Slö Volvo s60

Hr_Frick
10 juli 2016 · 19 Inlägg

Kan verka som dagens I-landsproblem detta, men.
Är nöjd med min s60 på det stora hela, förutom en sak. Den är slö.

Det är en 01a med 2l femma och pytteliten orgturbo.
180hk ska det vara original och jag har även ppc steg 1 på den som ska ge 230hk, vilket det omöjligt kan vara.
Finns inga felkoder på bilen och den är välservad med nytt spjällhus bla så den går inte illa så, bara det att den känns trött.
Laddar 0,8 bar enligt programmet jag har i mobilen.

Dags att komma till skott här, vad jag funderar på är om man för säg 15K kronor kan kräma ut en 300hk i maskin?
Tänker mig större turbo (s60r), 3" downpipe, spridare, pump och kanske en ic?
Mappa hos AG i norrköping eller liknande inrättning.

Eller är det bättre att bara köpa någon annan bil som är snabb från början?
Har bytt rätt mkt grejer på denna redan så den är bra att bygga på, men det finns ju gränser såklart.

Ge mig lite feedback! smile

caromania Forummoderator
11 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Om det ligger något i att bilen inte ger den effekt den borde så bör du ju först felsöka och eventuellt göra en grundligare service. Kontroll av felkoder och mobilappar som mäter laddtryck i all ära, men hur mår stift, kablar, spridare, pump, bränslefilter etc? Det är ju trots allt en ganska gammal bil nu. Back to basic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hr_Frick
11 juli 2016 · 19 Inlägg

Grejen är att den funkar bra och jag servar som man ska. Bränslefilter är nytt sen i våras, likaså lmm. Magnetventil bytt mot en bättre. Stift ska bytas vid nästa service.
Sitter tydligen samma turbo i denna som i volvos fyrcylindriga 2 litersmotorer (12t) och det känns som den inte pallar med så mkt effekt. Kan givetvis vara sliten oxå efter alla år.

TurbOla Reservdansk
11 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Vid ett tillfälle tyckte jag också min gamla 850 T-5R kändes trött, tröttare än vanligt.

Förstod inte vad problemet var, förrän jag gick över alla insugsslangar.
Upptäckte att på baksidan vid tomgångsmotorn, där en liten slang är påvulkad på den stora, var en spricka.

Bytte alla insugsslangarna till nya fräscha från do88, och sen gick bilen som aldrig förr. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hr_Frick
11 juli 2016 · 19 Inlägg

Det var ett bra tips smile
Ska prova mig fram med lite startgas.

Dock var den inne på Volvoverkstad så sent som i mars månad pga av strul med spjällhus och även lmm, men dom kollar väl inget men inte ber dom om så.

caromania Forummoderator
11 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Hr_Frick skrev:
Det var ett bra tips smile
Ska prova mig fram med lite startgas.

Dock var den inne på Volvoverkstad så sent som i mars månad pga av strul med spjällhus och även lmm, men dom kollar väl inget men inte ber dom om så.

Självklart inte, tyvärr. Så börja som sagt med att leta upp alla dina eventuella 230 ponnys innan du går vidare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang