Yokohama däck med plast?

Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

Varnad för plastdäck fick jag hem en med Yokohama Blue Ray(?) när övriga 3 är Michelin och jag alltid bruka köpa samma. Hittar ingen test snabbt nu om det är plast. Någon som vet?

Varför gul och röd prick, kan det vara regummerat?

Vet inte vem som bytt än och behöver byta snabbt om det är kass.

http://gamla.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5291468/phpwhznzn.jpg

Undvik OT

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
marcus80 Sir
20 juli 2016 · 935 Inlägg

Gul prick är den delen av däcket som skall monteras vid ventilen. Röd prick är där däcket är som tyngst. Men att däcket skulle vara gjort av plast har jag svårt att tänka mig.

Senast redigerat av marcus80 (20 juli 2016)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

marcus80 skrev:
Gul prick är den delen av däcket som skall monteras vid ventilen. Röd prick är där däcket är som tyngst. Men att däcket skulle vara gjort av plast har jag svårt att tänka mig.

Den sitter mellan prickarna och vissa asiendäck hade plast i sig förut som kan vara livsfarligt.

Senast redigerat av Auto-man (20 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2016 · 14 008 Inlägg

Auto-man skrev:
Varnad för plastdäck fick jag hem EN med Yokohama Blue Ray(?) när övriga 3 är Michelin och jag alltid bruka köpa samma. Hittar ingen test snabbt nu om det är plast. Någon som vet?

Varför gul och röd prick, kan det vara regummerat?

Vet inte vem som bytt än och behöver byta snabbt om det är kass.

http://gamla.familjeliv.se/uimg/gallery … whznzn.jpg

Undvik OT

EN vaddå????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Det är inget fel på det däcket. Däremot kan det ju vara klokt att inte sätta det udda däcket på drivande axel eftersom diametern kan skilja något. Jag vet inte hur diffen i Våxhallen påverkas men jag hade placerat det däcket på icke drivande axel.

Senast redigerat av caromania (20 juli 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

Vettemannen skrev:

Auto-man skrev:
Varnad för plastdäck fick jag hem EN med Yokohama Blue Ray(?) när övriga 3 är Michelin och jag alltid bruka köpa samma. Hittar ingen test snabbt nu om det är plast. Någon som vet?

Varför gul och röd prick, kan det vara regummerat?

Vet inte vem som bytt än och behöver byta snabbt om det är kass.

http://gamla.familjeliv.se/uimg/gallery … whznzn.jpg

Undvik OT

EN vaddå????

/Benny

En bil kanske?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

caromania skrev:
Det är inget fel på det däcket. Däremot kan det ju vara klokt att inte sätta det udda däcket på drivande axel eftersom diametern kan skilja något. Jag vet inte hur diffen Våxhallen påverkas men jag hade placerat det däcket på icke drivande axel.

Då får de/vi byta bara, ska fråga vad de anser.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Auto-man skrev:

caromania skrev:
Det är inget fel på det däcket. Däremot kan det ju vara klokt att inte sätta det udda däcket på drivande axel eftersom diametern kan skilja något. Jag vet inte hur diffen i Våxhallen påverkas men jag hade placerat det däcket på icke drivande axel.

Då får de/vi byta bara, ska fråga vad de anser.

Om de är däckfirman så kommer de ju säga att det kvittar eftersom de satte det däcket där till att börja med och inte rekommenderade att byta tex även det andra hjulet så att det sitter samma fabrikat på samma axel. De har med andra ord redan visat sig vara lämpliga att ifrågasätta som eventuella klåpare.

Nu har du öppnat frågan på inte bara ett forum utan två, så var nu klok och ta till dig av de råd du får. Ta det säkra före det osäkra och sätt det nya däcket på icke drivande axel. Och gör inget långdraget av detta nu. Åberopa inte din rätt som kund etc. Gå ut till bilen, hissa upp den och byt. Det tar 30minuter max. Du är klar före kl 10.00.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

caromania skrev:

Auto-man skrev:

caromania skrev:
Det är inget fel på det däcket. Däremot kan det ju vara klokt att inte sätta det udda däcket på drivande axel eftersom diametern kan skilja något. Jag vet inte hur diffen i Våxhallen påverkas men jag hade placerat det däcket på icke drivande axel.

Då får de/vi byta bara, ska fråga vad de anser.

Om de är däckfirman så kommer de ju säga att det kvittar eftersom de satte det däcket där till att börja med och inte rekommenderade att byta tex även det andra hjulet så att det sitter samma fabrikat på samma axel. De har med andra ord redan visat sig vara lämpliga att ifrågasätta som eventuella klåpare.

Nu har du öppnat frågan på inte bara ett forum utan två, så var nu klok och ta till dig av de råd du får. Ta det säkra före det osäkra och sätt det nya däcket på icke drivande axel. Och gör inget långdraget av detta nu. Åberopa inte din rätt som kund etc. Gå ut till bilen, hissa upp den och byt. Det tar 30minuter max. Du är klar före kl 10.00.

Man frågar givetvis vad de tycker, jag är förkyld och bilen är på jobbet så OT kan vi hoppa.

Dessutom var det dumt att sätta på hjulet då det kanske måste bytas.

Senast redigerat av Auto-man (20 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
marcus80 Sir
20 juli 2016 · 935 Inlägg

Yokohama är väl inte att klassa som ett skit däck direkt. Jag har kört asiatiska däck i många år nu och aldrig haft problem med den.

Det med prickarna vet tyvärr inte många däckkrängare om. De sätter dem lite hej vilt och sedan får de klistra på massor med vikter.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
20 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

caromania skrev:

Auto-man skrev:
Då får de/vi byta bara, ska fråga vad de anser.

Om de är däckfirman så kommer de ju säga att det kvittar eftersom de satte det däcket där till att börja med och inte rekommenderade att byta tex även det andra hjulet så att det sitter samma fabrikat på samma axel. De har med andra ord redan visat sig vara lämpliga att ifrågasätta som eventuella klåpare.

Nu har du öppnat frågan på inte bara ett forum utan två, så var nu klok och ta till dig av de råd du får. Ta det säkra före det osäkra och sätt det nya däcket på icke drivande axel. Och gör inget långdraget av detta nu. Åberopa inte din rätt som kund etc. Gå ut till bilen, hissa upp den och byt. Det tar 30minuter max. Du är klar före kl 10.00.

Man frågar givetvis vad de tycker, jag är förkyld och bilen är på jobbet så OT kan vi hoppa.

Dessutom var det dumt att sätta på hjulet då det kanske måste bytas.

Byt plats på hjulet när bilen kommer hem alternativt kontaktar du den som nyttjar bilen och den personen åker till däckfirman och låter dom göra jobbet.
Checklista:
1. Montera däcket rätt på fälgen med hänsyn till markeringarna.
2. När bilen är i upphissad demonterar däckfirman även det bakre hjulet och monterar det fram och det andra med Yokohamadäcket fram.
3. Du åker dit själv och bjuder den inkompetenta däckmontören på din förkylning som bonus.
4. Långbänk hjälper dig inte utan var handlingskraftig och få problemet löst.

Senast redigerat av Evildan (20 juli 2016)

marcus80 Sir
20 juli 2016 · 935 Inlägg

Känns som att så fort det händer något med dina bilar ska det skrivas på internet istället för att lösa problemet direkt på den tiden det tog dig att logga in och skriva inlägget.

Som en anekdot kan jag dra vad som hände mig förra torsdagen. Jag var ute och provade hojen jag köpt. Märkte att den hackade lite mellan 7000 och 8000 varv innan han gick som han skulle upp till varvstoppet på 17500varv. Istället för att skriva ett inlägg om varför en hoj kan hacka där så skruvade jag av all plast, tank mm och ur med stiften. Då gick ett stift av så bara gängorna satt kvar. Var bara fram med skruvutdragare och dra ut den. I med nya stift och problemet löst. Tog mig ca 25 min. Kontentan av detta är att man löser bekymmer snabbare direkt om man tänker till än att sitta på internet och skriva om det i 4 dagar.

Så fram mad domkraft, skaft och hylsa och flytta bak däcket. Går betydligt fortare och man slipper framstå som en idiot på nätet.

Peace out

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Muttley
20 juli 2016 ·

Du behövde 2 helt skilda forum för att få ett svar big_smile


Märket på däcket är skitsamma.  Yokohama har inte mer plastpartiklar än ett Michelin.
Om Yokohama hade varit av mer plast än gummi så hade däcket inte klarat många hundra mil gissar jag på.


Skifta däcket till ny axel eller åk in och köp ett michelin om de är viktigt för dig att ha samma märke.

Niklas1987 NO
20 juli 2016 · 2 182 Inlägg

Inte plast, men de innehåller apelsinskal.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

marcus80 skrev:
Känns som att så fort det händer något med dina bilar ska det skrivas på internet istället för att lösa problemet direkt på den tiden det tog dig att logga in och skriva inlägget.

Som en anekdot kan jag dra vad som hände mig förra torsdagen. Jag var ute och provade hojen jag köpt. Märkte att den hackade lite mellan 7000 och 8000 varv innan han gick som han skulle upp till varvstoppet på 17500varv. Istället för att skriva ett inlägg om varför en hoj kan hacka där så skruvade jag av all plast, tank mm och ur med stiften. Då gick ett stift av så bara gängorna satt kvar. Var bara fram med skruvutdragare och dra ut den. I med nya stift och problemet löst. Tog mig ca 25 min. Kontentan av detta är att man löser bekymmer snabbare direkt om man tänker till än att sitta på internet och skriva om det i 4 dagar.

Så fram mad domkraft, skaft och hylsa och flytta bak däcket. Går betydligt fortare och man slipper framstå som en idiot på nätet.

Peace out

Lite svårt att lösa direkt med bilen på jobbet och jag är förkyld hemma, då det handlar om en reklamation och man bör följa vissa regler för att inte bli torsk.

Senast redigerat av Auto-man (20 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

Bilägarinnan klarar att byta däcket som vi får på faktura och kan bestrida oavsett om de byter till Michelin eller ej, så det kan bli bättre än om jag åkt själv.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Inte plast, men de innehåller apelsinskal.

Apelsinolja läste jag

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Auto-man skrev:

marcus80 skrev:
Känns som att så fort det händer något med dina bilar ska det skrivas på internet istället för att lösa problemet direkt på den tiden det tog dig att logga in och skriva inlägget.

Som en anekdot kan jag dra vad som hände mig förra torsdagen. Jag var ute och provade hojen jag köpt. Märkte att den hackade lite mellan 7000 och 8000 varv innan han gick som han skulle upp till varvstoppet på 17500varv. Istället för att skriva ett inlägg om varför en hoj kan hacka där så skruvade jag av all plast, tank mm och ur med stiften. Då gick ett stift av så bara gängorna satt kvar. Var bara fram med skruvutdragare och dra ut den. I med nya stift och problemet löst. Tog mig ca 25 min. Kontentan av detta är att man löser bekymmer snabbare direkt om man tänker till än att sitta på internet och skriva om det i 4 dagar.

Så fram mad domkraft, skaft och hylsa och flytta bak däcket. Går betydligt fortare och man slipper framstå som en idiot på nätet.

Peace out

Oh vad intressant att lösa direkt med bilen på jobbet och jag är förkyld hemma, då det handlar om en reklamation och man bör följa vissa regler för att inte bli torsk.

Reklamation? Av vad? Borde du ringa konsumentverket och ARN direkt kanske? Eventuellt kanske komma till torgmötet nästa gång och samla ihop till ett ting?

Varför varför varför ska du ens kontakta firman? För att de där röda/gula prickarna sitter där de gör? För att däcket är monterat med ett på andra sidan annorlunda däck på drivande axel? För att det är ett udda däck? Vad vill du att de ska göra som inte du kan göra utan att behöva åka tillbaka? Hur långt ska du åka? Är det 100m? 5km? 1mil?

Jag tror inte ens du trollar utan jag tror du är uppriktig, vilket nästan är fysiskt smärtsamt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
20 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

marcus80 skrev:
Känns som att så fort det händer något med dina bilar ska det skrivas på internet istället för att lösa problemet direkt på den tiden det tog dig att logga in och skriva inlägget.

Som en anekdot kan jag dra vad som hände mig förra torsdagen. Jag var ute och provade hojen jag köpt. Märkte att den hackade lite mellan 7000 och 8000 varv innan han gick som han skulle upp till varvstoppet på 17500varv. Istället för att skriva ett inlägg om varför en hoj kan hacka där så skruvade jag av all plast, tank mm och ur med stiften. Då gick ett stift av så bara gängorna satt kvar. Var bara fram med skruvutdragare och dra ut den. I med nya stift och problemet löst. Tog mig ca 25 min. Kontentan av detta är att man löser bekymmer snabbare direkt om man tänker till än att sitta på internet och skriva om det i 4 dagar.

Så fram mad domkraft, skaft och hylsa och flytta bak däcket. Går betydligt fortare och man slipper framstå som en idiot på nätet.

Peace out

Oh vad intressant att lösa direkt med bilen på jobbet och jag är förkyld hemma, då det handlar om en reklamation och man bör följa vissa regler för att inte bli torsk.

Varför handlar de om en reklamation?   Och bad den personen som åkte in och fick däcket pålagt om ett specifikt däck?

Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:
Du behövde 2 helt skilda forum för att få ett svar big_smile


Märket på däcket är skitsamma.  Yokohama har inte mer plastpartiklar än ett Michelin.
Om Yokohama hade varit av mer plast än gummi så hade däcket inte klarat många hundra mil gissar jag på.


Skifta däcket till ny axel eller åk in och köp ett michelin om de är viktigt för dig att ha samma märke.

Det är liksom lite bråttom då hon nöter ett däck som kanske ska bytas.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang