Turboköp till Subaru STI 07 Hawkeye modellen

ettla
11 juli 2016 · 2 Inlägg

Hej Forumet!

Nu är det så att jag ska köpa en ny turbo till Subaru STI:n, det är en 07:a med Hawkeye fronten bara så ni vet vilken bil jag snackar om.

Originalturbon som sitter i bilen har dåliga bussningar/packningar då det ryker ur avgasröret som bara den när man gasar på.
Bilen är en USA import med 300 hästar original och steg 2 trimmad hos JRM till 360hk. Avgassystemet är bytt från downpipe och bakåt. Och ommappad med 1,3 bar laddtryck.
Det jag har hört av många i min omgivning är att man måste mappa om bilen om man byter till en annan turbo, är det så?

Mina frågor är vilken turbo är det jag har i min bil? VF43 eller VF48 är dom jag har hört.
Jag undrar som sagt också om det går att byta turbo till någon likvärdig turbo utan att mappa om, utifall att det skulle vara ett billigare alternativ.

Jag undrar slutligen var man kan köpa Originalturbon billigt i sverige?
Alternativt en likvärdig BOLT-ON turbo om jag inte behöver mappa om bilen då?

Tack på förhand!/Robin

Christian S
12 juli 2016 · 4 816 Inlägg

ettla skrev:
Det jag har hört av många i min omgivning är att man måste mappa om bilen om man byter till en annan turbo, är det så?

ja och skulle rekomendera att få mappen kollad även om du byter till en annan orginal eftersom du inte vet i vilket skick den var i när bilen mappades och du vet ju inte heller skicket på den nya.

ettla skrev:
Jag undrar som sagt också om det går att byta turbo till någon likvärdig turbo utan att mappa om, utifall att det skulle vara ett billigare alternativ.

nej

du hittar fina turbo aggregat på http://rogerclarkmotorsport.co.uk/ samt http://www.lateralperformance.co.uk/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ettla
12 juli 2016 · 2 Inlägg

Tror du verkligen att det gör sån stor skillnad med en ny originalturbo?

Jag menar att Subaru är ett riktigt stort företag, jag tror knappast att de skulle släppa en turbo som var 5% off  från produktionslinan, Här snackar vi max enstaka procent från turbo till turbo.

Och bilen har nu gått flera år med samma turbo och samma mapp, trots att turbon dessvärre har slitits ut TOTALT. Den laddar fortfarande, men kan tänka att den har sina toleranser rätt så borttappade nu när den läcker olja och allt... Men bilen gick hur bra som helst flera år efter om mappningen ända fram tills att det började läcka olja märkvärt mycket.
Turbon har slitits för varje gång man har kört bilen ända sedan ommappningen och bilen gick fortfarande hur bra som helst prestationsmässigt.
Om den skillnaden på turbons skick när ommappningen gjordes och nu inte spelar någon roll (flera år av körning) vad gäller mappen, så kan inte skillnaden från en ny turbo till en nästan ny turbo heller spela någon större roll. Jag förstår att det spelar roll, men HUR stor roll?

Bilens mappning är gjord med en viss felmarginal i allt från bränsleblandning till tändnings avancering och retardation, eftersom att bilen ska brukas till vardags och ska kunna köras med både 98 och 95 oktanig bensin, olika väderförhållanden, kallkörning mm.

Med en mapp med såpass bred felmarginal för motorns egentliga förhållanden spelar en ny origanalturbo inte speciellt många procent skillnad från vad som satt på när den mappades enligt mig. Om man ska jämföra med hur sliten turbon är nu och en ny turbo, skulle jag säga att turbon nu är 15-30% off från mappningen, en ny turbo skulle kunna vara ungefär 2% off.

Berätta vad du tycker om detta resonemang. MVH Robin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang