten..
Och då får du inget öppningsgap..
Eller så har justerskruven lossnat..

Senast redigerat av tommen1 (1 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Samuel3
1 juli 2016 · 360 Inlägg

tommen1 skrev:
https://cdn.autoteiledirekt.de/thumb?id=1185463&lng=se
På den har du en nock som kan vara nersliten..
Och då får du inget öppningsgap..
Eller så har justerskruven lossnat..

Jag har bakmonterad fördelare, med hallgivare. Det där ser ut som en brytarspets, eller?

Senast redigerat av Samuel3 (1 juli 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Sedär, inte lätt att gissa sig till vad som är galet när man inte har allt i handen..
Då blir det till att kolla hallgivaren och intilliggande utrustning/anslutning..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Samuel3
1 juli 2016 · 360 Inlägg

Om hallgivaren skulle vara paj så kommer varken gnista eller soppa. Men pumpen går ju.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Ger du dig 17 på det, att pumpen inte går UTAN hallgivare ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Samuel3
1 juli 2016 · 360 Inlägg

Är väl det man går på, är allt dött så är hallgivare det också. Den skickar inpuls till något.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
2 juli 2016 · 3 730 Inlägg

När jag köpte min 740 GLE -88A (saknar den) startade den inte. Pumpen gick men lät som den sög luft ibland. Gav inget tryck. Bytte pump, brum klockrent. Men har man ingen gnista så spelar det ju ingen roll. God jakt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Samuel3
2 juli 2016 · 360 Inlägg

DiwraZ skrev:
När jag köpte min 740 GLE -88A (saknar den) startade den inte. Pumpen gick men lät som den sög luft ibland. Gav inget tryck. Bytte pump, brum klockrent. Men har man ingen gnista så spelar det ju ingen roll. God jakt

Intressant! Tycker min pump också låter lite konstigt ibland. Förvånar mig ingenting om den suger luft. Men om det kan komma in luft så kan det väl komma ur bränsle, om det är ett läckage?

Istället för att byta delar på måfå så tänkte jag ringa in problemet genom felsökning, men som det verkar nu så har jag ström till tändspolen men inte på stiften. Har tagit ut lock och rotor, har testat med locket från min kombi men det blev ingen skillnad. Märkvärt dåliga kablar känns inte sannorligt. Stift har jag testat 3 uppsättnar.

Samuel3
3 juli 2016 · 360 Inlägg

Uppdatering då, var och pulade lite idag. Noterade att tankarmaturen är av plåt och rostig plåt givetvis. Sprutade rostlösning på slangklämmorna och drog igen bakluckan.
Jag fixade jorden från batteri-chassie och chassie-motor. Tändkablarna visade sig vara schyssta då jag fick för mig att använda dom påväg hem igen.
Hade även bränsletryck denna gång!
Känns som att det inte kan vara så mycket mer att kolla nu?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Nä,du får väl gå på dendär hallgivaren igen , med omnejd..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Samuel3
3 juli 2016 · 360 Inlägg

tommen1 skrev:
Nä,du får väl gå på dendär hallgivaren igen , med omnejd..

hehe wink Nästa steg får väl bli att byta fördelarlocket, det såg rätt så bedrövligt ut innan jag tappert skrapade stiften!

Catoxxo
9 juli 2016 · 324 Inlägg

Samuel3 skrev:

tommen1 skrev:
Nä,du får väl gå på dendär hallgivaren igen , med omnejd..

hehe wink Nästa steg får väl bli att byta fördelarlocket, det såg rätt så bedrövligt ut innan jag tappert skrapade stiften!

Sätt ett tändstift i kabeln från tändspolen, jorda stiftet och se om du får gnista då. Alltså i tändkabeln du sätter i fördelarlocket normalt sett.
Får du ingen gnista då heller så är det inte fördelarlocket som är boven.

Samuel3
10 juli 2016 · 360 Inlägg

Catoxxo skrev:

Samuel3 skrev:

tommen1 skrev:
Nä,du får väl gå på dendär hallgivaren igen , med omnejd..

hehe wink Nästa steg får väl bli att byta fördelarlocket, det såg rätt så bedrövligt ut innan jag tappert skrapade stiften!

Sätt ett tändstift i kabeln från tändspolen, jorda stiftet och se om du får gnista då. Alltså i tändkabeln du sätter i fördelarlocket normalt sett.
Får du ingen gnista då heller så är det inte fördelarlocket som är boven.

Tack för svaret, jag föreslog nämligen detta när vi höll på att felsöka men det skulle inte vara någon idé tydligen. Men det ska jag göra iallafall som du beskrev.

Jag ska även tilllägga att jag har bytt fördelarlock mot ett jag hade som är riktigt bra. Rotorn ser fin ut också.

Senast redigerat av Samuel3 (10 juli 2016)

Samuel3
14 juli 2016 · 360 Inlägg

Jag har gnista från spolen som jag skulle testa. Alltså när jag sätter ett stift på en kabel direkt på spolen. Då gnistrar det som det ska. Rotor och lock i bra skick. Testat olika kablar osv.

Samuel3
28 juli 2016 · 360 Inlägg

Hej jag har kommit fram till att jordningen till tändspolen inte bryter, förmodligen därför jag har förbrukat ett tändspole redan. Är det någon som vet vilken komponent i tänsystemet som sköter det? Bränslerelä (systemrelä)/tändenhet eller tändförstärkaren?

Samuel3
10 augusti 2016 · 360 Inlägg

Hej jag behöver fortfarande hjälp, nu är det så att jag fick tag i en annan styrbox till tändningen men det kommer fortfarande ingen gnista.

När jag mäter jordkabeln på tändspolen så får jag runt 10v när starmotorn går. Jag mäter alltså inte mellan pluskabeln och jordkabeln, bara mellan pluspolen på batteri och jordkabeln till spole. Eftersom tändmodulen sluter och bryter minuskretsen (pulser) till tändspolen så borde jag ha kanske 5v eller lite mera, 10v torde vara för mycket.
När tändmodulen sluter kretsen så allstrar tändspolen högspänning.

När jag sätter ett stift på en kabel direkt på spolen så gnistrar det, men inte från ett stift på en kabel från fördelarlocket? Locket och rotorn är som nytt! Alla kablar är hela och stiften fungerar. Jag har testat med två andra tändmoduler som jag vet fungerar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang