Audi A6 -99 2.4 164hk rycker/dör konstigt fel.

Presidento Of World
18 juli 2016 · 3 306 Inlägg

Halloj, lånade broderns audi idag en snabbis och märkte ett konstigt fel

Började för några dagar sen att den drog ström så den inte startade varken via startar kablar eller nåt. Aja laddar batteriet i några timmar så de blev liv i  den men ingen start fortfarande. Laddar någon timme till då startar han och går fint...

Tills idag, skulle ta en tripp in till stan som är ca 1.7 mil men redan efter 4km lyser bensin lampan.. aja tänker jag får tanka i stan då.

Efter knappt 3 km så börjar den hacka eller nåt gaspedalen funkade iaf inte

Trodde på soppan så jag fortsatte men det blev värre tills den dog och jag fick rull starta den för att den sedan skall gå normalt någon km till. Väl framme tankade jag i 15 liter bensin. Går normalt men sen börjar den igen likadant för att sedan till att bli värre... Den sjunker i fart spelar ingen roll om man frikoppla den reagerade inte på gasen eller något

Vad tror vi?

21 000 mil servad enligt bok gott bra fram tills batteriet laddade ur. Pigg i motor för att just vara 2.4an ..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dr_struts
18 juli 2016 · 1 861 Inlägg

Kan det vara efter att ha kört i högre fart? Dyker problemet upp om man kör långsammare längre turer?

Säker på att det inte räcker med att bara starta om bilen?

För om det är så så har jag samma fel fast på en 2.8 A6 från 1996 och har inte en susning om vad det är... Funderat lite på sopparelä kanske?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Presidento Of World
18 juli 2016 · 3 306 Inlägg

Dr_struts skrev:
Kan det vara efter att ha kört i högre fart? Dyker problemet upp om man kör långsammare längre turer?

Säker på att det inte räcker med att bara starta om bilen?

För om det är så så har jag samma fel fast på en 2.8 A6 från 1996 och har inte en susning om vad det är... Funderat lite på sopparelä kanske?

Njae,  typ runt 80/90 och provat vid 150 iaf men likadant men det kändes som att de var något värme relaterat, för när detta blir så är han upp är i ca 90-92 men ett tag gick han ner till 85/80 då gick han normalt iaf

Men det kan ju vara nåt med soppa för han drog mycket mer än vanligt iaf..

En annan konstig sak är att under den stund felet kommer så går det ej att gasa men varje gång man trycker ner pedalen så hör man att den puffar till sen händer inget som om inte man tryckte på den alls... spelar ingen roll om man växlar ner eller nåt..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
18 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Jag tror på standardsvaret; börja med att dra ut de eventuella felkoderna.

Senast redigerat av it_mutt (18 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
18 juli 2016 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:
Jag tror på standardsvaret; börja med att dra ut de eventuella felkoderna.

Får ta och göra det senare idag och återkomma om fler tips!

Tack så länge smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dr_struts
19 juli 2016 · 1 861 Inlägg

Själv har jag inga felkoder även fast bilen går som en påse nötter tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Presidento Of World
19 juli 2016 · 3 306 Inlägg

Dr_struts skrev:
Själv har jag inga felkoder även fast bilen går som en påse nötter tongue

Inga på min heller tydligen ): .. lutar åt att köpa en v.a.g läsare och prova därpå

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
22 juli 2016 · 3 306 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-d42a6988e9a4783335a7c255e94bbf04.jpg

Detta finns tydligen. Provat att "programmera om" den verkar funka just nu iaf.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
22 juli 2016 · 3 306 Inlägg

Vad innebär det övriga koderna? smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
22 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Du har ingen bild där man kanske ser hela koden/koderna?

Du har adapterat gasspjället nu?

Den översta är antagligen P18010, antingen slött batteri eller så har kablarna varit av (till batteriet). I regel inte vidare mycket att bry sig om. Men visst, den kan dyka upp även när generatorn bråkar, men det brukar ju märkas wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
22 juli 2016 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:
Du har ingen bild där man kanske ser hela koden/koderna?

Du har adapterat gasspjället nu?

Den översta är antagligen P18010, antingen slött batteri eller så har kablarna varit av (till batteriet). I regel inte vidare mycket att bry sig om. Men visst, den kan dyka upp även när generatorn bråkar, men det brukar ju märkas wink

Ja eller typ "ny programmerat "

Fick inte med hela sifferkoden.. men nu verkar den gå... om det reperteras vad kan detta gå på att byta må tro?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
22 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Vågar faktiskt inte sia om det. Ett gasspjäll modell nytt i tyskland lär dock vara betydligt mycket billigare än i Sverige. Är bara att kolla vagnr och sen in på tyska ebay och söka så lär du väl hitta en hel drös.


Saken är dock att OM batteriet varit frånkopplat, eller för den del "helt" urladdat, så ska man göra en adaptering. Med tanke på den översta koden där, så kan det ju vara så enkelt

Nej, det behövs inte alltid, ibland kan bilar stå i veckor utan batteri och den går som den ska sen, ibland räcker det att det är över natten för att det ska bli "skräp"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
22 juli 2016 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:
Vågar faktiskt inte sia om det. Ett gasspjäll modell nytt i tyskland lär dock vara betydligt mycket billigare än i Sverige. Är bara att kolla vagnr och sen in på tyska ebay och söka så lär du väl hitta en hel drös.


Saken är dock att OM batteriet varit frånkopplat, eller för den del "helt" urladdat, så ska man göra en adaptering. Med tanke på den översta koden där, så kan det ju vara så enkelt

Nej, det behövs inte alltid, ibland kan bilar stå i veckor utan batteri och den går som den ska sen, ibland räcker det att det är över natten för att det ska bli "skräp"

Det har stått helt tom iaf i 3 dagar helt tom alltså inget alls funkade laddade den i typ 2 dagar innan det blev liv i den.. så den börja efter det iaf.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dr_struts
23 juli 2016 · 1 861 Inlägg

Hur adapterar man en sån här pansarvagn då? Kanske värt att testa!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
it_mutt Avstängd
23 juli 2016 · 10 388 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

it_mutt skrev:
Vågar faktiskt inte sia om det. Ett gasspjäll modell nytt i tyskland lär dock vara betydligt mycket billigare än i Sverige. Är bara att kolla vagnr och sen in på tyska ebay och söka så lär du väl hitta en hel drös.


Saken är dock att OM batteriet varit frånkopplat, eller för den del "helt" urladdat, så ska man göra en adaptering. Med tanke på den översta koden där, så kan det ju vara så enkelt

Nej, det behövs inte alltid, ibland kan bilar stå i veckor utan batteri och den går som den ska sen, ibland räcker det att det är över natten för att det ska bli "skräp"

Det har stått helt tom iaf i 3 dagar helt tom alltså inget alls funkade laddade den i typ 2 dagar innan det blev liv i den.. så den börja efter det iaf.

Då är det nog inte det minsta otänkbart att det är kopplat till just den biten. O isf är det ju bara att vara glad över den ringa kostnaden för att åtgärda felet wink


Dr_struts skrev:
Hur adapterar man en sån här pansarvagn då? Kanske värt att testa!

Beror lite på om man har "drive by wire" eller "drive by cable"., dvs egas eller inte (ålder på kärran och vilken motor?). I ena fallet krävs dator, i andra inte (även om jag rekommenderar det iaf)

- - - Edit - - -

Eller du är kanske trött på bilen och hade en annan typ av "adaptering" i åtanke? wink tongue

Senast redigerat av it_mutt (23 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
23 juli 2016 · 3 306 Inlägg

En update; bilen är likadan.. efter 5 km så börjar de igen och vill inte stå på egen gas samt vägrar starta men nu när den stått 1 timme så starta han direkt o går normalt....

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dr_struts
23 juli 2016 · 1 861 Inlägg

it_mutt skrev:

opel_vectra_gts skrev:

it_mutt skrev:
Vågar faktiskt inte sia om det. Ett gasspjäll modell nytt i tyskland lär dock vara betydligt mycket billigare än i Sverige. Är bara att kolla vagnr och sen in på tyska ebay och söka så lär du väl hitta en hel drös.


Saken är dock att OM batteriet varit frånkopplat, eller för den del "helt" urladdat, så ska man göra en adaptering. Med tanke på den översta koden där, så kan det ju vara så enkelt

Nej, det behövs inte alltid, ibland kan bilar stå i veckor utan batteri och den går som den ska sen, ibland räcker det att det är över natten för att det ska bli "skräp"

Det har stått helt tom iaf i 3 dagar helt tom alltså inget alls funkade laddade den i typ 2 dagar innan det blev liv i den.. så den börja efter det iaf.

Då är det nog inte det minsta otänkbart att det är kopplat till just den biten. O isf är det ju bara att vara glad över den ringa kostnaden för att åtgärda felet wink


Dr_struts skrev:
Hur adapterar man en sån här pansarvagn då? Kanske värt att testa!

Beror lite på om man har "drive by wire" eller "drive by cable"., dvs egas eller inte (ålder på kärran och vilken motor?). I ena fallet krävs dator, i andra inte (även om jag rekommenderar det iaf)

- - - Edit - - -

Eller du är kanske trött på bilen och hade en annan typ av "adaptering" i åtanke? wink tongue

Båda typer av adaptering vore bra, man kan ju prova med den som får bilen att eventuellt fungera så kan man ta det andra sen när man ger upp ;p

96 med 2.8q, importbil om det har något att säga ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang