Köpråd "kina" ledramp!

Hatthylla
22 juli 2016 · 45 Inlägg

Halloj.
Tittat runt på olika sidor som eBay, aliexpress och amazon. Det ä en djungel minst sagt.
Dock önskade jag hade råd  med en ramp från en svensk återförsäljare men nu är läget annorlunda...
Cree lampor på aliexpress är det jag kikat mest på. Skall man räkna med att betala tull på ramperna?
Maxtaket tänker jag mig är en tusenlapp (ink. Tull) och gärna att det håller och att det lyser brett. Vill komplettera bilens xenon i helljuset mot kanten av vägen. 
Är det bra förresten att täta ramperna mot vatten för säkerhets skull?

Tips och råd mottages tacksamt.

Mvh Attila

Happymeal
22 juli 2016 · 12 Inlägg

Jag har en kinaramp jag är riktigt nöjd med, dock köpte jag den inte direkt från kina så tull vet jag inte hur det är med. Men jag har aldrig betalat det på alla mina mindre paket däifrån, osäker på hur kontrollerna görs.
Jag fick vattentäta min själv, det var redan gjort men alldeles för dåligt.

Kvaliteten på reflektorerna och att de flesta dioder inte sitter centrerat i reflektorn gör att det lyser ganska brett trots att det är spot reflektorer, iaf i mitt fall. Kan vara värt att tänka på om du vill ha något ljus framåt alls.
Glöm inte heller att du troligen får max halva angivna effekten och att kvaliteten är som priset big_smile

simlar
22 juli 2016 · 5 524 Inlägg

Jag har böjd kina-ramp i fronten på A6an, "osram 4d linser", lyser bra i bredd men alldeles för kort och då ska ändå 4d/fisheye-linser ge mera längd än reflektorramperna.
Hade en rak 390W Osram kinaramp på taket på min gamla A4a förra året, lyste även den riktigt brett men alldeles för kort (ungefär som xenonkonverterat-helljus i längd).
Den största nackdelen är att när det snöar så klarar inte led-ramperna av att hålla dom fri från snö/smälta snön utan led-rampen smetas då igen med snö och den hjälper då ingenting.

Betalade 700kr + tullavgift för min ramp (41,5" böjd ramp på "400W"), totalt vart det just över 1000kr för rampen.
Tullavgift får man nästan räkna med, skickar dom med t.ex Fedex och DHL så har jag alltid åkt på tull när jag beställt från icke eu-land.

Kan även tillägga att effekten på led-ramper får man ta med en stor nypa salt, jag har mätt upp 4st olika 390W och 400W kina-ramper, drog ca8A vid 12,5V, dvs nästan exakt 100W.
Dock inte bara kineserna som luras med effekten, all led-belysning jag stött på har haft lägre effekt än utlovat.
Effektmärkningen på LED får man tolka som en motsvarighet på halogen.
T.ex en LED-ramp märkt till 400W motsvarar ungefär 400W halogen i ljusmängd.

Senast redigerat av simlar (22 juli 2016)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hatthylla
22 juli 2016 · 45 Inlägg

simlar skrev:
Hade en rak 390W Osram kinaramp på taket på min gamla A4a förra året, lyste även den riktigt brett men alldeles för kort (ungefär som xenonkonverterat-helljus i längd).

Men min saab 9-5a med xenon i helljuset har riktigt bra längd enligt mig... 😯😊
Skulle inte bli missnöjd med en ramp med den längden på ljus!

Men jag kör dock inte på snabba och långa vägsträckor.
Fördelen med led är ju också att det går att vänta mer med att blända av då ljuset inte sprider sig likadant.

simlar
22 juli 2016 · 5 524 Inlägg

hatthylla skrev:

simlar skrev:
Hade en rak 390W Osram kinaramp på taket på min gamla A4a förra året, lyste även den riktigt brett men alldeles för kort (ungefär som xenonkonverterat-helljus i längd).

Men min saab 9-5a med xenon i helljuset har riktigt bra längd enligt mig... 😯😊
Skulle inte bli missnöjd med en ramp med den längden på ljus!

Men jag kör dock inte på snabba och långa vägsträckor.
Fördelen med led är ju också att det går att vänta mer med att blända av då ljuset inte sprider sig likadant.

Kanske jag som är kräsen med ljuslängden, tycker 3st big knickare med 55W xenon lyser för lite tongue

Jo och tänds direkt, två stora fördelar. Funkar bra som komplement under tiden man väntar på att xenonet ska uppnå full styrka smile

Vill du ha nåt som inte tar allt för mycket plats funkar en "120W" ledramp som komplement. Lyser ungefär som en bigknickare med 100w halogen i längd och bra mycket bredare.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
22 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Är det längd man jagar så är där inte mycket annat alternativ än att gå upp i styrka på varje enskild LED. Skillnaden på 2st 120W-ramper, en med 12st 10W kontra en med 40st 3W är påtaglig till 10W-rampens fördel när det gäller längd.

Linser och reflektorer gör givetvis sitt, men bara "så mycket".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Magnum1965
23 juli 2016 · 217 Inlägg

Kan tillägga att det finns kinesiska säljare som har lager i Europa. Gör en sökning på Ali och klicka i "Skeppas från Tyskland" så finns det några (ganska få) som skickar därifrån.

Fördelar: Det tillkommer ingen extra tull/moms, Det kommer hem fort, oftast inom en vecka.

Nackdel: Det är givetvis redan inräknad tull/moms i Tyskland, men det verkar som det är betydligt lägre. Priset på rampen är högre än direkt från Kina (dock inte alltid märkligt nog), men eftersom man på förhand vet att inget tillkommer kan det vara en fördel.


Ska tillägga att av alla paket jag får från Kina, så är det bara de stora/tunga som fastnat.
Tex paket med 10 LED arbetslampor=inte fastnat. Paket med LED-ramp=fastnat varje gång.

Det är som vilket lotteri som helst :-)

PS, det finns andra länder att välja i listan, men de brukar ha ännu mindre antal aktörer.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
torsen
23 juli 2016 · 7 233 Inlägg

Monterade 2 st ledramper á 12 LED vardera.
Blev mycket mycket besviken på längden.
Har ersatt dem med 4 BOSCH med 55 W H3:or.
Blev mycket mycket bättre.
Mina ledramper var inga "Kina"grejor och kostade ungefär 1.000:-/st.

Innan led lamporna blir bättre är det mest en modegrej för att impa på fjortisbrudarna vid korvmojen.

Sedan, som redan skrivits, förmår de inte smälta snön som lagras frampå.
Så vintertid är de värdelösa.

En stor fördel är det däremot att en ledlampa med 4 LED kan anslutas medelst "tjyv" på ledningen till ordinarie backljus utan att varnaren för trasig lampa varnar.

simlar
23 juli 2016 · 5 524 Inlägg

torsen skrev:
...

En stor fördel är det däremot att en ledlampa med 4 LED kan anslutas medelst "tjyv" på ledningen till ordinarie backljus utan att varnaren för trasig lampa varnar.

Perfekt som backljus, har 2st 18W ramper bak på A6an smile

Brukar skarva in dom på ordinarie backljus och byta till 5W glödlampor i ordinarie backljuset. Haft det på tre av mina bruksbilar och går inte att vara utan när man väl vant sig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
23 juli 2016 · 7 233 Inlägg

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang