Saab 9-5 2006 5:ans växel hoppar ur

davidzetterlund
6 juli 2016 · 49 Inlägg

Har skaffat mej en saab nyligen.

Märkt en lite trist sak, 5:ans växel har en förmåga atthoppa ur i tid och otid, tex motorväg när man gasar så hoppar den ur, aldrig när man rullar, bara när man belastar lådan med gasen.

Och det är bara 5:an som är problemet, det är infa problem att få i alla växlar, det går klockrent. Även backen.

Som jag har förstått så kan det vara allt från paj växellåda via trasiga bussningar till en enkel justering av växellänkaget eller vad det heter.

Nån som har tips på var jag ska börja, och hur jag ska göra? Eller andra synpunkter o tips är jätte välkomna.

Senast redigerat av davidzetterlund (6 juli 2016)

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
Evildan
6 juli 2016 ·

En bra början torde vara att läsa forumsreglerna och skriva inlägget i paritet med dom.

Dawidd
7 juli 2016 · 192 Inlägg

Testa o justera växellänkaget till o börja med

davidzetterlund
7 juli 2016 · 49 Inlägg

Det är ju iof det mest logiska.

Men då inställer sig frågan hur man ska justera, jag vet inte ens hur det ser ut därunder, ännu mindre var alla saker sitter.

Vill inte påstå att jag har tummen mitt i baken, men jag har bara skruvat jeep förut = extremt mycket plats, behöver inte ens domkraft när man kryper under. Och väldigt lättskruvat.

Finns det nåt tips var länkaget sitter, menar ska jag lyfta bilen på passagerar sidan eller förar sidan tex?
Hur ska man justera? Finns det nån bra illustration eller nåt man ska tänka på, typ om X justeras så måste Y justeras för att....

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
davidzetterlund
8 juli 2016 · 49 Inlägg

Hittade en verkstad nära mej som bara jobbr med saab, på tisdag ska jag åka förbi och få länkaget justerat.
Han hoppades det skulle hjälpa, men samtidigt sa han att det känndes som att det kunde vara nåt i lådan.....suck

Men jag slipper betala för justeringen om det visar sig att det är lådan.

Återkopplar efter justering o provkörning.

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
kwansa Hmm, vet inte?
8 juli 2016 · 1 775 Inlägg

dåliga bussingar i momentstaget på lådan + dåligt justerat länkage skulle kunna göra så 5an hoppar ur!
Även subframebussningarna har jag sett flera som fått byta!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
k-tuning
8 juli 2016 · 117 Inlägg

Justera växellänkaget först. Fungerar inte det så får du byta 5:ans synkring + drev om du har otur. Detta görs enkelt genom hjulhuset vänster fram!

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
davidzetterlund
8 juli 2016 · 49 Inlägg

En liten fundering ang sync ringar, borde inte växeln vara svår att få i då?
Tycker att alla växlar känns likadana, dvs lätta o smidiga att få i.

Däremot tycker jag att växelspaken åker lite bakåt när 5:an är i och jag gasar.
Rent spontant får jag kännslan av att en bussning är paj och gör att lådan rör på sej lite mer än den borde.

Men jag tänkte åka förbi saab meken på tisdag, då skulle jag få mej en liten förevisning under bilen eftrr kaffet.
Då borde man ju kunna bekräfra/utesluta bussningar lite här o där.

Återkommer med resultat av den kollen

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
JKDesign
8 juli 2016 · 4 442 Inlägg

Nya länkage bussningar i brons = 450:- och nya powerflex bussningar i momentsaget så ska du se att växeln ligger kvar! Länkage bussningarna är ett ökänt problem till sladdrig låda.

Att justera något med dåliga bussningar lär nog inte hjälpa så mycket tyvärr.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
davidzetterlund
9 juli 2016 · 49 Inlägg

JKDesign skrev:
Nya länkage bussningar i brons = 450:- och nya powerflex bussningar i momentsaget så ska du se att växeln ligger kvar! Länkage bussningarna är ett ökänt problem till sladdrig låda.

Att justera något med dåliga bussningar lär nog inte hjälpa så mycket tyvärr.

Var hittar man dom här små sakerna?
Skulle vara guld om du kan länka nåtsmile

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
JKDesign
9 juli 2016 · 4 442 Inlägg

davidzetterlund skrev:

JKDesign skrev:
Nya länkage bussningar i brons = 450:- och nya powerflex bussningar i momentsaget så ska du se att växeln ligger kvar! Länkage bussningarna är ett ökänt problem till sladdrig låda.

Att justera något med dåliga bussningar lär nog inte hjälpa så mycket tyvärr.

Var hittar man dom här små sakerna?
Skulle vara guld om du kan länka nåtsmile

Länkage bussningarna finns en kille som säljer på blocket.

Övrigt hittar du på speedparts.se eller maptunparts.se wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
davidzetterlund
12 juli 2016 · 49 Inlägg

Jaha. Justering hjälpte inte....
Och alla bussningar o upphängningar verkade scyssta sa han när han bröt o bände på dom.

Då är frågan, ska man byta låda till en som inte gått så långt, eller ska jag renovera den jag har?
Lådbyte går på ca 10k i bara arbete hos saabmeken jag kollade med. sen ska man ha en låda för typ lika mycket

Förslag?

Senast redigerat av davidzetterlund (12 juli 2016)

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
JKDesign
12 juli 2016 · 4 442 Inlägg

davidzetterlund skrev:
Jaha. Justering hjälpte inte....
Och alla bussningar o upphängningar verkade scyssta sa han när han bröt o bände på dom.

Då är frågan, ska man byta låda till en som inte gått så långt, eller ska jag renovera den jag har?
Lådbyte går på ca 10k i bara arbete hos saabmeken jag kollade med. sen ska man ha en låda för typ lika mycket

Förslag?

Saab verkstäder vill ju i första hand tjäna penga och i andra hand hjälpa kunden.

När du har växel i, känns då spaken slapp som stor slak... ?
Om så är fallet så är bussningarna i växellänkaget slut, inte schyssta.

Och vad gäller momentstaget så flexar saabs bussningar sjukt mycket för att det skall vara komfort i bilen. Byter man till PF så sitter lådan mer stilla.

En bättre beg låda kostar inte speciellt mycket och ta offerter på olika verkstäder för jobbet.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
davidzetterlund
12 juli 2016 · 49 Inlägg

Det är sant att dom vill, men det är ingen riktig saabverkstad, det är en liten som bara mekar saab o opel, men jag kommer kolla runt lite ändå om det blir aktuellt.

Efter som det var typ 10år sen som jag körde manuell låda så vet jag inte riktigt om den känns sladdrig, lite kanske.
Jag filmade när jag drar lite i spaken både på länkaget oc spaken, om nån kan se om det ser bra/dåligt ut?

https://youtu.be/wdNvEQabp-o
https://youtu.be/N3gYBPb-r2o

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
JKDesign
13 juli 2016 · 4 442 Inlägg

davidzetterlund skrev:
Det är sant att dom vill, men det är ingen riktig saabverkstad, det är en liten som bara mekar saab o opel, men jag kommer kolla runt lite ändå om det blir aktuellt.

Efter som det var typ 10år sen som jag körde manuell låda så vet jag inte riktigt om den känns sladdrig, lite kanske.
Jag filmade när jag drar lite i spaken både på länkaget oc spaken, om nån kan se om det ser bra/dåligt ut?

https://youtu.be/wdNvEQabp-o
https://youtu.be/N3gYBPb-r2o

Jag tycker att spaken ser lite slapp ut, är det bara femman som hoppar ur?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
davidzetterlund
13 juli 2016 · 49 Inlägg

Japp, bara 5:an som hoppar.
Då kanske man ska satsa på nya bussningar i länkaget?
Eller tänker du att det är nåt annat om spaken är lite slapp?

Känns lite tungt om man ska köpa massa prylar för att prova sej fram, pm det ändå slutar med ny låda.
Men man kan ju iof plocka över det nya till den då

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
davidzetterlund
13 juli 2016 · 49 Inlägg

Nu är PF bussningar till momentstaget och bussningar till länkaget beställda.
Nåt man ska tänka på när man tar bort momentstaget?
Är momentstaget det somsitter på ovansidan i framkant, eller sitter ett liknande under bilen också?

Hoppas att det räcker med att byta detta.

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
davidzetterlund
16 juli 2016 · 49 Inlägg

Nu är PF bussningarna i monentstaget bytta, i länkaget satt det redan metall bussningar.
Och fissa vad..... Det hjälpe inte. Tycker dock att spaken är mer stilla när man gasar än innan. Dom bussningarna var helt slut, den ena ramlade ur av sej själv.

Så nu har jag beställt en annan låda.
Nån som har tips på nån i sthlms området som är bra/billig på att byta växellåda

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
JKDesign
16 juli 2016 · 4 442 Inlägg

davidzetterlund skrev:
Nu är PF bussningarna i monentstaget bytta, i länkaget satt det redan metall bussningar.
Och fissa vad..... Det hjälpe inte. Tycker dock att spaken är mer stilla när man gasar än innan. Dom bussningarna var helt slut, den ena ramlade ur av sej själv.

Så nu har jag beställt en annan låda.
Nån som har tips på nån i sthlms området som är bra/billig på att byta växellåda

Bussningar i momentstaget gör susen!

Känns konstigt att lådan skulle vara paj, lycka till med fortsatta felsökningen iaf.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
davidzetterlund
16 juli 2016 · 49 Inlägg

Ja vet, tycker också det är konstigt. Men fick tag i en låda för 3000:- så det är inte så farligt. Bara alla bussningar jag köpt gick på ~2k

Sen tänker jag att man kan skruva isär den gamla och köpa ett renoveringskit som jag hitta, med allt man behöver.
Och då får jag lära mej hur man renoverar en låda och får lite mer förståelse hur den funkar. Learning by doing är nåt som jag brukar uppmuntra när det passar sej.

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang