Volvo 740 -90 Ingen Gnista!

FPZShadow
13 juli 2016 · 9 Inlägg

Sett någon tråd angående detta men aldrig riktigt fått ett svar på mitt problem.

Min 740 har gått i ur och skur, den har alltid gått som en klocka i alla årstider. Men när jag skulle starta den en kväll så vägrade den gå igång. Startmotorn fungerade och motorn snurrade runt. Jag tog bort ett tändstift och såg att det inte kom någon gnista från det, jag tänkte att det kanske var dags att byta det tändstiftet men såg att inget utav tändstiften får någon gnista.

Jag har testat bytt både Tändspolen och Tändmodulen men ser ingen skillnad. Batteriet är nyladdat och har testat att göra rent både + och - polen. Vad kan detta bero på? Jag tycker att det är skumt att den bara slutade starta..

BMW 320d (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 juli 2016 · 14 041 Inlägg

FPZShadow skrev:
Sett någon tråd angående detta men aldrig riktigt fått ett svar på mitt problem.

Min 740 har gått i ur och skur, den har alltid gått som en klocka i alla årstider. Men när jag skulle starta den en kväll så vägrade den gå igång. Startmotorn fungerade och motorn snurrade runt. Jag tog bort ett tändstift och såg att det inte kom någon gnista från det, jag tänkte att det kanske var dags att byta det tändstiftet men såg att inget utav tändstiften får någon gnista.

Jag har testat bytt både Tändspolen och Tändmodulen men ser ingen skillnad. Batteriet är nyladdat och har testat att göra rent både + och - polen. Vad kan detta bero på? Jag tycker att det är skumt att den bara slutade starta..

Tändkabeln mellan spolen och fördelaren då? Eller nån annan glappkontakt runt spole och fördelare. Kondensatorn?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Aronson
13 juli 2016 · 914 Inlägg

impulsgivarn vid svänghjulet,kan det vara.

FPZShadow
14 juli 2016 · 9 Inlägg

Kan man på något sätt testa dom här sakerna om dom funkar eller inte? Orkar inte åka hela vägen till skroten och betala pengar till någonting som kanske fungerar och inte behövs bytas ut.

Och vart hittar man Kondensatorn? Aldrig sett den förut.

Senast redigerat av FPZShadow (14 juli 2016)

BMW 320d (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 juli 2016 · 14 041 Inlägg

FPZShadow skrev:
Kan man på något sätt testa dom här sakerna om dom funkar eller inte? Orkar inte åka hela vägen till skroten och betala pengar till någonting som kanske fungerar och inte behövs bytas ut.

Och vart hittar man Kondensatorn? Aldrig sett den förut.

Nånstans runt tändfördelaren skulle jag tro. Om det nu finns såna som dom såg ut på äldre bilar. Kanske är dom inbyggda i fördelaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Aronson
14 juli 2016 · 914 Inlägg

Kondensator och brytarspets kommer du aldrig att hitta på din bil.

jaka54
14 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Hallgivaren! Men du har testat att det inte är en så enkel sak som bränslepumpen (arna)? hör du pumpen (arna)??

Senast redigerat av jaka54 (14 juli 2016)

Samuel3
14 juli 2016 · 360 Inlägg

Du kommer heller inte att hitta en hallgivare på bilen... Du har en svänghjulsgivare.

FPZShadow
16 juli 2016 · 9 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hallgivaren! Men du har testat att det inte är en så enkel sak som bränslepumpen (arna)? hör du pumpen (arna)??

Redan testat bränslepumpen, Den fungerar som den ska och motorn får bränsle. Det ända är att jag inte får någon gnista från tändstiften.

BMW 320d (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang