Felsöka slö/misständande Golf 4 1.6 16v [motorljud]

integolfare
13 juli 2016 · 2 Inlägg

Bilen är en VW GOLF Variant IV 1.6 16v AZD 2001 som har gått 20000+. Inga modifikationer eller annat vad jag vet, är ägare sen i december 2015.

Bilen blir ibland slöare än Telias mobila "bredband". Inget tryck i gasen, behöver växla ner i uppförsbackar. Går dessutom väldigt ojämnt, både på tomgång och vid körning. Ofta ligger den på runt 7-800 varv vid tomgång. Blir lätt motorstopp vid rödljus osv.

Så här låter den vid tomgång: https://db.tt/SgAwtaNY (först vid avgasröret, sen vid grillen)

Emellanåt går den helt ok. Sällan riktigt bra. Problemen uppstår både vid varm och kall bil. Via en billig OBDII-läsare så ser jag att den löser ut P0301 Cylinder 1 One Misfire Detected med några dagars mellanrum. Den var inne för något liknande problem i våras. Jag tror att diagnosen då blev knas med luftmassemätaren (eller rör jag ihop det med någon annan komponent? Något med luften iaf) och fulrengöring av denna.

Tändstiften är några månader och verkar ok. För några veckor sen tog jag ur tändstiften och tändspolarna, torkade av dessa (några av tändstiften var oljiga på ovansidan) och roterade alla komponenter till en ny plats för att se om det skulle bli misständningar på någon annan cylinder. Nu gick bilen som ett spjut i två veckor innan felen kom tillbaka. Samma symtom och samma felkoder som innan.

Har ni några tips på hur jag går vidare med felsökningen eller vad som kan vara fel?

mynameisEmil
24 september 2016 · 12 Inlägg

Har precis lagat min golf -02 1,6 16v som gick som skit i 2 år... bytte allt möjligt och inget hjälpte. Tillslut bytte jag helt random kamaxelgivaren och det blev en gnutta bättre, sen bytte jag även tempgivare och då drog den iväg som ett spjut...

mynameisEmil
24 september 2016 · 12 Inlägg

Fast du ska ju defenitivt börja med att byta tändspole på den cylindern som ger felkod... Dom går hela tiden sönder på dessa bilarna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang