ettla
12 juli 2016
· 2 Inlägg
Tror du verkligen att det gör sån stor skillnad med en ny originalturbo?
Jag menar att Subaru är ett riktigt stort företag, jag tror knappast att de skulle släppa en turbo som var 5% off från produktionslinan, Här snackar vi max enstaka procent från turbo till turbo.
Och bilen har nu gått flera år med samma turbo och samma mapp, trots att turbon dessvärre har slitits ut TOTALT. Den laddar fortfarande, men kan tänka att den har sina toleranser rätt så borttappade nu när den läcker olja och allt... Men bilen gick hur bra som helst flera år efter om mappningen ända fram tills att det började läcka olja märkvärt mycket.
Turbon har slitits för varje gång man har kört bilen ända sedan ommappningen och bilen gick fortfarande hur bra som helst prestationsmässigt.
Om den skillnaden på turbons skick när ommappningen gjordes och nu inte spelar någon roll (flera år av körning) vad gäller mappen, så kan inte skillnaden från en ny turbo till en nästan ny turbo heller spela någon större roll. Jag förstår att det spelar roll, men HUR stor roll?
Bilens mappning är gjord med en viss felmarginal i allt från bränsleblandning till tändnings avancering och retardation, eftersom att bilen ska brukas till vardags och ska kunna köras med både 98 och 95 oktanig bensin, olika väderförhållanden, kallkörning mm.
Med en mapp med såpass bred felmarginal för motorns egentliga förhållanden spelar en ny origanalturbo inte speciellt många procent skillnad från vad som satt på när den mappades enligt mig. Om man ska jämföra med hur sliten turbon är nu och en ny turbo, skulle jag säga att turbon nu är 15-30% off från mappningen, en ny turbo skulle kunna vara ungefär 2% off.
Berätta vad du tycker om detta resonemang. MVH Robin