35 mm Ström genom Torpedväggen Toyota Corolla 2004

TeknikToken
6 juli 2016 · 26 Inlägg

Försökt kolla på bilen vart man kan tänkas dra igenom en sådan Grov strömkabel.

Finns självklart olika hål med Jätte tjocka gummipackning som skydd in mot kupén mot fukt som annars skulle tränga sig in i bilen.

Men vid varje ställe är det anpassat för original sakerna som går genom torpedväggen.

Största hålet är ett till höger med all elektronik till hela bilen misstänker jag med en jätte gummipackning men känns lite nervöst att försöka göra något hål bredvid alla 100 tals kablar och sedan föra en 35 mm ström igenom där.

Sedan finns ett längst till vänster och där misstänker jag att det går en luftslang in till Kupefiltret som sitter under handskfacket också där en rejäl gummipackning.

3 vägen är via där Kupevärmarkabeln går in och den har jag ej sett var den går in helt.

Inne i bilen där kabeln är har förra ägaren haft dit någon Svart silicon eller liknande i massor runt motorvärmar kabeln.

Även testat trycka igenom en kabel via Rattstången och se var denna hamnar och även där en Massiv Gummipackning runt hela Rattstången så inte lätt att trycka igenom en 4 mm kabel där.


Vilken väg hade ni valt in för en strömkabel eller har ni nått tips på nån väg igenom som jag ej tänkt på ??

Evildan
7 juli 2016 ·

Dra den bakom handskfacket.
Där är det gott om utrymme och du slipper tänka på rörliga detaljer som på förarsidan.

Jag antar att du redan vet hur du demonterar (om man ens kan kalla det så) handskfacket?
Använd dig av den stora gummigenomföringen. Smörj kabeln med silicon eller liknande så den glider igenom lättare. Sedan tätar du med butyl såsom bostic 1590 eller liknande,  det är svart klegg mao.

CC72
7 juli 2016 · 1 661 Inlägg

Borra ett nytt hål och montera dit en gummigenomförning?

TeknikToken
7 juli 2016 · 26 Inlägg

Evildan skrev:
Dra den bakom handskfacket.
Där är det gott om utrymme och du slipper tänka på rörliga detaljer som på förarsidan.

Jag antar att du redan vet hur du demonterar (om man ens kan kalla det så) handskfacket?
Använd dig av den stora gummigenomföringen. Smörj kabeln med silicon eller liknande så den glider igenom lättare. Sedan tätar du med butyl såsom bostic 1590 eller liknande,  det är svart klegg mao.

Jätte lätt att ta bort handskfacket, 1 stjärnskruv på höger sida sedan bara plocka bort det.

Gjort det när jag bytt kupefiltret som är bakom handskfacket.

Tror faktiskt jag ska testa denna väg in när strömkablarna kommer till veckan.

Evildan
7 juli 2016 ·

TeknikToken skrev:

Evildan skrev:
Dra den bakom handskfacket.
Där är det gott om utrymme och du slipper tänka på rörliga detaljer som på förarsidan.

Jag antar att du redan vet hur du demonterar (om man ens kan kalla det så) handskfacket?
Använd dig av den stora gummigenomföringen. Smörj kabeln med silicon eller liknande så den glider igenom lättare. Sedan tätar du med butyl såsom bostic 1590 eller liknande,  det är svart klegg mao.

Jätte lätt att ta bort handskfacket, 1 stjärnskruv på höger sida sedan bara plocka bort det.

Gjort det när jag bytt kupefiltret som är bakom handskfacket.

Tror faktiskt jag ska testa denna väg in när strömkablarna kommer till veckan.

På Avensis och Prius är det inte ens ngn stjärnskruv utan gasdämparen bänder man bara bort från en kulled. Corolla är byggd på traditionellt Toyotavis. wink

Är enkelt även att dra kabeln bakåt på höger sida, jag misstänker att du ska ha en poppalåda i skuffen?
Du kan ju fästa kabeln i en bit ståltråd eller tunnare kabel som du för igenom först.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang