Ström från 2 håll till kylfläkt. Kan det vara möjligt att koppla så?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juli 2016 · 14 007 Inlägg

Min fråga är om det går att ha ström från 2 håll till en kylfläkt till en bil? Originalfallet är ju att fläkten startar vid 107 gr och stänger vid 97 gr. Det sköter tempgivaren. Om jag nu vill koppla in ström från ett relä till denna fläkt för att kunna starta den tidigare, vad händer om det kommer ström från mitt relä och tempen stiger till 107 gr och tempgivaren startar fläkten? Blir det kortslutning eller fungerar det som om inget har hänt när det kommer ström från 2 håll. Jag är inte så duktig på sån här.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (2 juli 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
2 juli 2016 · 10 244 Inlägg

Plus mot plus går alldeles utmärkt. Kortslutning blir det när minus möter plus. smile

Om sen ditt system i övrigt gillar att strömmen tar den vägen ska jag låta vara osagt, men i teorin är det ingen fara iaf. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juli 2016 · 14 007 Inlägg

Brådhis skrev:
Plus mot plus går alldeles utmärkt. Kortslutning blir det när minus möter plus. smile

Om sen ditt system i övrigt gillar att strömmen tar den vägen ska jag låta vara osagt, men i teorin är det ingen fara iaf. smile

//Brådhis

Ja, det är ju så att + och - går in i fläktmotorn tillsammans med tempgivaren från kylaren. Det kan ju bli fel i värsta fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juli 2016 · 14 007 Inlägg

Jag tror att det är tempgivaren i kylaren som styr fläkten och tempgivaren på motorn som styr tempmätaren. Kan det vara så? I så fall ska det inte vara nåt fel att koppla in fläkten på en vippbrytare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
valle22 Smidd i rostigt stål
4 juli 2016 · 933 Inlägg

Jag körde min elfläkt till Opel med jordstyrning via knapp och relät. Oavsett givaren sluter/bryter kan jag styra när jag vill tvångsköra fläkten, ex i kö-körning eller på bana

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang