940 onormalt laddtryck

citrouz
12 juli 2016 · 168 Inlägg

Tjena! Har en 940 b230fk 97a.

Mitt problem med bilen är laddtrycket.

1. När jag använder brickor för att spänna wastegaten för att på så sätt höja Laddtrycket, så börjar den ladda vid 1500varv MEN ligger bara på 0,3 till ca 3800varv och där byggs laddtrycket upp till 1,1 omgående.

2. När jag använder pysventil eller pysventil+brickor så kommer laddet vid ca 1500-2000 varv och då ligger det på ungefär 1 bar men sedan för att vända nästan direkt och lägga sig på 0,3. Laddet håller dock i sig bättre på lägre växlar.

(Vill alltså att laddet ska komma vid 2000varv, vara på 1 bar och hålla sig där hela registret)

Övrig info
Chip från Viking
Grenrörsbult av, men känner ej läckage fast detta kanske läcker när bilen får tryck av turbon?
Ska testa att hänga på fjädrar utanpå o se om de hjälper har hört om slapp wg

Väldigt tacksam för svar!

Senast redigerat av citrouz (12 juli 2016)

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Prick_85
12 juli 2016 · 26 Inlägg

Hade du ett konstant ladd på 1.1 med enbart brickor? Visst visst läckage får du säkerligen, men då hade det logiskt flackat lite i laddet och tagit nån sekund längre och bygga upp tryck. Men inte på det lilla. Då hade den inte skenat iväg så fort heller som på första exemplet. Har du känt på hur passt kraftigt motstånd du har på armen från wg klockan? Med tanke på spåret du är på med fjädrarna.

citrouz
12 juli 2016 · 168 Inlägg

Prick_85 skrev:
Hade du ett konstant ladd på 1.1 med enbart brickor? Visst visst läckage får du säkerligen, men då hade det logiskt flackat lite i laddet och tagit nån sekund längre och bygga upp tryck. Men inte på det lilla. Då hade den inte skenat iväg så fort heller som på första exemplet. Har du känt på hur passt kraftigt motstånd du har på armen från wg klockan? Med tanke på spåret du är på med fjädrarna.

Ja konstant laddtryck med brickor men det kommer sent. Väldigt konstig att laddet skenar med pys men blir helt tvärtom med brickor. Ja, det känns Lite slappt men vet ej hur set "ska" kännas , kan ju testa med våg för fiskar om du vet hur många kilo den ska palla?

Senast redigerat av citrouz (12 juli 2016)

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Prick_85
12 juli 2016 · 26 Inlägg

Testa om du har möjlighet att byta tillbaka till originalbox, kolla skillnaden för det kan hända att chippet spökar med. Hade själv just det bekymmret med en bil jag ägde, och då var det ett eftermarknads chip som bråkade med boxen. Bytte till original och allt var frid och fröjd. Hoppas det löser sig.

Prick_85
12 juli 2016 · 26 Inlägg

Uff kan inte såpass med siffror, med det ska vara ett så pass bra spänn i den att du precis klarar av att dra den med fingrarna.....om du förstår hur jag menar.

citrouz
12 juli 2016 · 168 Inlägg

Prick_85 skrev:
Uff kan inte såpass med siffror, med det ska vara ett så pass bra spänn i den att du precis klarar av att dra den med fingrarna.....om du förstår hur jag menar.

Alltså hålla den mellan tumme och pekfinger o dra, antar jag? Ska testa det

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Prick_85
12 juli 2016 · 26 Inlägg

Precis, ska va att du får ta i ordentligt och då får du inte ut den mer än någramillimeter. Är den lätt att dra fram och till baka så är det dags för ny klocka.

Prick_85
13 juli 2016 · 26 Inlägg

Lyckats lokalisera felet?

citrouz
13 juli 2016 · 168 Inlägg

Prick_85 skrev:
Lyckats lokalisera felet?

Bilen startar inte i nuläget då jag varken har spridare eller lmm som fungerar men funderat lite och tror iallafall  att laddet spökar pga av både att de läcker avgaser innan turbo och att wg e slapp, men ska testa sätta på en en fjäder utanpå, kan återkomma med resultat

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Prick_85
13 juli 2016 · 26 Inlägg

Hade satsat på en tur till tippen och skaffat en begagnad, labborera med fjädrar kommer ge dig bekymmer. Du måste ha rätt spänn, för mycket och det kan sluta med haveri. Annars är det bra början att fixa alla fel och ta det därefter. Men av egen erfarenhet, labborera inte med fjädrar, en wg klocka kostar inte många hundringar på tippen.

citrouz
14 juli 2016 · 168 Inlägg

Prick_85 skrev:
Hade satsat på en tur till tippen och skaffat en begagnad, labborera med fjädrar kommer ge dig bekymmer. Du måste ha rätt spänn, för mycket och det kan sluta med haveri. Annars är det bra början att fixa alla fel och ta det därefter. Men av egen erfarenhet, labborera inte med fjädrar, en wg klocka kostar inte många hundringar på tippen.

Kanske! Men turbon laddar inte mer än 1,3-4 då jag har orginial snurra. Visst jag höjer grundladdet men tror fortfarande externa fjädrar är bättre än pys.

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Prick_85
14 juli 2016 · 26 Inlägg

Jo det går säkert, men ska det hålla utan att man sabbar någonting så hade jag personligen inte ens sneglat över 0.8 utan att mixtra med brä.blandingen först. Men smaken är som baken och alla får göra på sitt sätt. Misstag görs trots allt för att lära sig. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang