Hyundai Atos GLS -99 laddnings fel?

Pinnen9
2 juli 2016 · 8 Inlägg

Hej ! Jag är absolut inte bra på att mecka med bilar eller något det är därför jag skriver detta inlägget så nån kanske kan hjälpa mig genom hur jag förklarar vad som är felet på min bil. Jo jag har en Hyundai Atos GLS från 1999, som beter sig konstig, så nu till problemet, nästan varje dag så lägger basen av o fläkten går upp i varv o mina framlyktor blir starkare när jag kör på halvljus i mörker o att mina vindrutetorkare blir snabbare när jag har på dom, allt detta händer samtidigt, är det batteriet som håller på att bli kasst eller e det själva generatorn som börja bli kass ? Det e väldigt störigt! så tacksam för ett snabbt svar! o hoppas att ni kan hjälpa mig ! Ha det bra!

Mvh Alex.

torsen
2 juli 2016 · 7 198 Inlägg

Köp en enkel/billig multimeter hos Biltema/Mekonomen/Autoexperten/OKQ8.
För ett par hundralappar får du en multimeter.
Mät spänningen mellan batteripolerna (du behöver inte demontera någon batterikabel).
Spänningen bör ligga på ungefär 12,7 volt.
Starta motorn och mät spänningen mellan batteripolerna.
På låg/vanlig tomgång bör spänningen ligga på cirka 12 till 13 volt.
Vid förhöjd tomgång = cirka 2.000 varv per minut bör spänningen vara runt 13,8 till 14,5 volt.

Har du en avsevärt högre spänning = över 15 volt överladdar generatorn.
Så gott som alla bilar har laddningsregulatorn integrerad med generatorn.
Förr, då bilarna hade separata laddningsregulatorer, var det regel enkelt att justera spänningen.

En enkel koll på om generatorn "överladdar" är att kolla(om du inte har helt slutet batteri) om det är fuktigt av batterivätska/-syra runt locken ovanpå batteriet eller om batterivätska/-syra trängt ut genom den tunna plastslangen som ventilerar batteriet. Har det under en tid trängt ut batterigaser genom slangen som kondenserat till vätska så ser du ett vitt pulver där. Pulvret, liksom batterivätskan är frätande så passa kläderna.
Skölj i så fall med vatten bort det vita pulvret. Använd även gärna något basiskt, tvål eller diskmedel, för att neutralisera lämningarna efter batterivätskans "härjningar".

Om allt nu pekar på överladdning så är det nu bara att köpa en begagnad eller ny generator.
Kolla med någon närliggande bilskrot. De lämnar som regel garanti på vad de säljer.
Att byta generator själv är inte så svårt om du har en del vanliga handverktyg.

Lycka till och berätta gärna hur det går.smile

Pinnen9
2 juli 2016 · 8 Inlägg

tack för det snabba svaret !! big_smile jag ska införskaffa en sån multimeter, men jag har inte varvtalsmätare i min bil så det e lite svårt att se vilket varv den ligger på, en sak till vet du hur man skruvar ner tomgången för när jag startar den så ibland så ligger den på höga varv tycker jag på tomgång.

torsen
2 juli 2016 · 7 198 Inlägg

Det är inte så exakt med tomgångsvarvtalet, varva upp lite bara, när du kollar spänningen.

Beträffande tomgångsvarvtalet så förmodar jag att din bil inte har förgasare utan bränsleinsprutning.
Då tror jag inte det finns någon justeringsmöjlighet, utom, om det inte är trådlös överföring mellan spjällhus och gaspedal, en ställskruv för själva spjällets återgång till viloläget.
Inte ovanligt att några år gamla bilar med singelpoint/elektrisk förgasare har tomgång på upp emot 2.000 varv per minut de första minuterna.

Om du är osäker på funktionen hos gasreglaget på motorn, bed någon trampa på gaspedalen så ser du var på motorn "det rör sig".
Därefter kan du nog själv lista ut hur överföringen från gaspedalen fungerar = om det finns någon stoppskruv eller inte.

Men tänk på att det är bättre med hög tomgång än ingen alls, speciellt vid stadskörning i tät trafik.

Lycka till.smile

Pinnen9
3 juli 2016 · 8 Inlägg

ok tack ännu en gång jag återkommer ! big_smile

Pinnen9
3 juli 2016 · 8 Inlägg

den laddar som den ska 14.4 volt laddar den så där e inget fel på generatorn vad kan då vara som spökar ? smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Du ska mäta när "fenomenet" uppträder , gjorde du det ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pinnen9
3 juli 2016 · 8 Inlägg

nä det gjorde jag inte får testa det !

Pinnen9
9 juli 2016 · 8 Inlägg

det händer bara när jag kör det händer aldrig när den står på tomgång ! men kan nån säga på rak arm vad det e som klyddar ? min magkänsla säger att det e generatorn men jag e inget bra på bilar så jag vet inte

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2016 · 4 917 Inlägg

När det händer så ska du stanna och sedan mäta med motorn på tomgång.
Eller menar du att felet försvinner när du saktar ner till stillastående ?
Är du riktigt full i fn så kopplar du instrumentet fast på batteriets poler och sedan kör du.mad
Förläng tamparna på instrumentet så du får in det i kupen, där du sätter den så du ser spänningen hela tiden.
För du har väl lite småkablar hemma så du kan fixa till det ?
Annars kan man ta en gammal förlängningssladd för 230V och klippa av..

Senast redigerat av tommen1 (9 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pinnen9
10 juli 2016 · 8 Inlägg

klart det kan ju hända om jag stannar vid ett stoppljus o sedan kör men jag har aldrig varit med om att den klyddar när den t.ex står på min uppfart på tomgång, ja jag ska se vad jag kan göra

Pinnen9
16 juli 2016 · 8 Inlägg

jag mätte den förra veckan någon gång o vid något tillfälle så kom den den över 15 volt asså den kom till 15.4 volt (tror jag) men sen slog den snabbt över igen, så ja, jag tror den överladdar eller vad säger ni ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang