Volvo 740 -90 som inte vill starta ibland..

Sonnback
24 juli 2016 · 502 Inlägg

Har en 740 som vid vissa tillfällen bara klickar när man vrider om nyckeln, upplever att det bara blir när det är väldigt varmt ute. Har provat att byta startmotorn och såg nu att den ena relät vid expansionskärlet har en av de fyra kablarna brunnit bort på. Har provat med ett nytt rejäl utan framgång.. börjar fundera nu om det är larmet som spökar på något sätt, det sitter ett vga1 (tre kantig dosa vid framrutan) är precis som att det skulle vara en startspärr som hoppar in och bryter, någon som har tips om met man kan felsöka?

KolGruvan
24 juli 2016 · 1 450 Inlägg

Exakt de felet har ja på min 740 -90.  att det ibland inte går att starta.  Ja har inte brytt mig om det.brukar ta ur nyckeln å låsa å låsa upp å krångla, till slut startar den. Hoppas nån annan har ett bättre svar vad som kan fela

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Steff240
25 juli 2016 · 1 017 Inlägg

Hade typ samma fel på min 740-90, då var det svänghjulsgivaren som börjat krångla. Ganska vanligt att dom börjar visa symtom just när det är lite varmt i motorrummet, tex efter små korta körningar eller när den varit avstängd en stund hmm

Sonnback
25 juli 2016 · 502 Inlägg

att putta igång bilen är inga problem, går det inte att tvångsmata startmotorn på något sätt? Då kan man ju iallafall göra det dom gångerna som man blir ståendes... Vi har provat att kört kablar direkt från batteri till startmotorn men det händer ingenting, är vi ute och cyklar på något sätt? tongue

Steff240
25 juli 2016 · 1 017 Inlägg

Aha startmotorn går inte runt alls, då är jag med roll
Prövat att lägga en kraftig skruvmejsel över polerna på startmotorn?

Sonnback
25 juli 2016 · 502 Inlägg

Vi har provat att koppla direkt över men det händer ingenting, provade även med den gamla motorn som låg löst bredvid utan att det hände någonting. Hur hade du sätt skruvmejseln?

Steff240
25 juli 2016 · 1 017 Inlägg

Man lägger den så den kortsluter mellan plus och minus på solenoiden, kommer det fram ström till startmotorn och allting är ordentligt jordat bör startmotorn gå runt. Brukade göra så på min gamla opel när tändningslåset ballat ur cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang