Bromspedalen tar endast längst ned helt plötligt.

Tarzansvolvo
24 juli 2016 · 11 Inlägg

Tja!

Efter ett byta av fjädring så har bromspedalen helt plötsligt börjat ta i botten, alla bromsar är luftade så det är ej luft o systemet och dot 4:an ser bra ut. När man trycker ner pedalen känns det knappt sen kommer ett litet tryck som släpps och sedan längst ner börjar bromsarna ta, nån som vet vad detta kan vara?
Huvudbromacylindern?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juli 2016 · 14 042 Inlägg

Tarzansvolvo skrev:
Tja!

Efter ett byta av fjädring så har bromspedalen helt plötsligt börjat ta i botten, alla bromsar är luftade så det är ej luft o systemet och dot 4:an ser bra ut. När man trycker ner pedalen känns det knappt sen kommer ett litet tryck som släpps och sedan längst ner börjar bromsarna ta, nån som vet vad detta kan vara?
Huvudbromacylindern?

Du kanske ska tala om vilken bil det gäller, kan vara ganska svårt annars.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
alexbenhard Hemlig Agent
24 juli 2016 · 1 115 Inlägg

Antagligen har du haft av bromsoken och varit lite oförsiktig med slangar och rör så det har börjat läcka.

torsen
24 juli 2016 · 7 234 Inlägg

Kan du pumpa upp tryck kan det endera vara luft i systemet eller dåligt utjusterade bromsbackar(om det är trumbromsar).
Om inget av ovan skulle jag misstänka huvudcylindern.

torsen
24 juli 2016 · 7 234 Inlägg

För närmare 10 år sedan hade en av mina bilar blivit stående 3/4 år.
När jag trampade på bromspedalen gick den nästan, men inte helt, i botten.
Inget läckage från huvudcylindern och fullt i bromsvätskebehållaren.
Hade hört att man kan "fräscha upp" gamla tätningar på kolven i huvudbromscylindern genom att stampa hårt på bromspedalen några gånger så att packningarna mjukas upp.
Voila!
Det hjälpte hjälpte i flera år utan problem.
Vis av skadan kontrolltrampar jag varje månad på bromspedalen på de bilar jag endast brukar på sommaren.

Tarzansvolvo
24 juli 2016 · 11 Inlägg

Det gäller en 740 -89

Testade att stampa och det hjälpte i cirka 5 min sedan gick den tillbaka löngst ner

Tarzansvolvo
24 juli 2016 · 11 Inlägg

Ingen bromsslangar läcker, märkte nu att vänster fram även gnisslar och ligger emot.

Tarzansvolvo
24 juli 2016 · 11 Inlägg

Ingen bromsslangar läcker, märkte nu att vänster fram även gnisslar och ligger emot.

torsen
25 juli 2016 · 7 234 Inlägg

Lite osannolikt men.......
En bromsslang där corden blivit utmattad så att det på något ställe bildas en blåsa.
Den går tillbaka när du släpper på bromsen.
Kräver en medhjälpare som endera bromsar eller kollar bromsslangarna.
Inte ovanligt på MC som har lång slang till framhjulet.
Liiiite långsökt, men kolla.

jaka54
25 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
När bytte du bromsvätska sist? Man bör byta varje år om man är mån om sin bil.

Tarzansvolvo
30 juli 2016 · 11 Inlägg

På något sätt så löste sig allt och bromspedalen tar bättre ön vanligt

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juli 2016 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du bromsvätska sist? Man bör byta varje år om man är mån om sin bil.

Innan jag köper ovanstående, varför bör man göra det?
Förstår att vätskan är vattenupptagande, men hur fasiken kommer fuktan in i de slutna rören egentligen ?
Locket är påskruvat och resten är tätt !
Ge mig en hint ..tongue
Anledningen till frågan är att jag talat med en gammal bilrep och han hade inte samma åsikter nämligen..

Senast redigerat av tommen1 (30 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
30 juli 2016 · 2 834 Inlägg

tommen1 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du bromsvätska sist? Man bör byta varje år om man är mån om sin bil.

Innan jag köper ovanstående, varför bör man göra det?
Förstår att vätskan är vattenupptagande, men hur fasiken kommer fuktan in i de slutna rören egentligen ?
Locket är påskruvat och resten är tätt !
Ge mig en hint ..tongue
Anledningen till frågan är att jag talat med en gammal bilrep och han hade inte samma åsikter nämligen..

Fukt har en himla förmåga att leta sig in i de minsta små öppningar, locket på behållaren är inte alldeles tät.

Fukten tränger in och blandas i bromsvätskan sen vidare ut i ledningarna.

it_mutt Avstängd
30 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Fast varje år är låååååångt tätare än "alla" generella rekommendationer.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
30 juli 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jo! Jag vet, men av erfarenhet vet jag att jag får bättre bromsrespons (känns stummare i pedalen)
När jag byter ofta (Audi 100 -89:a).
I manualen till min Audi TT står att man bör byta bromsvätska vartannat år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang