Köpråd: Liten billig bil för runt 15k?

Erto
18 juli 2016 · 9 Inlägg

Hej.

Har en törstig Bmw E39 med problem som avlöser varandra hela tiden.

Behöver en snålare bil och vet att man inte får en problemfri bil för 15.000kr.

Bilen ska användas av frugan som pendlarbil till jobbet och lite småturer som till te.x skara-sommarland med barnen. Vi behöver ingen större packning med oss.

Var inne på en Peugeot 307 runt -02 men efter lite sökande så verkar det vara mycket bekymmer med dessa bilar?

En annan tanke var en Clio runt samma årsmodell?

Även kikat på en Ford flexi fuel -04 men kan inget om dessa bilar heller.

Något tips på bil som skulle passa oss?

Vi är relativt kortväxta allihop om det skulle vara till hjälp. yikes

Mvh Erto

Evildan
18 juli 2016 ·

Clio är absolut ett vettigt val.
Annars Civic, Corolla eller Colt. Japaner som i regel är tämligen strulfria, men se upp med rost på samtliga.
Fiat Punto är en doldis där du får mycket bil för pengarna, krocksäkrast i klassen år 2000.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2016 · 14 041 Inlägg

Erto skrev:
Hej.

Har en törstig Bmw E39 med problem som avlöser varandra hela tiden.

Behöver en snålare bil och vet att man inte får en problemfri bil för 15.000kr.

Bilen ska användas av frugan som pendlarbil till jobbet och lite småturer som till te.x skara-sommarland med barnen. Vi behöver ingen större packning med oss.

Var inne på en Peugeot 307 runt -02 men efter lite sökande så verkar det vara mycket bekymmer med dessa bilar?

En annan tanke var en Clio runt samma årsmodell?

Även kikat på en Ford flexi fuel -04 men kan inget om dessa bilar heller.

Något tips på bil som skulle passa oss?

Vi är relativt kortväxta allihop om det skulle vara till hjälp. yikes

Mvh Erto

Det beror ju på var man bor om det räknas som småturer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Erto
18 juli 2016 · 9 Inlägg

Evildan skrev:
Clio är absolut ett vettigt val.
Annars Civic, Corolla eller Colt. Japaner som i regel är tämligen strulfria, men se upp med rost på samtliga.
Fiat Punto är en doldis där du får mycket bil för pengarna, krocksäkrast i klassen år 2000.

Har ett svagt minne av att just Punto är populär i andra länder i Europa. Ska kika lite närmre på dessa.

Det jag sett med japaner är att dom oftast är äldre i den prisklassen jag kikar runt i men det är väl antagligen för att dom håller.

Tack!

Erto
18 juli 2016 · 9 Inlägg

Vettemannen skrev:

Erto skrev:
Hej.

Har en törstig Bmw E39 med problem som avlöser varandra hela tiden.

Behöver en snålare bil och vet att man inte får en problemfri bil för 15.000kr.

Bilen ska användas av frugan som pendlarbil till jobbet och lite småturer som till te.x skara-sommarland med barnen. Vi behöver ingen större packning med oss.

Var inne på en Peugeot 307 runt -02 men efter lite sökande så verkar det vara mycket bekymmer med dessa bilar?

En annan tanke var en Clio runt samma årsmodell?

Även kikat på en Ford flexi fuel -04 men kan inget om dessa bilar heller.

Något tips på bil som skulle passa oss?

Vi är relativt kortväxta allihop om det skulle vara till hjälp. yikes

Mvh Erto

Det beror ju på var man bor om det räknas som småturer.

/Benny

Bor i Borås så det är ju inga jättelånga turer. Blir väl runt 2h enkel resa.

Mvh Erto

Evildan
18 juli 2016 ·

Erto skrev:

Evildan skrev:
Clio är absolut ett vettigt val.
Annars Civic, Corolla eller Colt. Japaner som i regel är tämligen strulfria, men se upp med rost på samtliga.
Fiat Punto är en doldis där du får mycket bil för pengarna, krocksäkrast i klassen år 2000.

Har ett svagt minne av att just Punto är populär i andra länder i Europa. Ska kika lite närmre på dessa.

Det jag sett med japaner är att dom oftast är äldre i den prisklassen jag kikar runt i men det är väl antagligen för att dom håller.

Tack!

Fiat har kvar sitt rykte i sverige sedan 70-talet. Vi har tydligen lite svårt i det här landet när det gäller personbilar att ta till oss förändringar.
Japsarna ligger högt just därför, tillgång och efterfrågan.
Hyundai är inte alls dumt heller, den Accenten jag har har fungerat strålande sedan 2011, rullar bara igenom besiktningen utan anmärkning. Men den kan ligga utanför budget.

Mortensen
19 juli 2016 · 285 Inlägg

VW Golf/Polo kanske, Skoda fabia?

Ha d saarvii
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juli 2016 · 17 467 Inlägg

Evildan skrev:

Erto skrev:

Evildan skrev:
Clio är absolut ett vettigt val.
Annars Civic, Corolla eller Colt. Japaner som i regel är tämligen strulfria, men se upp med rost på samtliga.
Fiat Punto är en doldis där du får mycket bil för pengarna, krocksäkrast i klassen år 2000.

Har ett svagt minne av att just Punto är populär i andra länder i Europa. Ska kika lite närmre på dessa.

Det jag sett med japaner är att dom oftast är äldre i den prisklassen jag kikar runt i men det är väl antagligen för att dom håller.

Tack!

Fiat har kvar sitt rykte i sverige sedan 70-talet. Vi har tydligen lite svårt i det här landet när det gäller personbilar att ta till oss förändringar.
Japsarna ligger högt just därför, tillgång och efterfrågan.
Hyundai är inte alls dumt heller, den Accenten jag har har fungerat strålande sedan 2011, rullar bara igenom besiktningen utan anmärkning. Men den kan ligga utanför budget.

Bra du nämnde Punto MR Evildan. Behöver själv en åka-till-affären-bil. Till TS kan jag meddela att det står en Punto hos en burk handlare i Borås.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Erto
19 juli 2016 · 9 Inlägg

Kikade på den Punton.
Är det vettigt att köpa en från en bilhandlare eller borde man leta efter en fin från en privatperson?

Tänker att en bilhandlare vill väl salta på priset lite mer än privatperson?

Mvh Erto

Evildan
19 juli 2016 ·

Erto skrev:
Kikade på den Punton.
Är det vettigt att köpa en från en bilhandlare eller borde man leta efter en fin från en privatperson?

Tänker att en bilhandlare vill väl salta på priset lite mer än privatperson?

Mvh Erto

En del privatpersoner begär mer än handlarna. Givetvis "saltar" handlarna inköpspriset för någonstans måste pengar till löner, garantiärenden, annonsering och inte minst lokalen med alla kringkostnader såsom el, inventarier, bredband, kassaregister, kortläsaren osv osv. Nu påstår jag på intet vis att just du inte förstår kringkostnader när man driver företag, men jag har läst så mycket korkat kring detta att jag kände mig nödgad att utveckla varför bilhandlare lägger på inköpspriset med x antal tusen.

Evildan
19 juli 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Erto skrev:

Har ett svagt minne av att just Punto är populär i andra länder i Europa. Ska kika lite närmre på dessa.

Det jag sett med japaner är att dom oftast är äldre i den prisklassen jag kikar runt i men det är väl antagligen för att dom håller.

Tack!

Fiat har kvar sitt rykte i sverige sedan 70-talet. Vi har tydligen lite svårt i det här landet när det gäller personbilar att ta till oss förändringar.
Japsarna ligger högt just därför, tillgång och efterfrågan.
Hyundai är inte alls dumt heller, den Accenten jag har har fungerat strålande sedan 2011, rullar bara igenom besiktningen utan anmärkning. Men den kan ligga utanför budget.

Bra du nämnde Punto MR Evildan. Behöver själv en åka-till-affären-bil. Till TS kan jag meddela att det står en Punto hos en burk handlare i Borås.

http://m.blocket.se/goteborg/Seat_Arosa … 15&w=1

Erto
19 juli 2016 · 9 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Fiat har kvar sitt rykte i sverige sedan 70-talet. Vi har tydligen lite svårt i det här landet när det gäller personbilar att ta till oss förändringar.
Japsarna ligger högt just därför, tillgång och efterfrågan.
Hyundai är inte alls dumt heller, den Accenten jag har har fungerat strålande sedan 2011, rullar bara igenom besiktningen utan anmärkning. Men den kan ligga utanför budget.

Bra du nämnde Punto MR Evildan. Behöver själv en åka-till-affären-bil. Till TS kan jag meddela att det står en Punto hos en burk handlare i Borås.

http://m.blocket.se/goteborg/Seat_Arosa … 15&w=1

Letar gärna efter en 5-dörrars då vi har två barn som ska in i bilen. Är ju inget jättejobb att fälla säten men ändå.

kenth66
19 juli 2016 · 1 212 Inlägg

jag rekommenderar toyota yaris verso vvti... finns till bra peng och de håller, billiga i drift är de med...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
JourneymanX
19 juli 2016 · 645 Inlägg

Prio säkerhet när det gäller bilen(så frugan vs barnen åker gött)Gå upp till lilla mellanklassen ex Renault megane  el Ford focus de nyare typ 05 el nyare wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juli 2016 · 17 467 Inlägg

Erto skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Bra du nämnde Punto MR Evildan. Behöver själv en åka-till-affären-bil. Till TS kan jag meddela att det står en Punto hos en burk handlare i Borås.

http://m.blocket.se/goteborg/Seat_Arosa … 15&w=1

Letar gärna efter en 5-dörrars då vi har två barn som ska in i bilen. Är ju inget jättejobb att fälla säten men ändå.

Du. Jag hade en Polo ett kort tag som var 3d. Med 3 barn Tänk inte ens på det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
20 juli 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Erto skrev:

Evildan skrev:

http://m.blocket.se/goteborg/Seat_Arosa … 15&w=1

Letar gärna efter en 5-dörrars då vi har två barn som ska in i bilen. Är ju inget jättejobb att fälla säten men ändå.

Du. Jag hade en Polo ett kort tag som var 3d. Med 3 barn Tänk inte ens på det...

Arosan var ju länkad till dig Cliff Barnes.

Erto
20 juli 2016 · 9 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Erto skrev:

Evildan skrev:

http://m.blocket.se/goteborg/Seat_Arosa … 15&w=1

Letar gärna efter en 5-dörrars då vi har två barn som ska in i bilen. Är ju inget jättejobb att fälla säten men ändå.

Du. Jag hade en Polo ett kort tag som var 3d. Med 3 barn Tänk inte ens på det...

Lite så jag tänkte också. Blir ju lätt att man lämnar dom på parkeringen och åker till skara-sommarland själv istället. big_smile

Erto
20 juli 2016 · 9 Inlägg

JourneymanX skrev:
Prio säkerhet när det gäller bilen(så frugan vs barnen åker gött)Gå upp till lilla mellanklassen ex Renault megane  el Ford focus de nyare typ 05 el nyare wink

Svårt att hitta i den prisklassen vi letar i.

Hon har haft en Saab 9-5 och nu Bmw´n och pendlat med just med tanke på säkerheten men det håller inte ekonomiskt just nu.

Min tanke är att skaffa en sparbössa och sedan köpa en "finare" bil.

Mvh Erto

Erto
20 juli 2016 · 9 Inlägg

kenth66 skrev:
jag rekommenderar toyota yaris verso vvti... finns till bra peng och de håller, billiga i drift är de med...

Toyota hade väl varit det ultimata om inte är rostiga och servade. Men att hitta en sådan verkar svårt.

Mvh Erto

spillolja
20 juli 2016 · 4 020 Inlägg

Toyota är populära bilar i Afrika vilket trissar upp priserna

En begagnad Clio går inte av fö hackor, fördelen med dessa kärror är att man håller dom i god ordning med ständig mek och omvårdnad

cool

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang