Liten tös med stora drömmar | Volvo 240 T5rwd

Med noll erfarenhet och kunskap om bilmeekande tar jag mig an att renovera en b5204t. Motorn kommer hamna i min gubbiga 240 där i princip inget kommer göras i karossväg. Motorn byggs om till 2,3l och om allt går enligt planerna skall bilen vara besiktningsklar våren 2018, efter det trimmas upp till ca 400hp. Följ gärna min galna resa påväg mot min drömbil ;)
  • 186 Följare
  • 110 161 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 september 2018
LovisaK
2 september 2016 · 141 Inlägg

Mack skrev:
Bara att krya på sig och ta nya tag efter det!

Jajjamen! smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
HG_
2 september 2016 · 2 470 Inlägg

big_smile Har precis läst igenom tråden & som jag skrivit sedan tidigare på andra trådar så är det ju alltid
roligt med tjejer som åxå är intresserade av att pilla & meka med gammla bilar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
LovisaK
2 september 2016 · 141 Inlägg

HG_ skrev:
big_smile Har precis läst igenom tråden & som jag skrivit sedan tidigare på andra trådar så är det ju alltid
roligt med tjejer som åxå är intresserade av att pilla & meka med gammla bilar.

Kul att höra! smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
LovisaK
3 september 2016 · 141 Inlägg

Lite framåt går det ju iallafall, dessa hämtades idag. Lite närmare 2,3l iaf wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-a48b21e43bd68a97ec2e0e9450f85944.jpg

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Mahlberg
3 september 2016 · 506 Inlägg

Är det verkligen en 13c turbo? 16g brukar det vara i 850, iofs har jag bara mekat med 2,3L T5an och inte italien varianten smile

Blir nog jävligt smukt detta när det är klart. Lägger en prem och följer med på resan, tummen upp! smile

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Erikzxz
4 september 2016 · 218 Inlägg

Vet att budgeten är begränsad men försök få tag på billiga H-profil om du endå ska dra i något i en motor! wink

LovisaK
4 september 2016 · 141 Inlägg

Mahlberg skrev:
Är det verkligen en 13c turbo? 16g brukar det vara i 850, iofs har jag bara mekat med 2,3L T5an och inte italien varianten smile

Blir nog jävligt smukt detta när det är klart. Lägger en prem och följer med på resan, tummen upp! smile

Joodå det är det, extra kolla på numret som stod på den också för att vara riktigt säker!

Får man hoppas, roligt att höra smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
LovisaK
4 september 2016 · 141 Inlägg

Erikzxz skrev:
Vet att budgeten är begränsad men försök få tag på billiga H-profil om du endå ska dra i något i en motor! wink

Får se vad det blir senare, så mycket annat att prioritera först smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
LovisaK
4 september 2016 · 141 Inlägg

På schemat idag är bildelstvätt, håll också utkik efter en update senare ikväll med slutresultaten wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-336bc2ff1d9e47325c824eaa20c2e83a.jpg

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
LovisaK
4 september 2016 · 141 Inlägg

Så som sagt i förra inlägget tidigare idag så har jag tvättat delar. Blev bara de nya och gamla kolvarna + vevstakarna och försökte också putsa turbon lite noggrannare. Hann inte med så mycket idag som planerat eftersom det är skördetider hemma nu och det kommer upp oväntade saker ibland.
Har inte heller hunnit låna motortvätten ännu, men allt kan ju inte gå som planerat smile

Turbon blir nog inte renare än sådär kom jag fram till. Tvättade kolvarna i brännolja vilket tog j*vligt fint på dem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-6f9d1b8843ccbb270c95c60fd961c820.jpg

Sådär ser ju skillnaden ut då på 2,0l och 2,3l kolvarna om någon undrade. 2,3 kolvarna är också "urgröpta" lite ovanpå, vet inte vad det kallas, om det har något speciellt namn kan ju någon rätta mig, hoppas ni iallafall förstår vad jag menar smile 2,3 kolvarna är ju också betydligt "lägre"

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-81aab01f58bd9c720533f028d6849c25.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-9bb7a068f766156dec9831ba4ba04746.jpg

Om någon vet något kul eller har några idéer om vad man kan göra med de gamla kolvarna och stakarna får ni gärna tipsa, skulle vara roligt att kunna "återanvända" till nåt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218625/218625-70711484b6cb52d9b2040c776c38f8c6.jpg

Det var allt för idag, ska försöka hinna med att motortvätta vissa delar nästa vecka, men kan inte lova något smile

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Daniel-N Vinkelslipsgalen
4 september 2016 · 687 Inlägg

Ser mycket bra ut! smile Mycket renare än innan!

Keep it up wink

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
LovisaK
4 september 2016 · 141 Inlägg

Daniel-N skrev:
Ser mycket bra ut! smile Mycket renare än innan!

Keep it up wink

Tack för alla tipsen, hjälpte sjukt mycket wink

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
HG_
4 september 2016 · 2 470 Inlägg

smile Mycket tjusigt, stackarna & kolvarna som blir över kan man säkert svetsa ihop så man får bordsben till ett lågt bord av något slag till garaget. smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
LovisaK
5 september 2016 · 141 Inlägg

HG_ skrev:
smile Mycket tjusigt, stackarna & kolvarna som blir över kan man säkert svetsa ihop så man får bordsben till ett lågt bord av något slag till garaget. smile

Tackar smile joo de va ju en bra ide!

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
LovisaK
7 september 2016 · 141 Inlägg

Har nu länge gått och funderat på en liten idé jag haft.
Skulle själv tycka det vore roligt att öppna ett snapchatkonto enbart för projektet.
Då skulle de som vill kunna följa precis allt som händer med mera filmer och bilder än som kanske kommer upp på garaget. Också funderat på instagramsida för projektet. Så om någon skulle vara intresserad att följa något sådant eller tycker det låter som en bra idé, kommentera gärna eller meddela mig smile

Senast redigerat av LovisaK (7 september 2016)

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Daniel-N Vinkelslipsgalen
7 september 2016 · 687 Inlägg

LovisaK skrev:
Har nu länge gått och funderat på en liten idé jag haft.
Skulle själv tycka det vore roligt att öppna ett snapchatkonto enbart för projektet.
Då skulle de som vill kunna följa precis allt som händer med mera filmer och bilder än som kanske kommer upp på garaget. Också funderat på instagramsida för projektet. Så om någon skulle vara intresserad att följa något sådant eller tycker det låter som en bra idé, kommentera gärna eller meddela mig smile

Låter grymt! smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se
Volvo V70N "Svärmorsdrömmen" (2002)
Mack Forum- och sitemoderator
7 september 2016 · 26 111 Inlägg

LovisaK skrev:
Har nu länge gått och funderat på en liten idé jag haft.
Skulle själv tycka det vore roligt att öppna ett snapchatkonto enbart för projektet.
Då skulle de som vill kunna följa precis allt som händer med mera filmer och bilder än som kanske kommer upp på garaget. Också funderat på instagramsida för projektet. Så om någon skulle vara intresserad att följa något sådant eller tycker det låter som en bra idé, kommentera gärna eller meddela mig smile

Har varken Instagram eller Snapshat men kör hårt, haha.
Andra lär väl ha det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
LovisaK
7 september 2016 · 141 Inlägg

Daniel-N skrev:

LovisaK skrev:
Har nu länge gått och funderat på en liten idé jag haft.
Skulle själv tycka det vore roligt att öppna ett snapchatkonto enbart för projektet.
Då skulle de som vill kunna följa precis allt som händer med mera filmer och bilder än som kanske kommer upp på garaget. Också funderat på instagramsida för projektet. Så om någon skulle vara intresserad att följa något sådant eller tycker det låter som en bra idé, kommentera gärna eller meddela mig smile

Låter grymt! smile

wink

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
LovisaK
7 september 2016 · 141 Inlägg

Mack skrev:

LovisaK skrev:
Har nu länge gått och funderat på en liten idé jag haft.
Skulle själv tycka det vore roligt att öppna ett snapchatkonto enbart för projektet.
Då skulle de som vill kunna följa precis allt som händer med mera filmer och bilder än som kanske kommer upp på garaget. Också funderat på instagramsida för projektet. Så om någon skulle vara intresserad att följa något sådant eller tycker det låter som en bra idé, kommentera gärna eller meddela mig smile

Har varken Instagram eller Snapshat men kör hårt, haha.
Andra lär väl ha det.

Hahah dags att skaffa nu då lol

~ Dirt is my makeup - fuel is my perfume ~
Kolla in mitt t5 rwd bygge -> Volvo 240 t5
Mack Forum- och sitemoderator
7 september 2016 · 26 111 Inlägg

LovisaK skrev:

Mack skrev:

LovisaK skrev:
Har nu länge gått och funderat på en liten idé jag haft.
Skulle själv tycka det vore roligt att öppna ett snapchatkonto enbart för projektet.
Då skulle de som vill kunna följa precis allt som händer med mera filmer och bilder än som kanske kommer upp på garaget. Också funderat på instagramsida för projektet. Så om någon skulle vara intresserad att följa något sådant eller tycker det låter som en bra idé, kommentera gärna eller meddela mig smile

Har varken Instagram eller Snapshat men kör hårt, haha.
Andra lär väl ha det.

Hahah dags att skaffa nu då lol

Ska krävas nåt överjävligt för att jag ska hoppa på det tåget..inget illa menat.
Mnjäää..är för gammal.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang