Chippa/mappa Ralliart? (i skåne?)

Mr_B
24 juli 2016 · 330 Inlägg

Mitsubishi Lancer Ralliart 2010, har införskaffats. Det är utan tvekan den roligaste bilen jag någonsin ägt, men det har sitt pris. Den är mer än lovligt törstig.
Så nu tänkte jag ge mig på den totala kunskapsreserven här i garaget, för att se om det finns "roliga" lösningar.

Det omedelbara svaret är så klart att chippa/mappa med "Eco-mapp". Frågan är vem man tar kontakt med, och vad man bör förvänta sig för resultat sett till prestanda, och bränsleförbrukning.
Omedelbart får man vilda tankar om att kunna köra olika mappar för "sport" och "normal" men jag misstänker att det är ett drömscenario, som inte är realistiskt. (Misstänker att ECU'ns program för de båda lägena är de samma, och att skillnaden bara ligger i växelådans beteende)
Finns det en "rimlig" lösning för att bygga en motsvarande lösning?
En knapp för att välja mellan ett bränslesnålt pendlar-program, och "100% galet, max effekt, skit i ekonomi". Då inte nödvändigtvis en faktisk knapp, men något som det går att växla med på under någon minut, helst under gång. Exotiska lösningar som eftermarknadssprut med dator / android-enhetsanslutning borde kunna hantera det, men äter rimligtvis upp all ekonomi man någonsin anser sig kunna "spara" på Eco-mapp... och är därför bara intressanta rent spekulativt, att det skulle bli aktuellt i realiteten känns.... avlägset.

Och om någon vet om det går att stänga av det där jävla pipandet när man backar, är det tacksamt... även om det bara går att göra i datorn, och till ett dyrt pris. Jag VET att jag har lagt i backen, sluta pipa för fan.
B!

Mr_B
28 juli 2016 · 330 Inlägg

Mr_B skrev:
Det omedelbara svaret är så klart att chippa/mappa med "Eco-mapp". Frågan är vem man tar kontakt med, och vad man bör förvänta sig för resultat sett till prestanda, och bränsleförbrukning.
Omedelbart får man vilda tankar om att kunna köra olika mappar för "sport" och "normal" men jag misstänker att det är ett drömscenario, som inte är realistiskt. (Misstänker att ECU'ns program för de båda lägena är de samma, och att skillnaden bara ligger i växelådans beteende)
Finns det en "rimlig" lösning för att bygga en motsvarande lösning?
En knapp för att välja mellan ett bränslesnålt pendlar-program, och "100% galet, max effekt, skit i ekonomi". Då inte nödvändigtvis en faktisk knapp, men något som det går att växla med på under någon minut, helst under gång. Exotiska lösningar som eftermarknadssprut med dator / android-enhetsanslutning borde kunna hantera det, men äter rimligtvis upp all ekonomi man någonsin anser sig kunna "spara" på Eco-mapp... och är därför bara intressanta rent spekulativt, att det skulle bli aktuellt i realiteten känns.... avlägset.

EN, 1, enda trimfirma har varit villiga att överhuvudtaget diskutera den här typen av lösning. De har dock inte velat ta det på varken telefon, eller mail, utan vill att jag ska köra upp till Stockholm bara för att diskutera det. Jag ska till Värmland om någon månad, och kan möjligen smita in då, men det är lite långt för en nöjestrip med det som enda mål, så tills dess får det vänta.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang