Audi A4 1.8TQ Banbygge

Banbygge
  • 48 Följare
  • 19 962 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 november 2019
Simon_Silwer German Engineering
20 juli 2016 · 32 Inlägg

Goddagens.

Lägger upp en projekttråd på nya bilen i brist på annan sysselsättning på garaget.

Har äntligen köpt mig en A4 med Quattro. Jag kommer att plocka alla delar som går att plocka ifrån den röda A4an jag har och slänga över det på den här, det som passar dvs. Resten får jag försöka sälja eller skrota.

Lite tråkigt beslut med den röda imed jag haft den i 7år nu med roliga minnen, men samtidigt så finns betydligt fler möjligheter med Quattron nu. Framförallt att jag äntligen kommer kunna göra ringar!!

Tanken är att det ska vara banbilsinspirerat, är varken intresserad av rakt-fram-körning eller drifting.

Saker som ska göras:

Sommar/Höst/Vinter:
x Flytta över motor och annat som passar från den röde
x Fräscha upp bakvagnen, måla och byta bussningar
x Nya coilovers BC Racing
x Omlackering, antingen ny fräsch Original-lack eller en mörkgrå metallic.

Jag har redan börjat fixa lite med den.
Har börjat plocka ner bakvagnen på den, ska fräschas upp, målas lite och byta bussningar. Sen är även inredning typ klar, är lite småfix kvar med stolar och mätare typ. Annars är den rensad och all onödig elektronik som inte används är borttagen. Där kommer dock vara dörrsidor på så man slipper allt för mycket vägbrus och att det läcker inte vatten varenda gång man ska tvätta bilen...

Lite bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-4e576486b692de66622c7ba3c9e72d9c.jpg
All skit som är onödigt att ha om man ska ha låg vikt på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-7fdf66b83be05d6dfadfbb158545ff82.jpg
Elektronik som inte ska användas, C-lås m.m.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-21d9ecd571b39a67691c5c865677aed2.jpg Svartsprayat

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fe862a7bf295d9e911a037a1454cc70b.jpg Förarsidan kvar bara, all el är klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-abd58a8f612223ceb8c995c20615eba9.jpg
Vänster sida påbörjad


Det är dom bilderna jag har nu.

Som sagt, bakvagnen ska fräschas upp och där ska bytas bussningar och m.m. Subframen och tanken åker också ner för uppfräschning och ska byta packboxar till den bakre diffen.

Bussningar till diff och subframe fram och bak är beställt samt nya BC coilovers. Väntar på det för tillfället.

Fler bilder kommer sen.

Senast redigerat av Muschi_ (27 augusti 2017)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
amazonsimme
20 juli 2016 · 303 Inlägg

Muschi_ skrev:
asd

Låter spännande ^^
Ska följas smile

Simon_Silwer German Engineering
20 juli 2016 · 32 Inlägg

amazonsimme skrev:

Muschi_ skrev:
asd

Låter spännande ^^
Ska följas smile

haha får ju hinna och redigera klart ju..

Gott! wink

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
CarpeDiem German Engineering
20 juli 2016 · 9 081 Inlägg

Detta ska följas! big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
-BMW-Motorsport- ///M-Power
20 juli 2016 · 1 032 Inlägg

Kommer bli intressant och se hur det blir! smile

Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
Simon_Silwer German Engineering
21 juli 2016 · 32 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Detta ska följas! big_smile

Gott! smile

-BMW-Motorsport- skrev:
Kommer bli intressant och se hur det blir! smile

Ja verkligen, äntligen fyra rykande hjul så småningom cool

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
25 juli 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Har grejat vidare med bilen, har plockat ner hela bakvagnen nu. Nu ska det bara fixas lite ytrost undertill och på med nytt rostskydd, sen åker allt på igen. Väntar bara på att mina bussningar ska komma till subframen och diffen så dom kan åka på igen. Sen är där en leverans från England med nya bussningar till länkarmarna bak som jag också väntar på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2c8a42a5dae6cf7989cb02bbb667cd9e.jpg
Diffen nere.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-015696eebfb3693f40dab8f778864ad0.jpg
Den töms på olja då jag ska byta alla packboxarna då alla läcker...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-ddb23647e25088347d933fb01f268c6d.jpg
Lite halvdryg operation...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-96c03fba6d1252100974f003d85f9569.jpg
Man hade ju nästan kunnat skita i krängare bak på dessa ju? Denna ska bytas ut senare mot en grövre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-8add4ba45b7632add7e77346a653dd8b.jpg
Subframen nere, den ska bara fräschas till och få ny färg och få i dom nya bussningarna, sen åker den upp igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-698330f7ab9ffac07f4221a0ff814ce1.jpg
Tanken åkte ner för att kunna nå överallt och snygga till underredet. Jäkla klump..!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2784c9ec1b13a41c6656ffd1a5c90aba.jpg
En liten tvätt gjorde susen! Lite roligare att kasta upp den igen.

Som sagt, då är det bara underredet som ska fixas till lite. Så fort mina bussningar och delar kommer så ska det upp igen. Hjulhusen ska även snyggas till lite.

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
CarpeDiem German Engineering
25 juli 2016 · 9 081 Inlägg

Bra jobbat smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
B5mannen B5
27 juli 2016 · 40 Inlägg

Nice! Bra jobbat! Rs4 krängare/eftermarknad vore på sin plats:) 034 har massa "förstärknings" grejer. Till fram o bakvagn kan va bra o ha om man vill sladda:) sakna de på min:p

B5's nothing else.
Simon_Silwer German Engineering
28 juli 2016 · 32 Inlägg

B5mannen skrev:
Nice! Bra jobbat! Rs4 krängare/eftermarknad vore på sin plats:) 034 har massa "förstärknings" grejer. Till fram o bakvagn kan va bra o ha om man vill sladda:) sakna de på min:p

Jieeee, tackar!

Blir antingen H&R eller Eibach krängare bak iaf, fram låter jag den vara. Jag såg att dom hade ett förstärkningskit till den bakre subframen om man sätter dit grövre krängare. Blir att köpa det då också innan jag byter krängare.
Den ska ju absolut inte byggas för att sladdas med, men grövre krängare sägs ju motverka understyrning och det vill jag bli av med lite imed Audis framtunga bilar big_smilelol

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
2 augusti 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Meckandet har rullat vidare. Fick äntligen mina bussningar från CP-Service, blev att tillbringa helgen hos en polares verkstad (Dieselsleeper) heter han på garaget, sen elda och pressade vi ut dom gamla bussningar från länkarmarna för att ha det klart tills när dom nya bussningarna kommer. Sen bytades dom två sista packboxarna till medbringarna bak på diffen.

Lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-aa780e73155d1766cb282caf0f8cb813.jpg
Bussningarna från CP-Service, stort tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-9d53e96ba1c58c4291824862b9e8024d.jpg
Apikol bakre diffbussningar

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-78f56b607264e2f07326577130cfeb35.jpg
Subframen med 034motorsport´s solida aluminium bussningar till bakre subframen. Var ett helvete att få upp subframen igen, väldigt tajt att få upp den. Tog ca 1timme innan den var på plats ordentligt med många svordomar inkluderat...! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-b4b38ae36aec03e06b9dee43c9f6bad4.jpg
Byte av dom bakre packboxarna till medbringarna. Får bli att köra öppen diff bak.. Pallar inte svetsa den så länge och riskera strul. Ska försöka få tag i en Quaife-diff i framtiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-22bf0685087d554edb52535f933db7dc.jpg
Bakaxeln har fått en lätt tvätt bara, nya packboxar då samt ny fräsch olja. Apikol främre fäste och bussningar på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e065dc25cb08ab274ddcc084ba463fff.jpg
Tanken, subframen och bakaxeln på plats igen! Skönt att det börjar komma ihop igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fc215a2ed16608f9228c3cc3007914ff.jpg
Fick även mina nya bussningar idag till länkarmarna i bakvagnen från Larkspeed i England! Powerflex Black Series, detta ska väl vara deras värsta bussningar vad jag vet? Kan jämföra om med golfbollar typ.. haha. Men här ska det inte flexas! cool


Det är vad som har hänt än så länge.

Ska snygga till alla länkarma bak och trycka i dom nya bussningarna så det är klart iaf. Sen bör nog förhoppningsvis mina BC-coilovers komma nästa vecka. Så då är typ bakvagnen klar, bara lite småpill med bromsarna bak dock.

Senast redigerat av Muschi_ (2 augusti 2016)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
CarpeDiem German Engineering
2 augusti 2016 · 9 081 Inlägg

Bra jobbat smile

Senast redigerat av CarpeDiem (2 augusti 2016)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Simon_Silwer German Engineering
7 september 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett litet tag sedan senaste uppdateringen. Var för ca 1 vecka sen som jag började komma igång med skruvandet igen. Men nu har där hänt en del sen sist faktiskt. Så pass långt så att jag ska börja riva den röda nu. Har plockat stötdämparna från den röda än så länge och bromsarna bak. Jag körde med D2 Coilovers på min röda och dom ska plockas av och snyggas till lite, sen blir det att försöka sälja dom. Men dom nya BC Coiloversen samt 034motorsport länkarmarna är på plats fram iaf.

Nästa steg är att börja riva lite kring motorn, grenrör/turbo ska av först då det ska svetsas. Efter det är det att plocka av avgassystemet, elsystem, bränsleslangar m.m. Subframen ska tas från den röda också då den är mycket fräschare än den som satt på Quattron. Så ska pressa ur 034motorsport bussningarna på den och i med 034motorsport's solida aluminiumbussningar. Sen en liten uppfräschning vid behov på subframen. Fick med några länkarmar när jag köpte Quattron som jag ska byta när jag ändå håller dessutom.

Quaife differentialen ska plockas ur växellådan, sen får jag se om den går att sälja. Kan vara lite svårsåld med tanke på att många inte bygger på FWD Audis.. Men passar annars VW Passat samt Porsche Boxter (osäker på årsmodell).

Annars har jag fixat och fräschat till hjulhusen fram samt motorrummet, var en del ytrost som skulle bort.
Jäkla skit att hålla på med men kul i slutändan när det är fräschare.


Lite bilder på det:

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-fc9f7713be829fb3cbef195af134c91c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-5fb3587819e3434174fbc7f3d0e12f04.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-e1460cd404151b8a81a1770c0750ae6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-74be4e338676b96fc2e4947bdc5f3059.jpg
Före

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-075d9859ec79035e3162c5b2aadfdb6c.jpg
Efter

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-c084ada5fd9e4fb8b9277eefdfd383fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-74d23909eaf34ae6619244f9e1c36f37.jpg

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
CarpeDiem German Engineering
9 september 2016 · 9 081 Inlägg

Nice work smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Simon_Silwer German Engineering
2 november 2016 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett tag sen senaste uppdateringen. Har inte varit särskilt inspirerad att mecka till och från, har ju inte heller någon brådska imed den ändå ska stå ca 5-6mån till.

Men har fått gjort lite sen senast.

Hjulupphänging, motor, drivlina, lite bromsrör samt el är typ klart på bilen nu.

Jag har lite kvar att göra med elen på bilen samt dra nya bromsrör från reduceringsventilen i bilen, bak till bakhjulen. Annars är den nästan klar i stort sätt.

Lite bilder




https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-b934b9ba19024f3d5319346affbb41a6.jpg
Bytade subframebussningar hos en polare. Dom förra som ligger på däckmonteringsmaskinen är givetvis dom gamla från 034motorsport. Nu är det 034motorsports solida alubussningar. Stumt ska det vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-00b5a5f9d366d890b6f3ce48e7abaaa4.jpg
Lite andra småsaker som trillat på plats, subframen också på plats och lite uppfräschad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-5dd9c4a85afdbfc7d986e9aa0e2884d7.jpg
Motorn har fått sig en liten service med kamrem, packboxar till kamaxlarna samt ny ventilkåpspackning. Mycket mer är inte gjort med den. Grenröret plockade jag av för att kunna svetsa det då där var några sprickor.. Får bli ett nytt i rostfritt till nästa vinter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-1b6d023f89a551a6992e67997f30bf94.jpg
Motor samt växellåda på plats! Hjulupphängningen är på plats fram nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-ac42d618bea7b6a7b9121ba736586822.jpg
Motor och växellåda.


Dessa bilderna är vad jag hade för tillfället, där är lite mer gjort sen dessa bilderna. Ska ta lite fler bilder på fredag eller i helgen när jag ska ut igen. Väntar även på stålomspunna bromsslangar till den, dock har jag väntat i snart nästan 1½ månad.. Tydligen skiljer sig bromsslangarna på A4 Quattro 95-96 och 96-01.. 96-01 var det ju som jag beställde då jag tänkte att där inte borde vara någon skillnad på subframen eller fästena på dom. Men tydligen så är det så. Påhitt från Audi, I guess...

När väl lite av elen är klar samt bromsrören -åtminstone dragna, så ska det byggas lite avgassystem. Förhoppningsvis kan jag använda downpipen utan att behöva modifiera den lite, annars är det bara från downpipe och bak. Där kommer åka på två stycken dämpare så att den blir tyst och fin jämfört med innan.

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
2 januari 2017 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett tag sen senaste uppdateringen..

Bilen har blivit provkörd och har nog kört 10mil med den redan. Är en Grym skillnad jämfört med att köra FWD med den förra, greppar sjukt härligt! <3 big_smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-14dce856ae0d34d0238382f314a7071e.jpg En polare hjälpte mig att bygga nytt avgassystem, blev kanon! Sitter två dämpare nu dessutom så nu är den ganska tyst och fin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-7ede02b46c2ff797755cf4f5d14ed7a6.jpg Bilen är redo för att provköras på denna bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-4faf1473e3d5d3f5eebfef52e0f7ceb6.jpg Min gamle Audi åkte till skroten, skönt med mer plats i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-1f5d4d0a4fbde54a86cd23e6efd1fd80.jpg Den ser inte alls rolig ut för tillfället.. Den ska lackeras snart. Hjulinställning görs här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-c4127a50f6f3e7e2b6954435e365d404.jpg Fick hem ett paket från andra sidan pölen!


Bilen har som sagt blivit provkörd och går riktigt bra.
Gjorde en hjulinställning hos en polare, kör med dessa hjulvinklarna:

Fram:
Camber: -1,55grader
Toe-out: -0,250grader

Bak:
Camber: -1,45grader
Toe: Neutral, 0 grader

Tyvärr kan jag inte köra med mer camber fram och bak. Fram är det justerbara stag, men är egentligen bara till för att justera till så där inte blir så mycket camber där blir om man kör med original länkarmarna och man sänker bilen.. Bak kan jag inte ha mer heller pga original stag. Ska köpa justerbara stag bak också med tiden så man kan justera vinklarna ordentligt. Toe-out kör jag med en del fram faktiskt pga att jag vill ha bra turn-in respons.

Jag fick även hem ett paket från 034motorsport i USA som visas på bilden ovan.
Den innehåller då lite accessoarer såklart och lite delar till bakvagnen.
Det är deras justerbara krängningshämmare och förstärkningskit till subframen.

(Kopierar rakt av)
•213% - 330% Increased Sway Bar Rate (Over Stock B5 Audi S4 Rear Sway Bar)
•142% - 220% Increased Sway Bar Rate (Over Neuspeed 19mm Rear Sway Bar on the Stiff Setting)
•25.4mm Diameter
•Solid Spring Steel Construction
•2-Way Adjustable
•Designed to be used in conjunction with the stock front sway bar.

Ville absolut byta den för att den ska göra stor skillnad på hur bilen beter sig i svängarna. Audisarna är ju kände för att ha helt värdelös placering av sina motorer och det gör dom då väldigt framtunga, vilket i sin tur innebär att dom är understyrda.. Nu ska den bli betydligt mindre understyrd eller kanske mer överstyrd? Är iaf sjukt sugen på att prova den igen.

Fick även beställa deras förstärkningskit till subframen då infästningarna gärna vill spricka med en rejälare krängare..

Får fixa fler bilder sen när det är monterat och provkört.

Annars så ska bilen bara iväg på lackering och där ska köpas nya däck. Sen är den redo för 2017 big_smile

Ett litet klipp på en provkörning

https://www.youtube.com/watch?v=g7epNbnycqo

Senast redigerat av Muschi_ (3 januari 2017)

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
CarpeDiem German Engineering
20 januari 2017 · 9 081 Inlägg

Härligt big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Rickard-v
21 juli 2017 · 2 665 Inlägg

Jäklar vilket intressant tråd. Troligen den bästa på garaget. Härligt bankörnings-tänk rakt igenom.
Precis i min smak. Fortsätt så!

Så ses vi på Kinnekulle VAG race & shine 12/8 hoppas jag. Vore grymt att se dig o A4 där.

Kör lite bana med min S3. Nästan original men kul är det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Simon_Silwer German Engineering
27 augusti 2017 · 32 Inlägg

Uppdatering

Var ett bra tag sedan jag uppdaterade tråden sist.. Men tänkte göra en uppdatering nu när det är dags att börja skruva igen.

Bilen blev lackad och klar i början av Maj. Efter det så kördes det lite, därefter körde jag isönder en växellåda då trean försvann. Beställde hem en bättre begagnad låda att köra med så länge. Under tiden så plockade jag hem en 01E växellåda, spakställ samt bakdiff. Det ska på i vinter så att det håller.

Den bättre begagnade 01a lådan har orkat med förvånansvärt länge trots att dom är värdelösa, lite ringar med x-antal kopplingsdump i 2an och ca 13st ordentliga starter, visserligen tar jag det lugnt med starterna och slirar lite på kopplingen den första metern typ så man slipper rycken i drivlinan. Växellådan funkar fortfarande kanon.

Men har tyvärr tröttnat rejält på att bara glida runder på gata. Känns helt värdelöst när man lagt en del pengar på chassi, däck osv som hade/funkar bra på bana istället. Så ställde av bilen för 2 helger sen ca, har ändå inte varit väder till att köra ändå i piss-sverige.. smile Har fått kört lite bana på bla Mantorp och Knutstorp i år med en annan bil och ska iväg någon gång till innan det är för sent, man blir duktigt sugen på att köra bana då man kan använda bilen ordentligt. Så vill ha Audin till det så man kan köra med egen bil.

Lite bilder:


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-b8ba2170e2c9548921ac07445239534c.jpg Bilen ska till lackeraren, japp det var kallt. Som tur var det bara ca 5km dit?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-37df0af43173dab111297d778969306f.jpg Lackerad

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-55b73105bd9ba70c0e4598dff966ce19.jpg Lackerad

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-17403365d6342ce55ec70d7ae0af2e82.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-634a371fde3f1472671ac11af4c208b1.jpg Bilen tillbaka, allt monterat nästan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a2fcc33f748d8a21f2f702f16c3304b2.jpg Beställde hem nya kolvbultar, känner att det aldrig är fel att ha en så hållbar och pålitlig motor som möjligt. En billig "försäkring" om inget annat. Standard JE bultar orkar med ca 125hk/cyl enligt JE och dessa här orkar med ca 200-225hk/cyl.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-346122f8f55038873edcefcf61bdd1bc.jpg 01E låda, spakställ samt S4 bakdiff

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-cb3ec320f77333cba3e0c3f8b16b1b97.jpg Fick raggat tag i en ny turbo eller bättre beg rättare sagt. Precision 6062 Gen2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-c8d7cab427d7a5a9978450c97b7339df.jpg Bilen står på pallbock nu inför kommande meck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-a4dca63bf3803f7aec23943da383247e.jpg Kapade bort reservhjulsbaljan

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-ede54f8d2245560cd731c4b4d6c37985.jpg Fräschade upp växellådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-956ecab79ce8046b5f45e8048c1233aa.jpg Avgassystemet ska bytas ut.

Så ser det ut än så länge!

Turbon fick jag tag i billigt via en polares kollega på sitt arbete. Precision 6062 Gen2, är specad enligt Precision till 750hk. Sitter det lilla (,63) avgashuset på då jag vill ha så snabb spool som möjligt, register är viktigare än höga siffror på papper! Turbon som jag kört med till nu är såld. Jag hoppas att den nya turbon är har likadan spool eller kanske snabbare imed den är Kullagrad, snabbare spool och mer effekt hade varit en fin combo isåfall. smile

Till drivlinan är det bara en kardan från en S4 som behövs samt 2st medbringare.

Motorn ska rivas ner i vinter och inspekteras samt uppgraderas lite, nya kolvbultar och nya vevstakar.
Nya vevstakar är beställda och är påväg från England, blev ZRP I-profil.
Sen ska lager kollas över samt slipa in ventiler osv.

Reservhjulsbaljan är borta och bagagen ska ha ett plant golv. Har eventuella planera om att ha batteri och fuelcell där bak sen.

Det som ska göras i vinter är följande:
Vevstakar
Kolla över motor
Dli-teknik svänghjul för att köra med RS4 koppling
Rostfritt grenrör
3,5" avgassystem med indragen wastegate
Extern oljekylare
Skvalpskydd i oljetråget, eventuellt bygga ut det samtidigt
Flytta bak batteri och snygga till elen lite

Det är planerna än så länge. Bilen kommer inte ut förrän det är klart! Satsar lite mer på bana istället för tråkig gata. Sen lär väl kopplingen jag har nu läggas ut på försäljning ifall någon är sugen wink

Ska försöka uppdatera mer nu smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Simon_Silwer German Engineering
14 september 2017 · 32 Inlägg

Uppdatering

Liten uppdatering..
Har grejat vidare så smått med bilen. Lyfte ur motorn för inspektion samt uppgradering.
Liten lustig och en dryg upptäckt gjorde jag när jag började demontera motorn.
En insexskruv (M6x20mm) hade ramlat ner i 1ans insugsport, MEN otroligt nog - lagt sig på tvären och satt sig där ganska bra. Så den har som tur inte åkt ner i cylindern big_smile
Misstänker att den suttit där sen förra våren när jag gjorde spridarbyte på den, var nämligen en skruv jag tappade ner vid insuget men som jag trodde ramlade ner under insuget och la sig bland all skit där är.
Men tydligen ramlade den ner i ett hål som en 10-krona.. Nåja, lite spänning i vardagen haha..

Andra dryga upptäckten var när jag hade plockat av topplocket för inspektion och demontering av delar. Mina Supertech Inconel avgasventiler ville inte komma igenom ventilstyrningen av någon anledning.. Fick ut en ventil med lite besvär och såg att knastret glappade i spåren på ventilen. På något sätt har dom nött upp spåren på alla avgasventilerna så dom glappar lite och därefter gjort en liten gradkant så dom inte går igenom styrningarna, fick dock ur dom med Scotch Brite duk.

Mina insugsventiler var däremot kanon! Tack och lov.

Skickade till återförsäljaren som sedan skickade till Supertech angående problemet och fick detta som svar:
__________________________________________________________________________________________________________
"We cannot say what the reason is without analyzing the valve.  There are two
reasons that come to my mind:

- The groove area is induction hardened. If the hardening is not enough this
can happen, but it is very rare as it is a very well controlled process.

- This can also happen if the valve is floating because of a weak spring for
the application, or being this problem on the Exhaust side only, this could
be happening due to back pressure / explosions on the exhaust or anti lag
systems.

So to understand better the problem, we would need to analyze the valve and
also know more about the operating conditions of the engine."
__________________________________________________________________________________________________________
Jag kommer ju inte skicka iväg dom för någon analys, köper nya istället bara. Men kan vara bra att vet vad det Kan vara fall i fall. Tvivlar på att det är Valve Float då jag bytat fjädrar. Däremot att jag använt Launch Control en del som kan ha påverkat detta. Fuck Launch Control isåfall, behövs ändå inte.

Har haft topplocket på jobb och tvättat det ordentlig för lättare tillsnyggning utav portar.
Vevstakar och kolvar är ur blocket. Lagerna såg helt ok ut för att ha kört 2 säsonger med dom. Har alltid annars bytat varje år.

Lite bilder på det!



https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-00193091fe26ebdbd7fa7bb5a87cc500.jpgLille äckelskruven! Snacka om tur, den satt rätt bra också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-237eadfabbe18b4b237621150f4ffb38.jpg Motorn ur

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-9554c0f5f7b274cef6f6bd4acd7caee5.jpg Topplocket såg lite märkligt ut tyckte jag imed dom vita "fläckarna" i förbränningsrummen? Antingen gått lite varmt/snålt, eller kanske glykol. Snålt tycker jag verkar skumt, men man vet ju aldrig, men har varit Väldigt noga med Lambdan, och ligger stadigt på 0,78-0,80. Det ska vara rätt annars?

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2e071f72546789c38c499ce3fbcc4646.jpg Lite rolig jämförelse! Lite biffigare grejer smile

Härnäst är det att börja porta och greja lite med topplocket så smått. Därefter fixa med bagagen och svetsa i golvet.

Ska även iväg i slutet av månaden, början på nästa månad och plana topplocket och toppdecka blocket.
Sen är det bara till att vänta på lön så man kan beställa lite grejer smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang