Trafikpolisen har upphört

Auto-man
22 juli 2016 · 551 Inlägg

De försvann med den nya organisationen 2015 det är bråk om sedan dess, för nu ska alla göra allt, så även de får ta skitjobben. Bra när jag ska köra bil och gasar på 29 över, men saknas när frun kör och jag ser hur andra kör.

Smyger det inte runt några civila som stoppar bilar längre, har det märkts någon skillnad och görs det Flygande bes?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
IceEyes Varningar: För många..
22 juli 2016 · 2 552 Inlägg

Det ryktas om att den högt ärade rikspolischefen Eliasson ska börja dela ut armband mot trafikbrott.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Auto-man
22 juli 2016 · 551 Inlägg

IceEyes skrev:
Det ryktas om att den högt ärade rikspolischefen Eliasson ska börja dela ut armband mot trafikbrott.

Det ryktas om att han kan allt som tidigare var chef för Försäkringskassan och innan Migrationsverket, men av någon anledning flyr poliserna dit nu till andra jobb. roll

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 juli 2016 · 3 730 Inlägg

Gjorde en liten nätt tripp med Vanen här för leden på 200 mil genom vårat avlånga land. Lidköping-Umeå tur å retur. 4 polisbilar räknade jag till. Varav två i Västerås under PowerMeet. Så man kan bete sig hursom i trafiken😇😇

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zleepy Trucker
22 juli 2016 · 1 391 Inlägg
Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hamilton
22 juli 2016 · 8 864 Inlägg

zleepy skrev:
http://gamla.familjeliv.se/Forum-21-272/m76818339.html

Han har ju alla sina trådar även där, ja jäklar i min låda vad med fritid man har för ickeproblem 😃

Fotograf på tierpidag.se
Mack Forum- och sitemoderator
22 juli 2016 · 26 134 Inlägg

NOG med offtopic nu. Frågan är faktiskt seriöst ställd och mata då inte på om trams pga tidigare trådar!

Med vänlig hälsning mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
it_mutt Avstängd
22 juli 2016 · 10 388 Inlägg

För att besvara frågan/adressera topic; trafikpolisen finns i allra högsta grad fortfarande. Om än i betydligt reducerad styrka (i förhållande till "förr").

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Auto-man
23 juli 2016 · 551 Inlägg

Hamilton skrev:

zleepy skrev:
http://gamla.familjeliv.se/Forum-21-272/m76818339.html

Han har ju alla sina trådar även där, ja jäklar i min låda vad med fritid man har för ickeproblem 😃

..och så behöver vi inte provocera nu när jag har städat upp.
Lite mer offtopic och jag låser även den här tråden!

Med vänlig hälsning mod.

Senast redigerat av Auto-man (23 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
23 juli 2016 · 551 Inlägg

it_mutt skrev:
För att besvara frågan/adressera topic; trafikpolisen finns i allra högsta grad fortfarande. Om än i betydligt reducerad styrka (i förhållande till "förr").

En Trafikpolis skrev offentligt att den upphörde 2015 och att nu ska alla göra allt, så det du sett kan ha varit vanliga poliser på trafikuppdrag, när dom inte har annat att göra, som vanligt. Antagligen effektivare än att slöa på vägarna om det är värre brott i närheten.

Man ser dem mer sällan nu, jag minns inga på länge. Kan bero på att som ett PD skrev att de till 75% är på asylförläggningar med bråk och verkar bättre med ordningsvakter.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
it_mutt Avstängd
23 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Auto-man skrev:

it_mutt skrev:
För att besvara frågan/adressera topic; trafikpolisen finns i allra högsta grad fortfarande. Om än i betydligt reducerad styrka (i förhållande till "förr").

En Trafikpolis skrev offentligt att den upphörde 2015 och att nu ska alla göra allt, så det du sett kan ha varit vanliga poliser på trafikuppdrag, när dom inte har annat att göra, som vanligt. Antagligen effektivare än att slöa på vägarna om det är värre brott i närheten.

Man ser dem mer sällan nu, jag minns inga på länge. Kan bero på att som ett PD skrev att de till 75% är på asylförläggningar med bråk och verkar bättre med ordningsvakter.

Ok. Vi tar det igen: trafikpolisen har inte upphört.

"Men polisens planer pekar tvärt emot ministerns intentioner. I polismyndighetens plan för framtiden står att trafikpolisen ska bestå i 346 poliser."

http://www.svt.se/ug/en-av-fyra-trafikp … -pa-fem-ar

Ministern (Inrikesminister Anders Ygeman) ansåg då att fler behövdes.

Detta är från November 2015. Och, då får man anta, att om polisen själva säger att "Den ska bestå av...i framtiden", så är det, precis som jag sa, kraftigt reducerad stryka, men fortfarande en enhet.

Som exempel på att de åtminstone fanns runt midsommar kan tas; http://www.sydsvenskan.se/2016-06-21/tr … -midsommar

Så, igen och ännu en gång; För att besvara frågan/adressera topic; trafikpolisen finns i allra högsta grad fortfarande. Om än i betydligt reducerad styrka (i förhållande till "förr").

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
NIzmO Ollikkala Racing
23 juli 2016 · 1 724 Inlägg

Ja man ser dom ju oerhört sällan, sist jag blev stoppad (tror det var en rutinkoll) stod kalendern på 2007.

Ser en civil Saab 9-5 stoppa bilar lite då o då och arbetskamraten blev av med kortet pga fortkörning förra månaden så dom finns men troligtvis inte i den styrkan som skulle behövas.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
caromania Forummoderator
23 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Det kryssar ganska friskt med silverfärgade Passat-kombis på E4 norr om hufvudstaden. Några veckor sedan jag såg någon bita i det sura äpplet men det förekommer. Själv blev jag stoppad för fortkörning 1993 men i rutinkontroll (blåsa) för 2 år sedan. Tack och lov var jag vid just det tillfället nykter och klarade mig med blotta förskräckelsen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2016 · 14 039 Inlägg

caromania skrev:
Det kryssar ganska friskt med silverfärgade Passat-kombis på E4 norr om hufvudstaden. Några veckor sedan jag såg någon bita i det sura äpplet men det förekommer. Själv blev jag stoppad för fortkörning 1993 men i rutinkontroll (blåsa) för 2 år sedan. Tack och lov var jag vid just det tillfället nykter och klarade mig med blotta förskräckelsen.

Ja, det var några år sedan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
23 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Det kryssar ganska friskt med silverfärgade Passat-kombis på E4 norr om hufvudstaden. Några veckor sedan jag såg någon bita i det sura äpplet men det förekommer. Själv blev jag stoppad för fortkörning 1993 men i rutinkontroll (blåsa) för 2 år sedan. Tack och lov var jag vid just det tillfället nykter och klarade mig med blotta förskräckelsen.

Ja, det var några år sedan.

/Benny

101 på en 90-väg. Den absolut värsta trafiksynd man kan tänka sig. 800kr kostade det då och det är sannolikt min livs bästa affär att sedan köra över 20 år utan fler böter. tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Interlagos
23 juli 2016 · 152 Inlägg

Tjena,

Såg civilpolis mörkblå 9-5 i södra sthlm med blåljus, stannat en bil.

Men nu när frågan är uppe så tycker jag nog det är färre insatser för att säkra vägarna (dela ut fortkörningsböter).

BMW M3 (2007)
gamlingen
23 juli 2016 · 5 198 Inlägg

Folk skriver,,,, ser aldrig en trafikpolis. Hur vet dom att det INTE är trafikpoliser utan ordningspoliser dom ser ? Är ju inte bara trafikpoliser som åker på vägarna.. vilken polis som helst kan väl ingripa även i trafiken. och vice versa ?

Hilmer
23 juli 2016 · 1 777 Inlägg

Det har ju hänt en del sedan jag tog körkortet i alla fall, då -91 så körde man förvisso mer och vid helt andra tider än numera, men hade man inte blivit stoppad/invinkad 6-7gånger på en helg så undrade man ju vad som hade hänt eftersom man inte såg till dom...

Och ja, det var ren rutin att bli stoppas så ofta, visa körkort, blåsa och flygande besiktningar, dom var helt galna!
Idag kan det gå månader emellan man ens ser en polisbil på vägarna...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2016 · 14 039 Inlägg

Hilmer skrev:
Det har ju hänt en del sedan jag tog körkortet i alla fall, då -91 så körde man förvisso mer och vid helt andra tider än numera, men hade man inte blivit stoppad/invinkad 6-7gånger på en helg så undrade man ju vad som hade hänt eftersom man inte såg till dom...

Och ja, det var ren rutin att bli stoppas så ofta, visa körkort, blåsa och flygande besiktningar, dom var helt galna!
Idag kan det gå månader emellan man ens ser en polisbil på vägarna...

På 70-talet när jag tog körkort tyckte man att det kryllade av "Harry Haffa". Man kunde bli stoppad 2 gånger på väg hem från jobbet. Men man hade ju sämre bilar då. Gamla PV:n och Amazoner. Nationaldagsveckan var det bara 4 arbetsdagar och jag fick blåsa 4 ggr. 1 gång per dag. Så finns det lagens väktare nu oxå!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Soulman
23 juli 2016 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:
Det kryssar ganska friskt med silverfärgade Passat-kombis på E4 norr om hufvudstaden. Några veckor sedan jag såg någon bita i det sura äpplet men det förekommer. Själv blev jag stoppad för fortkörning 1993 men i rutinkontroll (blåsa) för 2 år sedan. Tack och lov var jag vid just det tillfället nykter och klarade mig med blotta förskräckelsen.

Jag kör ofta denna sträcka och kan bekräfta att det nästan dagligen står någon bilist stoppad av en civil 9-5, Passat, MB Vito och nu här om dagen även en civil MC. Den var ny för mig.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang