Hur lär man en kvinna att sköta sin bil?

Auto-man
22 juli 2016 · 551 Inlägg

Har provat med en som är välutbildad, händig, smart och har 130 i IQ, men har haft svårt att ta körkortet och glömmer bort skötseln, utom att tvätta, städa och byta däck, men kör bra numera här och utrikes.

Jag har ex. försökt att pränta in att när man byter hjul på verkstad måste man kolla direkt efter att de maskindragna muttrarna går att lossa, det minns hon ibland men glömde senast så det kan bli ett h-e om man får punka. Det kan bero på overload med en massa annat att tänka på som patienterna etc. Då en hel del annat inte heller fastnar.

Jag kan inte så mkt heller då jag hellre läst juridik än mekanik men sålt en massa bilar och mekat en del själv, efter bara en Bilvårdskurs på OK. Så jag lärt mig att inte bli lurad, att göra bra  inköp och ha låga kostnader.

Dessutom sa jag att hon sköter sina bilar så sköter jag mina, när hon köpte sin första. Men så blev det inte och det är tråkigt om hon ska lära av sina misstag, inte av mina så hon klarar sig själv om jag dör först.

Inga större problem och trevligt att hjälpa sin hustru, men lite segt med 4 bilar på åtgärdslistan och hon vill köpa ny för allt som inte fungerar, vilket även gällt diskmaskin och tvättmaskin där typ luddfiltret var igensatt. Så det gäller att vara kall och dra i bromsen istället för att slösa bort pengarna som behövs till annat.

Kvinnor ska inte ha bil tycker många men jag vet inte om det är någon större skillnad, fast jag aldrig sett en kvinnlig bilmek.
Vive la difference kanske, men hur kan de hjälpas att klara sig själva, utan trams eller OT?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Hamilton
22 juli 2016 · 8 864 Inlägg

Du ska nog inte försöka lära henne något.
Hjulbulltarna dras med momentnyckel men det viste du ju redan om du nu mot förmodan ska envisas med att försöka lära ut något.

Fotograf på tierpidag.se
Auto-man
22 juli 2016 · 551 Inlägg

Hamilton skrev:
Du ska nog inte försöka lära henne något.
Hjulbulltarna dras med momentnyckel men det viste du ju redan om du nu mot förmodan ska envisas med att försöka lära ut något.

Jo hon har lärt sig en massa av mig då vi båda är företagare, så hon tackar mig ofta och vet inte hur hon kan klara sig utan mig, då vi kompletterar varandra bra, men momentnycklar är avhandlat i tråd om hjulbytare och inte kvinnogöra. Med mig har hon gått från 0 till miljoninkomster men har nog inte så mkt med hennes bilar att göra, även om du blir avundsjuk tongue

Senast redigerat av Auto-man (22 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
CC72
22 juli 2016 · 1 661 Inlägg

Sånt man är intresserad av fastnar oftast och samma sak tvärtom. Det gäller både män och kvinnor.
Sen kan man alltid lära sig enstaka saker men är det inget man måste kunna så lägger man det heller inte riktigt på minnet, oavsett svårighetsgrad.

Senast redigerat av CC72 (22 juli 2016)

Low
22 juli 2016 · 3 306 Inlägg

Snart slutar jag logga in i garaget :-)

caromania Forummoderator
22 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Vet din fru om att du upprepade gånger skriver ganska kränkande kommentarer om henne på ett stort internetforum? Jag tycker det är ganska beklämmande att läsa dina upprepade försök till snabba poänger, baserad på någon slags vision av att internetanvändaren på ett motorfordon ska roas av dito. Och det oerhört larviga snacket om att hon tjänar så mycket pengar nu med dig etc. Beklämmande var ordet.

Angående problemet så skulle jag säga att ni bör gå i parterapi för att lösa ditt beteende som sannolikt påverkar din frus mående ganska negativt. Vårdcentralen på orten kan säkert råda er mer än Garaget.org kan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hamilton
22 juli 2016 · 8 864 Inlägg

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:
Du ska nog inte försöka lära henne något.
Hjulbulltarna dras med momentnyckel men det viste du ju redan om du nu mot förmodan ska envisas med att försöka lära ut något.

Jo hon har lärt sig en massa av mig då vi båda är företagare, så hon tackar mig ofta och vet inte hur hon kan klara sig utan mig, då vi kompletterar varandra bra, men momentnycklar är avhandlat i tråd om hjulbytare och inte kvinnogöra. Med mig har hon gått från 0 till miljoninkomster men har nog inte så mkt med hennes bilar att göra, även om du blir avundsjuk tongue

Inte är kvinnogöra och hon tackar dig ofta?
Låter mer som du inte har alla indianer i kanoten😃

Fotograf på tierpidag.se
JohnMayLives Avstängd
22 juli 2016 · 642 Inlägg

Vafan...en till big_smile. Auto-man måste vara ett socialt experiment på webben, typ att de testar hur toleranta/förstående/överseende vanliga normalt funtade människor är? Finns det någon hejd på detta vansinne?

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
JohnMayLives Avstängd
22 juli 2016 · 642 Inlägg

Förslag: Kan inte en moderator skapa, och klistra (!), en tråd där Auto-man kan få skriva alla sina frågeställningar i en o samma tråd? Tråden blir lätt att hitta, Auto-man känner sig prioriterad, forumet hålls rent från dessa yxskaft-trådar o dessutom blir det ett mindre irritationsmoment? Förslag på trådnamn:"Auto-man...En ding-ding värld?"

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
JohnMayLives Avstängd
22 juli 2016 · 642 Inlägg

Bilvårdskurs på OK??? Säg inte att han som höll i kursen hette Kurt big_smile. Nån minns säkert den klassiska 80-tals produktionen "På kurs med Kurt" (tror jag den hette big_smile )

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
Polaren
22 juli 2016 · 352 Inlägg

Är hon inte intresserad är det onödig tid och energi från din sida.

OCH om ni nu skiter pengar så varför inte använda dom? Och antar ni verkar ha relativt nya bilar och därmed brukar mobilitetsgaranti finnas som fungerar vid tex punktering..

Jag tror du har skämt bort din fru och därefter vill hon köpa nytt istället för att laga, mycket enklare??

Kunde inte lägga till i din andra tråd jag garva åt inatt då den blev låst: Men är du fullt medveten om att du totalt förlöjligar dig själv med att skryta om hur mycket pengar o snygg fru du har? Det gör dig inte mer intelligent eller större som person, snarare tvärt om..

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Hamilton
22 juli 2016 · 8 864 Inlägg

Man undrar ju även hur man lyckas köpa 4 bilar som det tydligen är fel på hela tiden, är det bristande omdöme i samband med okunskap som gör att man gör samma fel 4 gånger 😏
Det sägs att man kan köpa allt för pengar här har vi ett levande bevis på att det inte stämmer, sunt förnuft går inte att köpa.

En helt vanlig normalbegåvad hade sökt sig till en fakman för att lösa pluggproblem i däck eller andra bilrelaterade fel.
Hustruns problem är lättare att lösa.....

Fotograf på tierpidag.se
FLindgren
22 juli 2016 · 5 089 Inlägg

Alltså den testen blir bara värre och värre ju mer man läser:mad:

"men har haft svårt att ta körkortet och glömmer bort skötseln, utom att tvätta, städa och byta däck, men kör bra numera här och utrikes."
- Vad saknar du för skötsel förutom tvätt, städa och byta däck?? Vart skulle hon köra förutom här och utrikes, på jupiter??

"Jag har ex. försökt att pränta in att när man byter hjul på verkstad måste man kolla direkt efter att de maskindragna muttrarna går att lossa"
- Hon är en kvinna. Kvinnor byter inte däck även om det inte ens sitter några hjulmuttrar kvar på bilen.

"Bilvårdskurs på OK. Så jag lärt mig att inte bli lurad, att göra bra  inköp och ha låga kostnader."
- Eftersom att du skriver att alla era 4 bilar är trasiga så borde du gå om den kursen om bra inköp.


Sammanfattning. Du verkar nedvärderar din fru extremt mycket och trycker ner henne i botten.
Är hon inte intresserad utav bilen så får du acceptera det eller hitta en ny som gör om det är så viktigt.
Hon sitter troligtvis på familjeliv.se och klagar på att du inte sköter tvätten och fixar mat. Bara ligger ute med dina gamla bilar och letar fel på dem.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Muttley
22 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

Hamilton skrev:
Du ska nog inte försöka lära henne något.
Hjulbulltarna dras med momentnyckel men det viste du ju redan om du nu mot förmodan ska envisas med att försöka lära ut något.

Jo hon har lärt sig en massa av mig då vi båda är företagare, så hon tackar mig ofta och vet inte hur hon kan klara sig utan mig, då vi kompletterar varandra bra, men momentnycklar är avhandlat i tråd om hjulbytare och inte kvinnogöra. Med mig har hon gått från 0 till miljoninkomster men har nog inte så mkt med hennes bilar att göra, även om du blir avundsjuk tongue

Du min herrre har redan gett dig ett svar själv.

Din fru sköter ju redan tvätt och städ, de räcker.

Resten sköter dina pengar, de som är fetmarkerade.  Hitta en verkstad ni litar på bara.

Sen är du taskig som ser ner på kvinnan. Hon gör väl de hon är duktig på sen finns de människor som skruvar på bilar som ni skall lämna in till. Vi lever på 2000 talet nu,  vi vet att du nästan är 50 men de är inte en ursäkt.
Sen tror jag inte någon blir direkt avundsjuk på folk som skryter med pengarna,  för då kör man inte runt med gamla skitbilar smile

Muttley
22 juli 2016 ·

FLindgren skrev:
Sammanfattning. Du verkar nedvärderar din fru extremt mycket och trycker ner henne i botten.
Är hon inte intresserad utav bilen så får du acceptera det eller hitta en ny som gör om det är så viktigt.
Hon sitter troligtvis på familjeliv.se och klagar på att du inte sköter tvätten och fixar mat. Bara ligger ute med dina gamla bilar och letar fel på dem.

De är Rory som sitter på familjeliv big_smile

JFfoto
22 juli 2016 ·

Du är ju inte riktigt sann, sluta trolla, har du inget bättre för dig?

Ia_
22 juli 2016 · 13 Inlägg

Haha!
När det gäller att lära tjejer om bilar råder samma naturlagar som när man skall lära ignoranta personer om folkvett: finns inte viljan, så finns inte vägen! big_smile

Suzuki Samurai SJ 413 VAN "Samurai" (1986)
IceEyes Varningar: För många..
22 juli 2016 · 2 552 Inlägg

Haha, jag börjar nästan digga snubben. Auto-man, du är inte taggad på utgång ikväll? Jag fixar drickan så fixar du brudarna? Deal? cool

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
-jimmy
22 juli 2016 · 377 Inlägg

Du ska inte lära henne att ta hand om bilen, det är mannens jobb.
Hon ska laga mat och städa, tvätta mm. Ja kvinnogöra helt enkelt.

Senast redigerat av -jimmy (22 juli 2016)

zleepy Trucker
22 juli 2016 · 1 391 Inlägg

tkd_rille skrev:

FLindgren skrev:
Sammanfattning. Du verkar nedvärderar din fru extremt mycket och trycker ner henne i botten.
Är hon inte intresserad utav bilen så får du acceptera det eller hitta en ny som gör om det är så viktigt.
Hon sitter troligtvis på familjeliv.se och klagar på att du inte sköter tvätten och fixar mat. Bara ligger ute med dina gamla bilar och letar fel på dem.

De är Rory som sitter på familjeliv big_smile

http://gamla.familjeliv.se/Forum-21-272/m76818372.html

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang