Audi A4 1.8TSQ tickar lätt efter oljebyte

Andreask99
25 juli 2016 · 31 Inlägg

Köpte en Audi A4 1.8TSQ Avant för ett tag sedan. Vad jag kommer ihåg lät motorn frisk och fin. Körde hem den ca 5mil och väl hemma börjar jag kolla alla vätskor, tilll min förvåning upptäcker jag att oljenivån är såpass liten att de just nuddar stickan. Häller i en slurp olja så att nivån hamnar inom godkänt. Efter det har den stått stilla till nu när jag gjorde olje och filter byte i förebyggande syfte.
Vid uppstart regarar jag på att den tickar lätt vid tomgång. Kör en sväng så att både motor och olje temp ligger i rätt nivå. Fortfarande tickande ljud som ökar med varven.

Tickandet är inte högt, hör de inte från kupen. Som sagt tror jag att detta har uppkommit nu efter oljebytet, men kan har funnits innan eftersom detta var första gången jag lyssnade noggrant på motorn.
Läst att de kan bero på att de bildats oil slugde (som denna motor är känd för) vid en lyftare.

Är det något jag bör oroa mig över eftersom tickandet inte är högt? Isåfall vad ska jag göra för att bli av med problemet?

Nybergrobin
25 juli 2016 · 2 377 Inlägg

Vad använder du för oljefilter samt motorolja?

Andreask99
25 juli 2016 · 31 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Vad använder du för oljefilter samt motorolja?

Oljefilter från skruvat, Mobil1 5W-40

Andreask99
26 juli 2016 · 31 Inlägg

https://drive.google.com/file/d/0B0MV2S … p=drivesdk
Här är ett klipp ipp på hur de låter, som ni hör är ljudet som starkast bak på insugssidan.

LocKtar Herr
26 juli 2016 · 1 722 Inlägg

Andreask99 skrev:
https://drive.google.com/file/d/0B0MV2S … p=drivesdk
Här är ett klipp ipp på hur de låter, som ni hör är ljudet som starkast bak på insugssidan.

Det ljusa tickandet är spridarna, det lilla klapprandet är nog från lyftarna i toppen.. men jag tycker inte det där lät som något att oroa sej för.. min låter mycket värre om lyftarna.... smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2016 · 14 007 Inlägg

LocKtar skrev:

Andreask99 skrev:
https://drive.google.com/file/d/0B0MV2S … p=drivesdk
Här är ett klipp ipp på hur de låter, som ni hör är ljudet som starkast bak på insugssidan.

Det ljusa tickandet är spridarna, det lilla klapprandet är nog från lyftarna i toppen.. men jag tycker inte det där lät som något att oroa sej för.. min låter mycket värre om lyftarna.... smile

För att din låter värre betyder det ju inte att han inte behöver oroa sig. Så ska det väl ändå inte låta?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
LocKtar Herr
26 juli 2016 · 1 722 Inlägg

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:

Andreask99 skrev:
https://drive.google.com/file/d/0B0MV2S … p=drivesdk
Här är ett klipp ipp på hur de låter, som ni hör är ljudet som starkast bak på insugssidan.

Det ljusa tickandet är spridarna, det lilla klapprandet är nog från lyftarna i toppen.. men jag tycker inte det där lät som något att oroa sej för.. min låter mycket värre om lyftarna.... smile

För att din låter värre betyder det ju inte att han inte behöver oroa sig. Så ska det väl ändå inte låta?

/Benny

Ptja, jag har kört över 2000mil med detta läte på tomgång.. hur låter den när du har högre varv? tystar det då? eller klapprar det värre?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Andreask99
26 juli 2016 · 31 Inlägg

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:

Andreask99 skrev:
https://drive.google.com/file/d/0B0MV2S … p=drivesdk
Här är ett klipp ipp på hur de låter, som ni hör är ljudet som starkast bak på insugssidan.

Det ljusa tickandet är spridarna, det lilla klapprandet är nog från lyftarna i toppen.. men jag tycker inte det där lät som något att oroa sej för.. min låter mycket värre om lyftarna.... smile

För att din låter värre betyder det ju inte att han inte behöver oroa sig. Så ska det väl ändå inte låta?

/Benny

Håller med. Har aldrig arbetat med en sådan motor förr, är därför lite nojjig efter att ha läst om alla problem med oil sludge som man läst om för just denna motor.

LocKtar skrev:

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:
Det ljusa tickandet är spridarna, det lilla klapprandet är nog från lyftarna i toppen.. men jag tycker inte det där lät som något att oroa sej för.. min låter mycket värre om lyftarna.... smile

För att din låter värre betyder det ju inte att han inte behöver oroa sig. Så ska det väl ändå inte låta?

/Benny

Ptja, jag har kört över 2000mil med detta läte på tomgång.. hur låter den när du har högre varv? tystar det då? eller klapprar det värre?

Det fortsätter i takt med varven men de låter inte högre. Ljudet överröstas nästan av motorn

Senast redigerat av Andreask99 (26 juli 2016)

it_mutt Avstängd
26 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Ett relativt lätt sätt att komma undan det är att byta till en "tjockare" olja (säg; 10/40 ist). Annars river man ner sumpen och rengör oljepickupen om man har tråkigt en eftermiddag eller två.

Att varannan bil låter så är egentligen ingen ursäkt, då de inte ska låta så (och inte heller gör det om allt är i sin ordning). Det är däremot inget ovanligt att de tickar de första sekunderna efter starten (men det ska i sin tur sedan försvinna).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andreask99
26 juli 2016 · 31 Inlägg

it_mutt skrev:
Ett relativt lätt sätt att komma undan det är att byta till en "tjockare" olja (säg; 10/40 ist). Annars river man ner sumpen och rengör oljepickupen om man har tråkigt en eftermiddag eller två.

Att varannan bil låter så är egentligen ingen ursäkt, då de inte ska låta så (och inte heller gör det om allt är i sin ordning). Det är däremot inget ovanligt att de tickar de första sekunderna efter starten (men det ska i sin tur sedan försvinna).

Men oljepickupen brukar man väl bara rengöra om man misstänker att den håller på att slagga igen? I mitt fall är de väl tryckarna som är felet? Hur rengör man dom enklast utan att riva isär hela motorn?

LocKtar Herr
26 juli 2016 · 1 722 Inlägg

Andreask99 skrev:

Vettemannen skrev:

LocKtar skrev:

Andreask99 skrev:
https://drive.google.com/file/d/0B0MV2S … p=drivesdk
Här är ett klipp ipp på hur de låter, som ni hör är ljudet som starkast bak på insugssidan.

Det ljusa tickandet är spridarna, det lilla klapprandet är nog från lyftarna i toppen.. men jag tycker inte det där lät som något att oroa sej för.. min låter mycket värre om lyftarna.... smile

För att din låter värre betyder det ju inte att han inte behöver oroa sig. Så ska det väl ändå inte låta?

/Benny

Håller med. Har aldrig arbetat med en sådan motor förr, är därför lite nojjig efter att ha läst om alla problem med oil sludge som man läst om för just denna motor.

LocKtar skrev:

Vettemannen skrev:

För att din låter värre betyder det ju inte att han inte behöver oroa sig. Så ska det väl ändå inte låta?

/Benny

Ptja, jag har kört över 2000mil med detta läte på tomgång.. hur låter den när du har högre varv? tystar det då? eller klapprar det värre?

Det fortsätter i takt med varven men de låter inte högre. Ljudet överröstas nästan av motorn

Det är ju inte så bra nej om ljudet ökar med varvet, mitt hörs bara på tomgång. Låter som du kanske behöver köpa nya lyftare, men åk till en bilverkstad så får dom bedömma vad du bör göra.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
it_mutt Avstängd
26 juli 2016 · 10 388 Inlägg

Andreask99 skrev:

it_mutt skrev:
Ett relativt lätt sätt att komma undan det är att byta till en "tjockare" olja (säg; 10/40 ist). Annars river man ner sumpen och rengör oljepickupen om man har tråkigt en eftermiddag eller två.

Att varannan bil låter så är egentligen ingen ursäkt, då de inte ska låta så (och inte heller gör det om allt är i sin ordning). Det är däremot inget ovanligt att de tickar de första sekunderna efter starten (men det ska i sin tur sedan försvinna).

Men oljepickupen brukar man väl bara rengöra om man misstänker att den håller på att slagga igen? I mitt fall är de väl tryckarna som är felet? Hur rengör man dom enklast utan att riva isär hela motorn?

Och om den slaggar igen får du inte upp något oljetryck, först bara "lite för lite" och sen tillräckligt för att lampan ska tändas (jo, där är ett visst spelrum innan lampan tänds). Det blir samma effekt (ljudmässigt) med en vag 1.8T, som har för lite olja i sig.

Jag hade iaf gått upp till "en tjockare olja" som påpekat innan, och hade inte det hjälpt, rengjort oljepickupen.

Anledningen till att den inte tickat innan är antagligen (givetvis omöjligt att veta, än mer för någon utomstående) att tidigare olja var tjockare.

Men, det är iaf vad jag hade gjort som förstasteg.

LocKtar skrev:
Låter som du kanske behöver köpa nya lyftare, men åk till en bilverkstad så får dom bedömma vad du bör göra.

Fast OM nu inte ljudet fanns där innan oljebytet, så är det ju inte så supertroligt att lyftarna gett upp pga oljebytet i sig, skulle åtminstone jag vilja påstå.

Senast redigerat av it_mutt (26 juli 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andreask99
31 juli 2016 · 31 Inlägg

it_mutt skrev:

Andreask99 skrev:

it_mutt skrev:
Ett relativt lätt sätt att komma undan det är att byta till en "tjockare" olja (säg; 10/40 ist). Annars river man ner sumpen och rengör oljepickupen om man har tråkigt en eftermiddag eller två.

Att varannan bil låter så är egentligen ingen ursäkt, då de inte ska låta så (och inte heller gör det om allt är i sin ordning). Det är däremot inget ovanligt att de tickar de första sekunderna efter starten (men det ska i sin tur sedan försvinna).

Men oljepickupen brukar man väl bara rengöra om man misstänker att den håller på att slagga igen? I mitt fall är de väl tryckarna som är felet? Hur rengör man dom enklast utan att riva isär hela motorn?

Och om den slaggar igen får du inte upp något oljetryck, först bara "lite för lite" och sen tillräckligt för att lampan ska tändas (jo, där är ett visst spelrum innan lampan tänds). Det blir samma effekt (ljudmässigt) med en vag 1.8T, som har för lite olja i sig.

Jag hade iaf gått upp till "en tjockare olja" som påpekat innan, och hade inte det hjälpt, rengjort oljepickupen.

Anledningen till att den inte tickat innan är antagligen (givetvis omöjligt att veta, än mer för någon utomstående) att tidigare olja var tjockare.

Men, det är iaf vad jag hade gjort som förstasteg.

LocKtar skrev:
Låter som du kanske behöver köpa nya lyftare, men åk till en bilverkstad så får dom bedömma vad du bör göra.

Fast OM nu inte ljudet fanns där innan oljebytet, så är det ju inte så supertroligt att lyftarna gett upp pga oljebytet i sig, skulle åtminstone jag vilja påstå.

Tog lös ventilkåpan idag för att se om de fanns spår av oil slugde där. Såg relativt rent ut, om mitt problem uppstår pga av dåligt oljetryck lär de väl troligvis vara att olje pick-upen har kletat igen
https://lh3.googleusercontent.com/TowXpPwvjCCu6wE--5kqSK8RV8Na3YisdrFA0hyMlGG_u4iqFumBpKkjGADfKaoEDIX72HKYZhF0GWxN_zebFY_x0fHYmUoTvtaAHpob71UyuE4rG3Q8mS2aPURUNFzLrf587MnEa8MwWMgz-E9T82HerFmms4aXJIv7XTIP2auqRAGWgGPiWFKPHAbKfj5SMvZsPuZReIj5RXkR0zQLpMckCzAeuHFacwPpbDMoqnwmBmIY2DYSi17UDIsiegijSehmDMds0KUnUCeirBa1tG-Rtr-4RbhouZbeG_x4QKbsho5dWM3RnsQZLt4vn-6Zu_-CqPEFtsIKG6q7dDNFllMK8tgIJSDrnpF-TpMvlMIJDfpbsQXAE4EWUi8r3zI1c-TIC-SbkFZjzFFIXySZPgYfmrmxNWKtnmQBbnpUwKmGI422uZg00kw1Bc5NVtU9B8jc_NdFXQbPw17LB9CLvohS9apANSKmQQ3NkHpZZ_etWyPhZLlbTQ_UR62RbKbZD7E-U-QBH96b_UEVEvOHQMp4CWQqla25tl9J5lgsNAjdjwibJSsOE2pUqtW1jhtvmHHoF2Hp1S3brfmSJpto9P0E_3udsr8=w557-h989-no
https://lh3.googleusercontent.com/VsbdJ0ULjh2-X5i3C-V6Ahz4WM8ZA8AlbGSNtg0oLA6isFqm58UiKYG9ttQAwcdbPPXI4X7iTDE5ROXO6dX0LRGyzTn3ARhZBTfPZIzFqrn8sXXLl7RBecKTLXsZcX-wU5LGtDxtE0LsP7-M4EvtRg-tEBL3sMI3wd2Wl0WrKNiKJpFluuses08OlCNV_QePAA9B3pkCZPi-1tRDAd0uyIfmvpPHX22eyYbO45s4bFAf1wX5y7ywY79U89duGHVgUK8ghOcql3BQ-pxd0pBsYWK1ngTRdwNaIHLeKBasJx_WoVmSC2ZoLWvpl8FcoVypAUHBFFKDx5x5Em8DcNzQ0wyoIQgs5tUUi9PAktS7f9SycE4trG8afj1T30ZJDaU8Us0A26H_Okig7pDCQEwAXUBE6rg6QeZHI-JP1rOwirf_r13bUk6oBaa2KTyr9I6Wwiqp6E_hM6SfutjpcIeoW_QT0e6AgeofJY-8oUqBFU88US6sHbFvf90culK0_Z-8Q2pRHglWsaV2VMKZmNvf-ELhjh-TeESv0EjQeLDubt84inU9jC_JMeOyGjiU95sK3y66W1DWuX4SUOE-wp_iZ8e1mJ46KYA=w1759-h989-no

jaka54
1 augusti 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Länken du angav funkar inte för mig...Men
Jag skulle ändå byta lyftarna först!

it_mutt Avstängd
1 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Länken du angav funkar inte för mig...Men
Jag skulle ändå byta lyftarna först!

Det låter typiskt jaka54. VARFÖR byta lyftarna först, om de inte ens, med säkerhet, är problemet?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
1 augusti 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tickar det är det ventilerna!wink
Dåligt oljetryck låter mer längsökt. Men visst kan det vara det ,men då skulle väl varningslampan på panelen lysa..?

Nybergrobin
1 augusti 2016 · 2 377 Inlägg

När oljesilen täpps igen så börjar det med tickande utan att lampan tänds.

xXSammy
2 augusti 2016 · 6 566 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tickar det är det ventilerna!wink
Dåligt oljetryck låter mer längsökt. Men visst kan det vara det ,men då skulle väl varningslampan på panelen lysa..?

Det är VAGs berömda 1.8T dock.

De/Dem
it_mutt Avstängd
2 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tickar det är det ventilerna!wink
Dåligt oljetryck låter mer längsökt. Men visst kan det vara det ,men då skulle väl varningslampan på panelen lysa..?

Så, när min bror, som är sjukt dålig på att hålla koll på oljan, har varit just sjukt dålig på att kolla oljan, och hans 1.8T tickar, så ska han byta lyftarna tycker du? Trots att den blir tyst om han fyller på olja? Gott, då ska jag tala om det för honom. För iom att oljetryckslampan inte lyser, så har det inget med oljan att göra, tickar det är det ventilerna...

Som jag skrev tidigare har oljetryckslampan en viss, i brist på bättre uttryck, "marginal" innan den tänds.

Precis som Malheus skriver är det inte direkt så att det är okänt att VAGs 1.8T tickar pga lågt oljetryck (upp till toppen) UTAN att lampan lyser. Det beror vanligtvis på; för lite olja, för tunn olja eller oil sludge. Sen -kan- givetvis lyftarna vara problemet, men att börja i den änden är galet med just den motorn.

Ska nu TS kolla oljepickupen, så behövs det iaf ny olja, och jag skulle, igen, välja en olja i stil med 10/40 eller liknande ist.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
2 augusti 2016 · 4 014 Inlägg

Man kan inte rent generellT säga att en 10W-40 är tjockare än en 5W-40 utan att titta i resp datablad

5W-40
http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … 0%20DE.pdf
10W-40
http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … 0%20DE.pdf

i detta falleT har den förstnämda en cinematisk viskositet på 14,3  och den andra 14,0   vid 100C+

ska man ha en tjockare  så välj en 5W-50 olja

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang