Börja pendla, kollektivt eller bil?

caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

tkd_rille skrev:
1 timme enkel resa i stockholm kan vara 1-5 mil under rusningen. Så din beräkning anser jag lite orättvis.
...
Men vi vet inte antal mil nu heller smile  Men faktum är att om de handlar om 1-2 mil så är inte cykel helt ute.

Man tjänar aldrig så mycket tid på att köra bil i Sthlm under rusning jämfört med lokaltrafiken som det framgår av första inlägget att TS gör. Ska ens avdrag få göras så ska man alltså tjäna en timme enkel resväg och det är svårt (om inte omöjligt) att kunna göra sådana avdrag om man bor inom Stockholms kommun. Däremot inte alls omöjligt om man bor inom Storstockholm, t ex utanför Vallentuna/Åkersberga/Huddinge/Haninge etc.

Kostnaden för busskortet talar emot att TS använder sig av SL så det är säkert ändå inte aktuellt med en Stockholmsfundering, såvida det inte är en kombination av t ex SL och UL (Upplands lokaltrafik).

Senast redigerat av caromania (20 juli 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
20 juli 2016 ·

Trekmeister skrev:

tkd_rille skrev:
1 timme enkel resa är 10 mil ute på bygden.  1 timme enkel resa i stockholm kan vara 1-5 mil under rusningen. Så din beräkning anser jag lite orättvis.

Om han bor eller jobbar i sthlm är irrelevant om man tänker ekonomiskt och vill ha ett avdrag.  Han måste komma upp i minst 540 mil per år, helst 1500 mil om man vill tro man skall få ut något av värde.

De kvittar hur mycket skatt han ligger på så ligger fortfarande summorna på 10000 kr á 18,50 per mil. 


Men vi vet inte antal mil nu heller smile  Men faktum är att om de handlar om 1-2 mil så är inte cykel helt ute.

Med ~10mil/dag menade jag 5 mil enkel resa, inte helt uppenbart kan medges. smile

Jag är tyvärr allt för medveten om hur stockholmstrafiken ser ut, tampas med den dagligen. Men givet den data vi har, 2h kollektivt vs 1h bil enkel resa, tror jag inte det handlar om att snurra runt i centrala Stockholm. Kan dock innebära resa genom skiten (med ogynsamm(a) ändpunkt(er)), då hade jag faktiskt övervägt kollektivt istället. Eller kanske bil till lämplig pendlarparkering om det ger en bra tidsbesparing?


Summorna 10000kr och 18,50kr/mil ligger fast ja. Dock innebär avdraget att din beskattningsbara inkomst minskar. Kan du minska delen av din inkomst som beskattas högst ger dig en större förtjänst (eller egentligen mindre förlust) än om den minskade beskattningsbara inkomsten enbart utgörs av kommunalt beskattad inkomst.

Caromania gjorde en snygg uträkning ovan. Enda kommentaren är att kan TS göra avdraget på inkomst som skattas med statlig skatt blir det istället ~20000kr/år mindre att betala till farbror staten.


Förlåt, det var inte min avsikt att göra det här bil-forumet till ett ekonomi-forum! tongue

Jag tabba mig på 10 milen smile

Men  eftersom vi ej vet hans sträcka alls så är de svårt och säga, de kanske bara är 2 mil bilväg.   
Om de är så att han kan cykla så sparar han hur som helst mycket mer på det smile
Men om bilalternativet står kvar så kan han välja en mer ekonomisk bil.

torpis Forummoderator
20 juli 2016 · 10 572 Inlägg

caromania skrev:

torpis skrev:

Vettemannen skrev:

Så här skrev trådskaparen i inlägg #1: Bilen kostar mig 5000 kr/mån inkl allt som bensin, trängselskatt, 500 kr undanlagt för service/underhåll etc.

Jag tror han menar bensin, skatt försäkring, besiktning etc. etc.

/Bennyt

Klokt räknat för en gångs skull :-)

Fan, var övertygad om att Torpis inlägg skulle vara en rekommendation att promenera till jobbet. wink

Här är det nog tjat on elbil igen som vinner. ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Muttley
20 juli 2016 ·

torpis skrev:

caromania skrev:

torpis skrev:

Klokt räknat för en gångs skull :-)

Fan, var övertygad om att Torpis inlägg skulle vara en rekommendation att promenera till jobbet. wink

Här är det nog tjat on elbil igen som vinner. ;-)

Elbil är de nya modet.  Alla som säger emot har fel big_smile

Evildan
20 juli 2016 ·

tkd_rille skrev:

torpis skrev:

caromania skrev:

Fan, var övertygad om att Torpis inlägg skulle vara en rekommendation att promenera till jobbet. wink

Här är det nog tjat on elbil igen som vinner. ;-)

Elbil är de nya modet.  Alla som säger emot har fel big_smile

Amenva, han skajuha en töörrrbo konverterad beemer e36 att pendla me.
Så ere vettu.

Fast en Clio Electrique vore modellen alternativt en Berlingo Electrique om lastbehovet är stort.

Elbil ska det vara om laddmöjlighet finns hemma.

DahlbergDrifting
20 juli 2016 · 1 Inlägg

Motfråga 6h pendling om dagen blir över 100h i månaden

Inte tänkt på skaffa en bil som drar mindre då?  Alt diesel för jag kör 150 mil på en tank och ca 200 mil / månaden

Finns annars billiga bilar som dricker en halvliter milen men ingen komfort så med lite vilja med bilbyte kan du få ner kostnaden med säkert 1000 kr månad likaså byte av försäkringsbolag

Jag röstar för bil...

torpis Forummoderator
21 juli 2016 · 10 572 Inlägg

Evildan skrev:
Elbil ska det vara om laddmöjlighet finns hemma.

Eller på jobbet! Leaf 30kWh med 2000mil om året kostar 4100kr/Månad. Då ingår "bensin". Rätt bra deal jämfört mot att lease vilken Kia som helst annars.

Eller jogga då ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang