Konsten att lossa ett maskindraget hjul?

Pierre_r Lastbilsmekaniker
25 juli 2016 · 729 Inlägg

Skulle det ändå inte gå att lossa trotts en sån förlängare som  tkd_rille har på bild så finns det ett annat sätt du kan göra om du är lite modig av dig.

Sätt dit hylsan på muttern/skruven och stoppa sen in förlängaren så den nästan ligger mot marken.
Sen går du in och startar bilen och kör den antingen framåt eller bakåt..
Det är extremt viktigt att tänka rätt så att du verkligen lossar på muttern/skruven när du kör antingen framåt eller backar.
Du vill inte råka spänna den med hjälp av bilen för då kommer du att dra av den.

Eller om du har en lastbilsverkstad i närheten så kör dit och fråga om dom kan lossa åt digsen spänner du för hand innan du kör därifrån
Dom har oftast 3/4" och 1" mutterknackare som kan få loss det mesta, oroa dig inte för att hylsorna är för stora för det finns adaptrar så att man kan få på mindre hylsor på dom maskinerna.

Kan inte tänka mig att dom vill ha mer än ett fikabröd eller liknande för den lilla stunden det tar för dom att hjälpa dig

Senast redigerat av Pierre_r (25 juli 2016)

Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

FLindgren skrev:
Ta ut en sprillans ny bil från volvo och du ska se att du lär nog inte få loss de hjulen heller:)

Jag rekommenderar starkt att ni skaffar en typ falk försäkring så kommer de och byter hjul åt er gratis när ni får punktering.

Alternativt köp "punkteringsfria" däck så kan ni köra till verkstad när punkteringen sker.

Jag säger samma till min fru att även nya bilar har problem, då hon vill byta.

Ja det kan andra göra om dom vill vänta och betala, själv ser jag till att däcken går att lossa hemma och punktering är ganska sällsynt. Hon har haft en och jag minns en egen på många år.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:
Ett sånt lossar jag alla möjliga hårddragna skruvar med.   Hjulskruvar, navmuttrar, länkarmsskruvar.   Litet knyck så är de loss.   Fälgkors riskerar du bara att dra snett på skallen och får i värsta fall borra ut skruven.

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 8_xl_2.jpg

Jag hävdar envist att storleken har betydelse på bredden wink men in detta fall längden. Som är?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Muttley
25 juli 2016 ·

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Ett sånt lossar jag alla möjliga hårddragna skruvar med.   Hjulskruvar, navmuttrar, länkarmsskruvar.   Litet knyck så är de loss.   Fälgkors riskerar du bara att dra snett på skallen och får i värsta fall borra ut skruven.

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 8_xl_2.jpg

Jag hävdar envist att storleken har betydelse på bredden wink men in detta fall längden. Som är?

Den jag länka är 60cm lång.  Har funkat i ett antal år med.  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024021/

Men de finns ju grövre ledhandtag än biltemas om man vill vara på säkra sidan.    Dock tipsar jag om att alltid ha en sådan i varje bil för fälgkors är ett skit att hålla på med vid vägkanten om olyckan är framme.

Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Pierre_r skrev:
Skulle det ändå inte gå att lossa trotts en sån förlängare som  tkd_rille har på bild så finns det ett annat sätt du kan göra om du är lite modig av dig.

Sätt dit hylsan på muttern/skruven och stoppa sen in förlängaren så den nästan ligger mot marken.
Sen går du in och startar bilen och kör den antingen framåt eller bakåt..
Det är extremt viktigt att tänka rätt så att du verkligen lossar på muttern/skruven när du kör antingen framåt eller backar.
Du vill inte råka spänna den med hjälp av bilen för då kommer du att dra av den.

Eller om du har en lastbilsverkstad i närheten så kör dit och fråga om dom kan lossa åt digsen spänner du för hand innan du kör därifrån
Dom har oftast 3/4" och 1" mutterknackare som kan få loss det mesta, oroa dig inte för att hylsorna är för stora för det finns adaptrar så att man kan få på mindre hylsor på dom maskinerna.

Kan inte tänka mig att dom vill ha mer än ett fikabröd eller liknande för den lilla stunden det tar för dom att hjälpa dig

Nu har jag löst det som jag brukat och tänker mer på makronivå för mikro, dvs för samhället emot verkstäderna för kunderna. Såhär kan det inte fortsätta.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

tkd_rille skrev:

Auto-man skrev:

tkd_rille skrev:
Ett sånt lossar jag alla möjliga hårddragna skruvar med.   Hjulskruvar, navmuttrar, länkarmsskruvar.   Litet knyck så är de loss.   Fälgkors riskerar du bara att dra snett på skallen och får i värsta fall borra ut skruven.

http://images.biltema.com/PAXToImageSer … 8_xl_2.jpg

Jag hävdar envist att storleken har betydelse på bredden wink men in detta fall längden. Som är?

Den jag länka är 60cm lång.  Har funkat i ett antal år med.  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000024021/

Men de finns ju grövre ledhandtag än biltemas om man vill vara på säkra sidan.    Dock tipsar jag om att alltid ha en sådan i varje bil för fälgkors är ett skit att hålla på med vid vägkanten om olyckan är framme.

Vi har både kors och skaft med, eller ska ha, hon köpte ett utdragbart till sig, lossar alltid hemma, drar åt med kors, men det kan hårdna och då behövs skaft, inga problem med GDS.
Eller så drar man direkt på verkstan med kors och kollar igen hemma. Har gjort så i åratal men ett bytte inte vi och sista 4 glömdes bort tills nu.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Evildan
25 juli 2016 ·

Mycket oftopic svammel från trådskaparen som själv bannade just oftopic initialt.
Tråkigt tycker jag då TS själv återkommande anmäler sådant till moderatorerna.
Sista gången jag försöker hjälpa detta troll.

Lycka till nu med allt TS.

JohnMayLives Avstängd
25 juli 2016 · 642 Inlägg

Jag tycker att det är ett bra tillfälle att låsa tråden nu. Ämnet är färdig diskuterat. TS har löst problemet. I övrigt så håller jag med ElakaDan.

The rumor of my demise is greatly exaggerated...
Hamilton
25 juli 2016 · 8 864 Inlägg

Får man inte av hjulen med dom verktygen man har ja då är det bara att konstatera fakta, man är helt enkelt för klen och ser bara problem i allt....

Sen finns det ju tjejer som kan.... hör om inte hon kanske kan hjälpa dig.

https://www.youtube.com/watch?v=fJ0X_uLbGDk

Senast redigerat av Hamilton (25 juli 2016)

Fotograf på tierpidag.se
Auto-man
25 juli 2016 · 551 Inlägg

Evildan skrev:
Mycket oftopic svammel från trådskaparen som själv bannade just oftopic initialt.
Tråkigt tycker jag då TS själv återkommande anmäler sådant till moderatorerna.
Sista gången jag försöker hjälpa detta troll.

Lycka till nu med allt TS.

Jag har inte anmält något, ljug inte, när saken är löst kan man ha lite OT, inte innan. Jag är själv admin i flera forum. Nu var jag ute och lossade så 2 är klara, rostiga togs med stång i bak, i fram tog maskinen 3.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang