Vilka däck måste man ha?

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:
Nu radar jag upp de som är krav på ditt däck.

-E-märkning
-S-märkning
-Belastningsförmåga
-Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för
-Märkning    Hastighet
Q       160 km/h
S    180 km/h
V    240 km/h
H    210 km/h
T    190 km/h
W    270 km/h

-Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck.



Det räcker för dig.

Du missade Bärighetsindex som en annan håller hårt på.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
21 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Nu radar jag upp de som är krav på ditt däck.

-E-märkning
-S-märkning
-Belastningsförmåga
-Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för
-Märkning    Hastighet
Q       160 km/h
S    180 km/h
V    240 km/h
H    210 km/h
T    190 km/h
W    270 km/h

-Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck.



Det räcker för dig.

Du missade Bärighetsindex som en annan håller hårt på.

Fast du skulle inte hålla koll på det.  Du ger regbeviset till mekanikern så sätter han rätt däck på.

Just de jag missade inte det.  LÄSFÖRSTÅELSE

Senast redigerat av tkd_rille (21 juli 2016)

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

Nej jag fick iallafall lära mig läsförståelse i skolan.  Du verkar ha gått på någon form av ungdomscentrum.

De står med all tydlighet det du söker på den sidan. Måste du skapa massvis med trådar över hela internet för att du inte fattar det?

Besiktningen lär du komma genom med nästan vilka däck som helst, och de som sitter på din frus bil lär komma genom.

Varför släpper du inte bara problemet och låter din fru lösa problemet då du inte är man nog att åka in med en förkylning?

Jag var aldrig ungdom, blev tidigt vuxen som duktig i skolan och har lärt mig problemlösning inom bilhandeln med syfte för bes. mm. Jag fick bla Tullstyrelsen att fatta ett beslut i min riktning under ett sammanträde.

Varför ska vi byta däck om bes. går bra? Dåliga däck går inte alls igenom, handlare har bes.-däck.

Enär jag kan mer och har tid, försöker jag lära min fru som arbetar när du sitter och skriver. Vart jag ska åka in känns osäkert då häktningsskäl saknas.

Nu får jag vänligen be dig att lugna ner dig med OT så tråden inte låses och vi måhända kan infå divergerande synpunkter, som vi hade i fg tråd cool

Byt inte däck då. Så var ditt problem löst. Din läsförståelse brast än en gång.   Du skall åka in och besikta eller byta däck.  Jag tycker du besiktar och släpper det.
De låses pga att du inte tar till dig informationen.

Eller tvärtom då du inte sett vad andra skrivit hmm

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:
Vilket fabrikat det ska vara på däcket spelar ingen roll.
Använd storleken som anges i regbeviset, det är inte raketforskning att handla däck.

Kan du inte lösa ett så här simpelt problem själv bör du överväga om du är lämpad som bilägare, du har ju ett otaligt antal helt obegripliga problem och trådar i forumet.

Tyvärr så är det inte min bil och våra förståndsgåvor är olika men det blir ändå ofta bra svar smile

Om det inte är din bil så förstår jag inte varför du startat tråden?

Har du startat tråden i hopp om att hjälpa någon så får vi hoppas att du informerat denna om din totala okunskap gällande bilar samt den informationen du helt misslyckas med att ta till inte kommer att göra varken till eller från för vederbörande. Mitt råd är att du ber den du försöker hjälpa att vända sig till någon annan eller ställer frågorna själv på forumet.

Ja det är givetvis bättre att hustrun avbokar ett antal patienter och förlorar ett antal tusen för OT här, än att förlita sig på den som lär henne. Jättesmart, du bör bli finansmagnat.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
21 juli 2016 ·

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Nu radar jag upp de som är krav på ditt däck.

-E-märkning
-S-märkning
-Belastningsförmåga
-Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för
-Märkning    Hastighet
Q       160 km/h
S    180 km/h
V    240 km/h
H    210 km/h
T    190 km/h
W    270 km/h

-Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck.



Det räcker för dig.

Du missade Bärighetsindex som en annan håller hårt på.

Fast du skulle inte hålla koll på det.  Du ger regbeviset till mekanikern så sätter han rätt däck på.

Belastningsförmåga läser jag som tredje punkten direkt efter S-märkning. Belastningsförmåga är alltså samma sak som belastningsindex Rory.

Vi är definitivt där!

Evildan
21 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:

Tyvärr så är det inte min bil och våra förståndsgåvor är olika men det blir ändå ofta bra svar smile

Om det inte är din bil så förstår jag inte varför du startat tråden?

Har du startat tråden i hopp om att hjälpa någon så får vi hoppas att du informerat denna om din totala okunskap gällande bilar samt den informationen du helt misslyckas med att ta till inte kommer att göra varken till eller från för vederbörande. Mitt råd är att du ber den du försöker hjälpa att vända sig till någon annan eller ställer frågorna själv på forumet.

Ja det är givetvis bättre att hustrun avbokar ett antal patienter och förlorar ett antal tusen för OT här, än att förlita sig på den som lär henne. Jättesmart, du bör bli finansmagnat.

Du bör inte lära någon någonting någonsin gällande bilar då dina kunskaper är otillräckliga.

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:
Som jag försökte förklara tidigare för dig i tråden som klokt nog låstes (förmodligen inte pga OT utanför att du redan fått svar men fortsätter likt en komplett svamprökande idiot att vrida och vända på den i praktiken obefintliga frågställningen utan att ta till dig informationen du återkommande blir matad med) att däcken SKA minst uppfylla de krav på belastning samt hastighet som anges i registreringsbeviset för det specifika fordonet.

Köp rätt däck, så jävla enkelt är det.
Den länken från transportstyrelsen inklistrad i den här tråden anger tydligt för en normalbegåvad individ på enkel svenska vad som krävs.

Var inte en sådan ynklig hycklare utan gör på rätt vis så som du återkommande kräver av övriga världen när ngn för ngt för dig.

Svårare än så är det inte!

Ps: Går bilfan igenom innebär inte par automatik att den är laglig.

Som skrivet har jag frågat om de ska byta till rätt. Är det allvarligt och de inte byter köper vi ett som bara kostar en tusing, men verkar inte särskilt allvarligt vid en sammantagen bedömning, anser visst alla utom du.

Åker du till många bes. för att kolla så inte fg gjort något fel?

Senast redigerat av Auto-man (21 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:
Jag har ett uppslag för att få detta att upphöra.
Ignorera dessa trådar så försvinner dom, men jag vet att det är förbannat svårt då viljan att hjälpa fullständiga xxxxxxx är stor hos många och så även mig.
Tack för mig, lämnar tråden samt lägger användaren till handlingarna.

Peace out! !

Jaså, det sprack lol

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Har jag någonsin baktalat henne, var eller hallucinerar du?

Jag tar henne hellre i baken och antydde hennes möjliga attraktion

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Hamilton
21 juli 2016 · 8 864 Inlägg

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Auto-man skrev:
Tyvärr så är det inte min bil och våra förståndsgåvor är olika men det blir ändå ofta bra svar smile

Om det inte är din bil så förstår jag inte varför du startat tråden?

Har du startat tråden i hopp om att hjälpa någon så får vi hoppas att du informerat denna om din totala okunskap gällande bilar samt den informationen du helt misslyckas med att ta till inte kommer att göra varken till eller från för vederbörande. Mitt råd är att du ber den du försöker hjälpa att vända sig till någon annan eller ställer frågorna själv på forumet.

Ja det är givetvis bättre att hustrun avbokar ett antal patienter och förlorar ett antal tusen för OT här, än att förlita sig på den som lär henne. Jättesmart, du bör bli finansmagnat.

Nu vet ju jag inte hur snabb din fru är på att skriva men troligtvis tar inte ett foruminlägg mer än max 2min att formulera så gemeneman förstår. Hon bör dock stark överväga att inte anlita dig för att lösa bilproblemen.
Summa summarum du har definitivt inget att lära henne vad gäller bilar och specielt inte däck!

Senast redigerat av Hamilton (21 juli 2016)

Fotograf på tierpidag.se
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Rory i ett nötskal.
Vräker skit över allt och alla för att sedan vända kappan efter vinden. En tvättäkta hycklare och framförallt purdefinitionen av ett Internettroll.

Skit över verkstan som gjort fel, är fel och en olydig hustru, vad menar du, de har gjort rätt och jag har bara fel som håller med dig?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Auto-man skrev:

Evildan skrev:

Ja du tänker helt fel!
Lagen säger att det skall vara på ett visst vis gällande belastningsindex och då är det vad som gäller oavsett hur lite last du tänker lasta.
Däcksutrustningen ska helt enkelt klara av både bilens topphastighet och last, så enkelt är det.
Står dessutom att läsa i den länk jag  t r o r  att jag postade tidigare.

Som jag postade först och det finns många regler att följa och lösas smidigt givet varje tillfälle. Du har rätt så de bör byta till 88 och frågan är varför de tog fel.

Problemet är därmed löst! Rory har äntligen fattat galoppen hur jävla otroligt det än förefaller. Trollet kan nu ta biljäveln till gummiverkstaden och göra den laglig.
Ännu en fullständigt onödig idiottråd av TS kan härmed stängas.

Men det har jag skrivit sedan länge att jag vet vad som ska göras, har bra frågat om regler och under tiden förhandlat med verkstaden. Om de gör den laglig tvivlar jag på, vi får nog åka hem med fel däck och sända efter ett nytt i nödfall.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Rory i ett nötskal.
Vräker skit över allt och alla för att sedan vända kappan efter vinden. En tvättäkta hycklare och framförallt purdefinitionen av ett Internettroll.

Praktiskt exemplar från livets hårda skola.  46 år gammal och försöker hävda sin rätt över internet men i de verkliga livet är han förkyld och åker inte själv och fixar saker som han är allvetare om big_smile

De gjorde man förr, nu finns internet

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
21 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Kan du inte lägga ut en bild på dig själv istället?   De är faktiskt taskigt att lägga ut bilder på någon du har baktalat smile

Har jag någonsin baktalat henne, var eller hallucinerar du?

Jag tar henne hellre i baken och antydde hennes möjliga attraktion

Men din fru hade ju inte tid att lämna in bilen själv utan bad sin anställde.  Ligger du isåfall med din frus anställda?

Du menar att din fru är inkompetent i området, men jag vet att även du är så.

Ville du skryta med att lägga ut din fru på nätet så kom du inte så långt, alla tycker inte att inbakade flätor är så attraktiva smile

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Rory i ett nötskal.
Vräker skit över allt och alla för att sedan vända kappan efter vinden. En tvättäkta hycklare och framförallt purdefinitionen av ett Internettroll.

Praktiskt exemplar från livets hårda skola.  46 år gammal och försöker hävda sin rätt över internet men i de verkliga livet är han förkyld och åker inte själv och fixar saker som han är allvetare om big_smile

Skrämmande nära själva definationen av en idiot.

Tack detsamma för du har dåligt medhåll bland oss rika idioter roll

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Praktiskt exemplar från livets hårda skola.  46 år gammal och försöker hävda sin rätt över internet men i de verkliga livet är han förkyld och åker inte själv och fixar saker som han är allvetare om big_smile

Skrämmande nära själva definationen av en idiot.

Haha nära........

Vi är där.

Och du är närmast tongue

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Nu radar jag upp de som är krav på ditt däck.

-E-märkning
-S-märkning
-Belastningsförmåga
-Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för
-Märkning    Hastighet
Q       160 km/h
S    180 km/h
V    240 km/h
H    210 km/h
T    190 km/h
W    270 km/h

-Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck.



Det räcker för dig.

Du missade Bärighetsindex som en annan håller hårt på.

Fast du skulle inte hålla koll på det.  Du ger regbeviset till mekanikern så sätter han rätt däck på.

Just de jag missade inte det.  LÄSFÖRSTÅELSE

Åh de kan inte sådant och har inte internet i en gummiverkstad, stackare, fast jag fått mejl om motsatsen. Annars kan man visst se det i en Iphone.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

Du missade Bärighetsindex som en annan håller hårt på.

Fast du skulle inte hålla koll på det.  Du ger regbeviset till mekanikern så sätter han rätt däck på.

Belastningsförmåga läser jag som tredje punkten direkt efter S-märkning. Belastningsförmåga är alltså samma sak som belastningsindex Rory.

Vi är definitivt där!

Nu svarade du fel person

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
21 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

Du missade Bärighetsindex som en annan håller hårt på.

Fast du skulle inte hålla koll på det.  Du ger regbeviset till mekanikern så sätter han rätt däck på.

Just de jag missade inte det.  LÄSFÖRSTÅELSE

Åh de kan inte sådant och har inte internet i en gummiverkstad, stackare, fast jag fått mejl om motsatsen. Annars kan man visst se det i en Iphone.

Vad yrar du nu om?

http://www.adlibris.com/se/bok/lasforst … 9144072494

Auto-man
21 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:

Om det inte är din bil så förstår jag inte varför du startat tråden?

Har du startat tråden i hopp om att hjälpa någon så får vi hoppas att du informerat denna om din totala okunskap gällande bilar samt den informationen du helt misslyckas med att ta till inte kommer att göra varken till eller från för vederbörande. Mitt råd är att du ber den du försöker hjälpa att vända sig till någon annan eller ställer frågorna själv på forumet.

Ja det är givetvis bättre att hustrun avbokar ett antal patienter och förlorar ett antal tusen för OT här, än att förlita sig på den som lär henne. Jättesmart, du bör bli finansmagnat.

Du bör inte lära någon någonting någonsin gällande bilar då dina kunskaper är otillräckliga.

Javisst jag lär ut det lilla jag vet så får du stå för resten, återkommer till det.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang