Volvo 440 2.0 94 lågbudget trim

Jimikonta
6 juli 2016 · 13 Inlägg

Vad för trim eller vad man kan rengöra så att motorn går ännu bättre? Motorn går redan bra men det är aldrig för mycket när man gillar det ska gå fort hehe smile har ni nå tips vad man kan göra? T ex blanda bensinen med nått eller nått man kan pilla på i motorn? Eller något billigt man kan köpa ?smile Det enda jag gjort så länge är väl dammat och blåsit luftfiltret o gjort rent i luftboxen och luftintaget

Senast redigerat av Jimikonta (6 juli 2016)

simlar
6 juli 2016 · 5 524 Inlägg

Det allra bästa du kan göra är att ge motorn en storservice.

Dvs:
Olja
Oljefilter
Bränslefilter
Tändstift
Tändkablar (om bilen har det)
Luftfilter

Sen se till så färdbromsen inte ligger på.

Köpestrim till 440 har jag stora tvivel till att du kommer hitta, väldigt opopulär modell som ytterst få faktiskt gör något av.

Kolla skick på avgassystem och ljuddämpare, varit med om att ljuddämparna varit igenstockade på äldre bilar och dom har då blivit ordentligt mycket slöare.
Katalysatorn bromsar även den, dock inte rekommenderat att byta ut mot någon universal eller rensa den då det kan bli problem vid besiktning.

Redline Complete fuel system cleaner har jag haft goda resultat med att få lite piggare motor, en flaska till full tank och sen köra på, gärna köra lite hårdare än vanligt för att verkligen få sotat ur den.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jimikonta
6 juli 2016 · 13 Inlägg

Får vänta tills man får lite mer slantar så blir det en storservice:) bromsarna ligger inte på iallafall och inga hål eller igenstoppat i avgassystemet men jag ska testa redline complete fuel system cleaner! Tackar för tipsen!smile

caromania Forummoderator
6 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Lättare bil är bäst knep. Även lättare hjul. Vad har du för däck och fälgar nu?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jimikonta
7 juli 2016 · 13 Inlägg

175/65 14 tums plåt har jag. Kollade felkoder då visade de sig att insugs lufttemp sensor behövs bytas och de va billigt så de lär göra en liten skillnad trots om bilen är redan pigg och bara gått 16600 mil

caromania Forummoderator
8 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Lättare och mindre däck än så kommer du inte hitta. Däremot kommer du totalt döda alla eventuella prestanda du har om du skaffar större, bredare däck, så gör inte det.

Simlars råd ovan är bäst, en rejäl service. Även jag har goda erfarenheter av Redlines produkt SI-1 men det kommer bara eventuellt återställa förlorad prestanda vilket emellertid kan vara gott nog i en 20 år gammal bil!

Efter service kan du se om bilen går ryckfritt och jämnt. Annars kan det eventuellt löna sig att ta loss spridarna och rengöra även dem i en ultraljudstvätt, men det är tveksamt.

Jag har testat olika stift på gamla häckar och faktiskt åstadkommit en kännbar prestandaökning genom att byta till stift med fler elektroder. Nu var det på en 70talare med förgasare och planad topp etc men du skulle kunna forska i om det går att köpa stift med fler elektroder till din bil. Tveksamt att det påverkar något dock, då det är en hyfsat modern bil med insprut etc som är orörd.

Senast redigerat av caromania (8 juli 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
8 juli 2016 ·

Andra enkla småpillgrejor är att se till att det inte finns några gjutskägg kvar i insuget samt att packningen mellan cylinderhuvudet och insuget inte är ivägen.

Leta småläckor på vaccumslangar.



Mindre kosmetiskt snygga tejpningar av karosseriskarvar har visat sig även det höja prestandan då luftmotståndet sänks.
Har bilen vinge på bakluckan är även det ett luftmotstånd.
Konvertera till singeltorkare som ställes lodrätt.
Pumpa däcken hårdare.

Senast redigerat av Evildan (8 juli 2016)

torpis Forummoderator
8 juli 2016 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:
Lättare bil är bäst knep. Även lättare hjul. Vad har du för däck och fälgar nu?

Precis!! Sluta äta kolhydrater och lägg till 5km löpning varje dag. På fullt allvar alltså. Jag själv har gjort så och från att inte orka någonting klipper jag milen på 40minuter efter ett år, samt en rejäl lättning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Evildan
8 juli 2016 ·

torpis skrev:

caromania skrev:
Lättare bil är bäst knep. Även lättare hjul. Vad har du för däck och fälgar nu?

Precis!! Sluta äta kolhydrater och lägg till 5km löpning varje dag. På fullt allvar alltså. Jag själv har gjort så och från att inte orka någonting klipper jag milen på 40minuter efter ett år, samt en rejäl lättning.

Good show man!
Men du har inte tejpat hål och springor? 😆

Fast nog 17 hjälper det med reducerad egenvikt.

Jimikonta
9 juli 2016 · 13 Inlägg

Hahaha nej jag tänker inte tejpa igen skarvar o sånt dylikt även om de hjälper! Men jag har en fråga om nån har ägt o bytt växellådsolja "manuell växellåda" på dessa? Min växellåda skrapar till på backen och 4an då och då även med kopplingen helt nere  så märkte jag de är en liten läcka mellan växellådan och motorn så kanske bör kolla till oljenivån i växellådan men de är ingen oljesticka, hur går man tillväga ? Utan att behöva skruva loss växellådan o böka?

thekingmaster Avstängd
9 juli 2016 · 11 Inlägg

Testa att fylla på med V-Power så ska du se att bilen ökar med minst 30HK!

Prick_85
9 juli 2016 · 26 Inlägg

Alla har vi varit på den frågan, hästar utan cash.Tyvärr finns det inte, såvida du inte är intresserad av att dela på motorn och börja porta topp etc. Sen är just den kärran inte den optimalaste man hade valt för trim. Kolla om du har "dämpbox" innan luftfiltret, ta bort anslutningsröret mellan dessa så får du lite "bröligare" ljud och ett visst intryck av bättre acc. smile kraftig nerförsbacke och mindre sibylla är annars ett annat hett tips på billig trimm.

caromania Forummoderator
9 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Jimikonta skrev:
Hahaha nej jag tänker inte tejpa igen skarvar o sånt dylikt även om de hjälper! Men jag har en fråga om nån har ägt o bytt växellådsolja "manuell växellåda" på dessa? Min växellåda skrapar till på backen och 4an då och då även med kopplingen helt nere  så märkte jag de är en liten läcka mellan växellådan och motorn så kanske bör kolla till oljenivån i växellådan men de är ingen oljesticka, hur går man tillväga ? Utan att behöva skruva loss växellådan o böka?

Ditt läckage har nog inget med lådan att göra. Ofta är påfyllningspluggen det som signalerar vad som är fullt. Man fyller på tills det rinner över helt enkelt, men det måste du kolla med din låda. Jag kan inget om den men det finns det andra här som gör. Det är aldrig fel att byta olja i lådan även om serviceschemat kan hävda att det inte behövs.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
IceEyes Varningar: För många..
9 juli 2016 · 2 552 Inlägg

thekingmaster skrev:
Testa att fylla på med V-Power så ska du se att bilen ökar med minst 30HK!

Lägg till en fet vinge och sportluftfilter så är den alldagliga 440:in uppe i 240 hk big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Evildan
9 juli 2016 ·

IceEyes skrev:

thekingmaster skrev:
Testa att fylla på med V-Power så ska du se att bilen ökar med minst 30HK!

Lägg till en fet vinge och sportluftfilter så är den alldagliga 440:in uppe i 240 hk big_smile

Nej det fungerar bara på Volvo 740, eller som den kategorin kallar dom 740is.

Jimikonta
9 juli 2016 · 13 Inlägg

Får fixa växellådsolja då men de läcker vid precis vid glippan där växellådan kopplas in till motorn. Får hoppas de inte är en packning som är dålig där så det är bara att skruva åt mera

thekingmaster Avstängd
9 juli 2016 · 11 Inlägg

Evildan skrev:

IceEyes skrev:

thekingmaster skrev:
Testa att fylla på med V-Power så ska du se att bilen ökar med minst 30HK!

Lägg till en fet vinge och sportluftfilter så är den alldagliga 440:in uppe i 240 hk big_smile

Nej det fungerar bara på Volvo 740, eller som den kategorin kallar dom 740is.

Har du testat eller är du en sån Bmw kille?

Cupra_
9 juli 2016 ·

Jag kan ge ett brutalt ärligt svar.

Byt ut skiten.


Jag hade själv en 440 som första bil. De är rätt trevliga och lite småpigga sådär, men det är ingen bil att bygga vidare på så att säga. Vill du på allvar ge dig in i bilhobbyn med allt vad det innebär så är mitt råd att faktiskt byta hela bilen.. Kan låta hårt men...

thekingmaster Avstängd
9 juli 2016 · 11 Inlägg

Skulle vara trevligt att se denna "440". Finns säkert inte ens V-Power eller Nitro i den.

thekingmaster Avstängd
9 juli 2016 · 11 Inlägg

Deception skrev:
Jag kan ge ett brutalt ärligt svar.

Byt ut skiten.


Jag hade själv en 440 som första bil. De är rätt trevliga och lite småpigga sådär, men det är ingen bil att bygga vidare på så att säga. Vill du på allvar ge dig in i bilhobbyn med allt vad det innebär så är mitt råd att faktiskt byta hela bilen.. Kan låta hårt men...

Klanka ner på andras drömmar är som att kasta dom ner för en klippa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang