Yokohama däck med plast?

Muttley
20 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Du behövde 2 helt skilda forum för att få ett svar big_smile


Märket på däcket är skitsamma.  Yokohama har inte mer plastpartiklar än ett Michelin.
Om Yokohama hade varit av mer plast än gummi så hade däcket inte klarat många hundra mil gissar jag på.


Skifta däcket till ny axel eller åk in och köp ett michelin om de är viktigt för dig att ha samma märke.

Det är liksom lite bråttom då hon nöter ett däck som kanske ska bytas.

Och anledning till reklamation?  Du utesluter viktig information.

Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

Lektion 1 i Konsumenträtt och Handelsrätt.
Som köpman har jag läst in detta av nödvändighet för att värja mig i tinget där det alltid gått bra vad jag minns. Sedan har jag kunnat använda samma till husbehov.

Den minnesgoda kan möjligen erinra sig att hustrun fick punka på sin bil och det lagades med en plugg som ej höll måttet och däcket blev skadat. Då gäller det att kolla vad som gäller för plugg skriftligt med svaret: ""Det finns två typer av pluggar, den ena sätts i utifrån och den andra trycks igenom hålet från insidan (vilket då kräver att man monterar av däcket från fälgen).

Alternativ nr ETT bör enbart göras på långsamtgående fordon då risken att den ”flyger ut” finns.

Alternativ nr TVÅ är vad man kallar en permanent lösning och då kan man fortsätta köra på däcket under hela däckets livslängd.""

Således som tidigare svar och det har inte hållit måttet.

Har man nu dessutom satt olika däck på samma axel gör det inte saken bättre, då inget var akut, vi körde på reserven och har fler som reserv, så vi tänkte beställa ett likadant vid behov.

Således föreligger reklamationsrätt med mer eller mindre prisreducering enligt min bedömning. Hur det slutar återstår att se.

Mvh/Jourhavande jurist

Senast redigerat av Auto-man (20 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
20 juli 2016 ·

Auto-man skrev:
Lektion 1 i Konsumenträtt och Handelsrätt.
Som köpman har jag läst in detta av nödvändighet för att värja mig i tinget där det alltid gått bra vad jag minns. Sedan har jag kunnat använda samma till husbehov.

Den minnesgoda kan möjligen erinra sig att hustrun fick punka på sin bil och det lagades med en plugg som ej höll måttet och däcket blev skadat. Då gäller det att kolla vad som gäller för plugg skriftligt med svaret: ""Det finns två typer av pluggar, den ena sätts i utifrån och den andra trycks igenom hålet från insidan (vilket då kräver att man monterar av däcket från fälgen).

Alternativ nr ETT bör enbart göras på långsamtgående fordon då risken att den ”flyger ut” finns.

Alternativ nr TVÅ är vad man kallar en permanent lösning och då kan man fortsätta köra på däcket under hela däckets livslängd.""

Således som tidigare svar och det har inte hållit måttet.

Har man nu dessutom satt olika däck på samma axel gör det inte saken bättre, då inget var akut, vi körde på reserven och har fler som reserv, så vi tänkte beställa ett likadant vid behov.

Således föreligger reklamationsrätt med mer eller mindre prisreducering enligt min bedömning. Hur det slutar återstår att se.

Mvh/Jourhavande jurist

Så har du fått yokohamadäcket som en kompensation? Eller betalt för det.

Drar du upp de mesta du kan hitta på i tinget ?

Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:
Lektion 1 i Konsumenträtt och Handelsrätt.
Som köpman har jag läst in detta av nödvändighet för att värja mig i tinget där det alltid gått bra vad jag minns. Sedan har jag kunnat använda samma till husbehov.

Den minnesgoda kan möjligen erinra sig att hustrun fick punka på sin bil och det lagades med en plugg som ej höll måttet och däcket blev skadat. Då gäller det att kolla vad som gäller för plugg skriftligt med svaret: ""Det finns två typer av pluggar, den ena sätts i utifrån och den andra trycks igenom hålet från insidan (vilket då kräver att man monterar av däcket från fälgen).

Alternativ nr ETT bör enbart göras på långsamtgående fordon då risken att den ”flyger ut” finns.

Alternativ nr TVÅ är vad man kallar en permanent lösning och då kan man fortsätta köra på däcket under hela däckets livslängd.""

Således som tidigare svar och det har inte hållit måttet.

Har man nu dessutom satt olika däck på samma axel gör det inte saken bättre, då inget var akut, vi körde på reserven och har fler som reserv, så vi tänkte beställa ett likadant vid behov.

Således föreligger reklamationsrätt med mer eller mindre prisreducering enligt min bedömning. Hur det slutar återstår att se.

Mvh/Jourhavande jurist

Så har du fått yokohamadäcket som en kompensation? Eller betalt för det.

Drar du upp de mesta du kan hitta på i tinget ?

Hon åkte dit med däcket, de sa att det måste bytas och satte på ett nytt, sedan kommer faktura.

Det här går aldrig till tinget, man gör upp innan vanligen.

I tinget drar alla på allt vad de kan om det inte har en slö jurist som ombud.

Senast redigerat av Auto-man (20 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
marcus80 Sir
20 juli 2016 · 935 Inlägg

Du har alltså varit inne med bilen ni hade punka på? Och då satte däckverkstaden på ett yokohama däck? Dom frågade inte er eller kollade upp på vad för andra däck som satt på bilen? Var du hos nisses däckkrängar verkstad på hörnet?

En seriös aktör på marknaden kollar upp och rekommenderar vad för däck man skall ha. Inte så att ni sagt ta något bra däck och släng på bara, för det är lite så det känns. Att allt ska vara billigt för er.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
caromania Forummoderator
20 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:
Lektion 1 i Konsumenträtt och Handelsrätt.
Som köpman har jag läst in detta av nödvändighet för att värja mig i tinget där det alltid gått bra vad jag minns. Sedan har jag kunnat använda samma till husbehov.

Den minnesgoda kan möjligen erinra sig att hustrun fick punka på sin bil och det lagades med en plugg som ej höll måttet och däcket blev skadat. Då gäller det att kolla vad som gäller för plugg skriftligt med svaret: ""Det finns två typer av pluggar, den ena sätts i utifrån och den andra trycks igenom hålet från insidan (vilket då kräver att man monterar av däcket från fälgen).

Alternativ nr ETT bör enbart göras på långsamtgående fordon då risken att den ”flyger ut” finns.

Alternativ nr TVÅ är vad man kallar en permanent lösning och då kan man fortsätta köra på däcket under hela däckets livslängd.""

Således som tidigare svar och det har inte hållit måttet.

Har man nu dessutom satt olika däck på samma axel gör det inte saken bättre, då inget var akut, vi körde på reserven och har fler som reserv, så vi tänkte beställa ett likadant vid behov.

Således föreligger reklamationsrätt med mer eller mindre prisreducering enligt min bedömning. Hur det slutar återstår att se.

Mvh/Jourhavande jurist

Så har du fått yokohamadäcket som en kompensation? Eller betalt för det.

Drar du upp de mesta du kan hitta på i tinget ?

Hon åkte dit med däcket, de sa att det måste bytas och satte på ett nytt, sedan kommer faktura.

Det här går aldrig till tinget, man gör upp innan vanligen.

I tinget drar alla på allt vad de kan om det inte har en slö jurist som ombud.

Vad ska du reklamera då?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
20 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:
Lektion 1 i Konsumenträtt och Handelsrätt.
Som köpman har jag läst in detta av nödvändighet för att värja mig i tinget där det alltid gått bra vad jag minns. Sedan har jag kunnat använda samma till husbehov.

Den minnesgoda kan möjligen erinra sig att hustrun fick punka på sin bil och det lagades med en plugg som ej höll måttet och däcket blev skadat. Då gäller det att kolla vad som gäller för plugg skriftligt med svaret: ""Det finns två typer av pluggar, den ena sätts i utifrån och den andra trycks igenom hålet från insidan (vilket då kräver att man monterar av däcket från fälgen).

Alternativ nr ETT bör enbart göras på långsamtgående fordon då risken att den ”flyger ut” finns.

Alternativ nr TVÅ är vad man kallar en permanent lösning och då kan man fortsätta köra på däcket under hela däckets livslängd.""

Således som tidigare svar och det har inte hållit måttet.

Har man nu dessutom satt olika däck på samma axel gör det inte saken bättre, då inget var akut, vi körde på reserven och har fler som reserv, så vi tänkte beställa ett likadant vid behov.

Således föreligger reklamationsrätt med mer eller mindre prisreducering enligt min bedömning. Hur det slutar återstår att se.

Mvh/Jourhavande jurist

Så har du fått yokohamadäcket som en kompensation? Eller betalt för det.

Drar du upp de mesta du kan hitta på i tinget ?

Hon åkte dit med däcket, de sa att det måste bytas och satte på ett nytt, sedan kommer faktura.

Det här går aldrig till tinget, man gör upp innan vanligen.

I tinget drar alla på allt vad de kan om det inte har en slö jurist som ombud.

Så du ska reklamera pluggen?  Vad kostade pluggen för ett år sedan.  200 kr?    Du kan ju iallafall inte reklamera ett däck.

Lösningen på denna soppan är ju att DU åker in nu eller imorgon när verkstaden öppnar och för en dialog med dem.   De har du väl inte gjort.

marcus80 Sir
20 juli 2016 · 935 Inlägg

Jag antar han ska reklamera yokohama däcket dom satt på för det inte är samma märke som övriga. Lite svårt att lyckas reklamera ett däck när man åkt in med en lös fälg och säger man vill ha ett nytt däck och inte specificerar ett märke och modell.  Om ni sagt rakt ut vad ni skulle ha så är det lite att man får skylla sig själv.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Muttley
20 juli 2016 ·

marcus80 skrev:
Jag antar han ska reklamera yokohama däcket dom satt på för det inte är samma märke som övriga. Lite svårt att lyckas reklamera ett däck när man åkt in med en lös fälg och säger man vill ha ett nytt däck och inte specificerar ett märke och modell.  Om ni sagt rakt ut vad ni skulle ha så är det lite att man får skylla sig själv.

Jag tror de handlar om pluggen till att börja med. Han skrev i sin andra tråd att han skulle reklamera den. Men han är rätt otydlig smile

marcus80 Sir
20 juli 2016 · 935 Inlägg

tkd_rille skrev:

marcus80 skrev:
Jag antar han ska reklamera yokohama däcket dom satt på för det inte är samma märke som övriga. Lite svårt att lyckas reklamera ett däck när man åkt in med en lös fälg och säger man vill ha ett nytt däck och inte specificerar ett märke och modell.  Om ni sagt rakt ut vad ni skulle ha så är det lite att man får skylla sig själv.

Jag tror de handlar om pluggen till att börja med. Han skrev i sin andra tråd att han skulle reklamera den. Men han är rätt otydlig smile

Jo det är ju tyvärr så. Inte raka svar eller vad han menar, allt skall pratas runt och hur man ska få ut mesta möjliga för alla har gjort fel.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Evildan
20 juli 2016 ·

Det är varmt idag.

Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

caromania skrev:
Det är inget fel på det däcket. Däremot kan det ju vara klokt att inte sätta det udda däcket på drivande axel eftersom diametern kan skilja något. Jag vet inte hur diffen i Våxhallen påverkas men jag hade placerat det däcket på icke drivande axel.

Vi kan sätta Yokohama däcket bak. Kom förbi vid tillfälle så ordnar vi det

Frun är ledig på fredag och kan ta det då.

Bör hon ta en annan bil imorgon och vågar man köra dit, eller vi byter hemma när vi orkar?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

Jag har tyvärr inte tid att svara dygnet runt och såg däcket först i morse. Kolade alla 4 nu vad det är.

Min hustru hade order att bara ta reda på vem som pluggade däcket så skulle jag fortsätta, men hon sände dit en anställd igen, att reda ut nu och verkar ordna sig, men möjligt att de gått bättre med mig som är mer noga.

Yokohama BluEarth har satts på såg jag nu och verkar inte ligga i topp i tester som våra Michelin Energy saver.

185/60 R15 84 H satte dom på, ska vara 88T enligt fordonsdata som det gamla var, så nu har vi ett 84H i fram, ett 88T i fram och två 88H i bak. Ok med bes. och körning?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
viccoA
20 juli 2016 · 3 109 Inlägg

Det är ok med besiktningen men byt till två likadana däck på samma axel. Ingen höjdare med ett nytt däck på ena axeln och ett som rullat runt jorden på den andra.

Senast redigerat av viccoA (20 juli 2016)

Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

I ett Tvistemål bör man ha allt skriftligt och jag har nu mejl som metodiskt tagits fram. Pluggen har fått en följdskada som inte skulle ha hänt och bör kompenseras. Som om någon ex. målar en vägg med fel färg och putsen rasar, eller någon fäster upp en vägg fel och teglet rasar, hänt oss och grannen, då har man rätt till mer än färg och cement. Någon har gjort ett dåligt jobb och bör få veta det.

Inte så lönsamt i det här fallet, så för pengarna hade det varit bättre att köpa ett nytt som jag planerade, men hustrun gjorde annat. Finns gott om exakt det däcket som ska vara och ingen anledning att köpa ett udda däck. Bilar med olika däck är värda mindre.
Frågade senast om dom inte har Michelin, tror vi kör på det här i bak tills det ordnar sig.

Senast redigerat av Auto-man (20 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
20 juli 2016 ·

Däcket är ju helt okej.    Nästa gång du ska fixa däck så får du nog ge skriftliga instruktioner till den som kör in till verkstaden nästa gång så de vet vad du vill ha på en bil du inte äger smile Så löser sig kommunikationen säkert bättre.

Och nej, bilen blir inte mindre värd. För bilen är väl en äldre modell jag ej missminner mig?
Har fått bilar sålda utan större bekymmer för rätt summa med 4 olika däck på.

Senast redigerat av tkd_rille (20 juli 2016)

Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:
Däcket är ju helt okej.    Nästa gång du ska fixa däck så får du nog ge skriftliga instruktioner till den som kör in till verkstaden nästa gång så de vet vad du vill ha på en bil du inte äger smile Så löser sig kommunikationen säkert bättre.

Och nej, bilen blir inte mindre värd. För bilen är väl en äldre modell jag ej missminner mig?
Har fått bilar sålda utan större bekymmer för rätt summa med 4 olika däck på.

Bättre att jag åker själv som jag sagt till om då dessa åtgärder kommer som en överraskning var gång och inte brukar bli billigt. Avboka bes. sa jag också senast men hon åkte ändå och det med sprack.

Jag har sålt många och en del kunder ser att det är knas med däcken, 4 lika är bäst. Bilen kanske är värd runt 50 lakan men skrotbilar kan man sälja med vad som helst som har bra repor.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
20 juli 2016 · 551 Inlägg

viccoA skrev:
Det är ok med besiktningen men byt till två likadana däck på samma axel. Ingen höjdare med ett nytt däck på ena axeln och ett som rullat runt jorden på den andra.

Andra däcket är inte så slitet men bör man ha 84 och 88 i bak?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
20 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Däcket är ju helt okej.    Nästa gång du ska fixa däck så får du nog ge skriftliga instruktioner till den som kör in till verkstaden nästa gång så de vet vad du vill ha på en bil du inte äger smile Så löser sig kommunikationen säkert bättre.

Och nej, bilen blir inte mindre värd. För bilen är väl en äldre modell jag ej missminner mig?
Har fått bilar sålda utan större bekymmer för rätt summa med 4 olika däck på.

Bättre att jag åker själv som jag sagt till om då dessa åtgärder kommer som en överraskning var gång och inte brukar bli billigt. Avboka bes. sa jag också senast men hon åkte ändå och det med sprack.

Jag har sålt många och en del kunder ser att det är knas med däcken, 4 lika är bäst. Bilen kanske är värd runt 50 lakan men skrotbilar kan man sälja med vad som helst som har bra repor.

Nåja.  Jag har haft ett par bilar värda runt 50-60 och ingen har klagat på däckmärken.   

Du får åka in varje gång med bilen i efterhand då.

Evildan
20 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

viccoA skrev:
Det är ok med besiktningen men byt till två likadana däck på samma axel. Ingen höjdare med ett nytt däck på ena axeln och ett som rullat runt jorden på den andra.

Andra däcket är inte så slitet men bör man ha 84 och 88 i bak?

Nej det ska du inte åka med, inte hustrun heller.

Lika belastningsindex och hastighetsindex ska det vara på alla fyra däck, inget annat.

Du ska aldrig någonsin ha lägre av något medans högre fungerar utmärkt.

Köp två nya däck av märket Michelin och låt en riktig däckverkstad göra jobbet.
Glöm inte att det nya paret skall monteras bak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang