Vilka däck måste man ha?

Evildan
21 juli 2016 ·

Som jag försökte förklara tidigare för dig i tråden som klokt nog låstes (förmodligen inte pga OT utanför att du redan fått svar men fortsätter likt en komplett svamprökande idiot att vrida och vända på den i praktiken obefintliga frågställningen utan att ta till dig informationen du återkommande blir matad med) att däcken SKA minst uppfylla de krav på belastning samt hastighet som anges i registreringsbeviset för det specifika fordonet.

Köp rätt däck, så jävla enkelt är det.
Den länken från transportstyrelsen inklistrad i den här tråden anger tydligt för en normalbegåvad individ på enkel svenska vad som krävs.

Var inte en sådan ynklig hycklare utan gör på rätt vis så som du återkommande kräver av övriga världen när ngn för ngt för dig.

Svårare än så är det inte!

Ps: Går bilfan igenom innebär inte par automatik att den är laglig.

Senast redigerat av Evildan (21 juli 2016)

Evildan
21 juli 2016 ·

Jag har ett uppslag för att få detta att upphöra.
Ignorera dessa trådar så försvinner dom, men jag vet att det är förbannat svårt då viljan att hjälpa fullständiga xxxxxxx är stor hos många och så även mig.
Tack för mig, lämnar tråden samt lägger användaren till handlingarna.

Peace out! !

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Resultat från andra då det varit för mkt OT här och jag inte har tid med just nu:
Enda index som är fel är för Bärighet på sista däcket 84 då det ska vara 88. Polis och bes. kan slå ner på det men polisen gör sällan sådant och med bes. är det osäkert. Bilen kan då besas med dubbdäcken i rätt tid. Familjen ska givetvis ha det säkraste och behöver inga däck för extra tung last.

Men man har satt på fel däck enligt data, man egentligen inte får underskrida, fast ingen bryr sig, så det blir en fin fråga vad de anser när de ska skifta däcken, om de vill göra rätt eller vi ska chansa.
Dom kanske blev till sig i trasorna när denna kom?

https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10561556_10152239408951778_8452795014209843558_n.jpg?oh=d776512d7544e6dc127224c3f984da0e&oe=58215345

Återkommer till era svar när det lugnat sig på mediafronten.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Low
21 juli 2016 · 3 306 Inlägg

Förstår inte riktigt problemet. 84 och 88 är endast 60 kg last vikt skillnad om jag förstått det rätt.
560+560+560+500 = 2180kg

Vad är totalvikten på en renault om det är de som det handlar om? Om det inte ens är närheten av 2180kg så kan man nog ta det lungt.


Om jag skulle behöva köpa ett däck så skulle köpa 2 st direkt.
Rätt skulle det hända något så är inte ett däck någon kostnad mot vad det kan hända.

Sedan om man ska köra i sverige så är max hastigheten 120kmh.

Jag kanske tänker helt fel. :-)

Evildan
21 juli 2016 ·

Low skrev:
Förstår inte riktigt problemet. 84 och 88 är endast 60 kg last vikt skillnad om jag förstått det rätt.
560+560+560+500 = 2180kg

Vad är totalvikten på en renault om det är de som det handlar om? Om det inte ens är närheten av 2180kg så kan man nog ta det lungt.


Om jag skulle behöva köpa ett däck så skulle köpa 2 st direkt.
Rätt skulle det hända något så är inte ett däck någon kostnad mot vad det kan hända.

Sedan om man ska köra i sverige så är max hastigheten 120kmh.

Jag kanske tänker helt fel. :-)

Ja du tänker helt fel!
Lagen säger att det skall vara på ett visst vis gällande belastningsindex och då är det vad som gäller oavsett hur lite last du tänker lasta.
Däcksutrustningen ska helt enkelt klara av både bilens topphastighet och last, så enkelt är det.
Står dessutom att läsa i den länk jag  t r o r  att jag postade tidigare.

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Low skrev:
Förstår inte riktigt problemet. 84 och 88 är endast 60 kg last vikt skillnad om jag förstått det rätt.
560+560+560+500 = 2180kg

Vad är totalvikten på en renault om det är de som det handlar om? Om det inte ens är närheten av 2180kg så kan man nog ta det lungt.


Om jag skulle behöva köpa ett däck så skulle köpa 2 st direkt.
Rätt skulle det hända något så är inte ett däck någon kostnad mot vad det kan hända.

Sedan om man ska köra i sverige så är max hastigheten 120kmh.

Jag kanske tänker helt fel. :-)

1900 Totalvikt och är hennes andra bil.
Ett punkterat däck som byts, så för vår del är det ok med säkerheten.

Vi kan ju tänkas dra till Tyskland och med dessa däck blir det max. 190.
Men enligt bilreg. ska alla ha 88T minst. Löjligt liten skillnad men men vem vet vad bes. kan göra, så man får dra på reserven eller ta det när dubben är på.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Verkar städat här så det lönar sig med uppehåll smile

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
21 juli 2016 ·

Hycklare

Muttley
21 juli 2016 ·

Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Low skrev:
Förstår inte riktigt problemet. 84 och 88 är endast 60 kg last vikt skillnad om jag förstått det rätt.
560+560+560+500 = 2180kg

Vad är totalvikten på en renault om det är de som det handlar om? Om det inte ens är närheten av 2180kg så kan man nog ta det lungt.


Om jag skulle behöva köpa ett däck så skulle köpa 2 st direkt.
Rätt skulle det hända något så är inte ett däck någon kostnad mot vad det kan hända.

Sedan om man ska köra i sverige så är max hastigheten 120kmh.

Jag kanske tänker helt fel. :-)

Ja du tänker helt fel!
Lagen säger att det skall vara på ett visst vis gällande belastningsindex och då är det vad som gäller oavsett hur lite last du tänker lasta.
Däcksutrustningen ska helt enkelt klara av både bilens topphastighet och last, så enkelt är det.
Står dessutom att läsa i den länk jag  t r o r  att jag postade tidigare.

Som jag postade först och det finns många regler att följa och lösas smidigt givet varje tillfälle. Du har rätt så de bör byta till 88 och frågan är varför de tog fel.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
21 juli 2016 ·

tkd_rille skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Rory i ett nötskal.
Vräker skit över allt och alla för att sedan vända kappan efter vinden. En tvättäkta hycklare och framförallt purdefinitionen av ett Internettroll.

Evildan
21 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:
Förstår inte riktigt problemet. 84 och 88 är endast 60 kg last vikt skillnad om jag förstått det rätt.
560+560+560+500 = 2180kg

Vad är totalvikten på en renault om det är de som det handlar om? Om det inte ens är närheten av 2180kg så kan man nog ta det lungt.


Om jag skulle behöva köpa ett däck så skulle köpa 2 st direkt.
Rätt skulle det hända något så är inte ett däck någon kostnad mot vad det kan hända.

Sedan om man ska köra i sverige så är max hastigheten 120kmh.

Jag kanske tänker helt fel. :-)

Ja du tänker helt fel!
Lagen säger att det skall vara på ett visst vis gällande belastningsindex och då är det vad som gäller oavsett hur lite last du tänker lasta.
Däcksutrustningen ska helt enkelt klara av både bilens topphastighet och last, så enkelt är det.
Står dessutom att läsa i den länk jag  t r o r  att jag postade tidigare.

Som jag postade först och det finns många regler att följa och lösas smidigt givet varje tillfälle. Du har rätt så de bör byta till 88 och frågan är varför de tog fel.

Problemet är därmed löst! Rory har äntligen fattat galoppen hur jävla otroligt det än förefaller. Trollet kan nu ta biljäveln till gummiverkstaden och göra den laglig.
Ännu en fullständigt onödig idiottråd av TS kan härmed stängas.

Muttley
21 juli 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Rory i ett nötskal.
Vräker skit över allt och alla för att sedan vända kappan efter vinden. En tvättäkta hycklare och framförallt purdefinitionen av ett Internettroll.

Praktiskt exemplar från livets hårda skola.  46 år gammal och försöker hävda sin rätt över internet men i de verkliga livet är han förkyld och åker inte själv och fixar saker som han är allvetare om big_smile

Evildan
21 juli 2016 ·

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Rory i ett nötskal.
Vräker skit över allt och alla för att sedan vända kappan efter vinden. En tvättäkta hycklare och framförallt purdefinitionen av ett Internettroll.

Praktiskt exemplar från livets hårda skola.  46 år gammal och försöker hävda sin rätt över internet men i de verkliga livet är han förkyld och åker inte själv och fixar saker som han är allvetare om big_smile

Skrämmande nära själva definationen av en idiot.

Muttley
21 juli 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Rory i ett nötskal.
Vräker skit över allt och alla för att sedan vända kappan efter vinden. En tvättäkta hycklare och framförallt purdefinitionen av ett Internettroll.

Praktiskt exemplar från livets hårda skola.  46 år gammal och försöker hävda sin rätt över internet men i de verkliga livet är han förkyld och åker inte själv och fixar saker som han är allvetare om big_smile

Skrämmande nära själva definationen av en idiot.

Haha nära........

Vi är där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang