Wafab Bil Karlstad, problem Kia-köp

matski21
25 juli 2016 · 3 Inlägg

Hej på er!

Jag skulle uppskatta lite råd och erfarenheter utifrån det problem vi nu ställts inför...
Det gäller ett bilköp vi gjorde i fredags av en större bilfirma i Karlstad, Wafab Bil.

Vi köpte en nästan ny Kia Sportage -15 för ca 250 000 kr och av annonsen på Blocket OCH säljaren framgick att bilen hade gått 350 mil totalt, ett av de säljargument säljaren tog fram främst var just att bilen var i stort sett helt ny. Körsträckan 350 mil stod senare även på två olika köpekontrakt.
Vi bestämde oss hur som helst för att köpa bilen då den såg fin ut.
Vi fick vänta en vecka på leverans men kontrollerade inte körsträckan innan vi körde iväg vilket vi kanske borde ha gjort men med tanke på att det är en större bilfirma i Karlstad/Värmland så  litade vi nog på att deras uppgifter stämde.
Väl hemma dagen efter köpet så ser vi att bilen i själva verket gått närmare 760 mil, dvs mer än dubbla den angivna körsträckan.
Vi tog direkt kontakt med Wafab via mail igår och fick svar per telefon idag på förmiddagen.
De erkände att det var de som gjort fel och att säljaren felaktigt uppgivit fel körsträcka och skrivit fel i köpekontraktet. Den riktiga körsträckan vid köpet var egentligen 730 mil.  De kunde tänka sig att kompensera oss för missförståndet och sade att de erbjöd 4 kr per mil (!) utöver 350 mil, en summa på 1500 kr. De gjorde även en jämförelse på en bilförmedlings-hemsida, Bilpriser.se, hur mycket det skulle skilja i pris mellan en bil som gått 350 mil och en som gått det dubbla och kom fram till den summan.
Jag anser inte att det går att jämföra på detta sätt då man klart uppgivit i annonsen att körsträckan är 350 mil, detta har som sagt även säljaren uppgett vid provkörning och försäljning och även skrivit i slutkontraktet. Man har då sålt en vara utifrån falska uppgifter i min mening.
Jag kontaktades först av en säljare på Wafab då den person som sålde bilen till oss var på semester. Denne sade bland annat "Ni skulle ju köpt bilen för samma pris ändå även fast den hade gått 750 mil.", ett ganska anmärkningsvärt uttalande kan tyckas då det liksom inte har med saken att göra i detta fall. Säljaren sade även att Wafab kunde tänka sig att köpa tillbaka bilen då den inte skulle bli svår att sälja till någon annan i stället.
Jag blev sedan hänvisad till VD:n för Wafab Bil för vidare diskussioner om hur vi ställde oss till deras "erbjudande" om 1500 kr.
Min sambo kontaktade senare VD:n per telefon. Vi angav då ett vad jag kan tycka absolut skäligt förslag, att Wafab skulle kompensera oss för det inträffade med en uppsättning vinterdäck på fälg, i förhållande till det inträffade borde detta inte vara för mycket begärt kan tyckas. Denne var trevlig och korrekt och uppgav att Wafab gjort fel men hänvisade då till ovan nämnda jämförelse på bilförmedlings-hemsida, där han såg att värdeminskningen med 400 mil extra körsträcka var 1700 kr. Han sade även att det inte var möjligt för Wafab att bekosta några vinterdäck då det bara handlade om några hundra mil som felaktigt angivits. Han kunde dock höja deras "erbjudande" till 3000 kr, längre än så kunde han inte sträcka sig. Även VD:n påtalade flera gånger att de i stället kunde ta tillbaka bilen och även hjälpa oss att hitta en annan bil om vi skulle vilja det. (Lite omvänd psykologi?). Bilen är dock en Special Edition och inte helt lätt att få tag i, vilket Wafab säkert förstår.

Vad anser Ni om detta?
Vilka rättigheter har vi som konsument i detta fall och vad borde vara rimligt att begära från Wafab Bil?

Stort tack på förhand!

/Matti

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2016 · 14 007 Inlägg

Jag skulle säga att antingen accepterar ni dessa 3000 kronor eller så låter ni helt enkelt köpet gå tillbaks. Att det är en special edition skiter nog bilfirman i då bilen bara är ett säljobjekt för dom. De där 300-400 milen extra på den nya bilen märks inte speciellt mycket. Men som sagt ni har fått två alternativ, bara att välja tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
panda666
25 juli 2016 · 4 228 Inlägg

om dom har vart ärliga och accepterat och talat om för er att dom gjort fel så äre bara ta cashen och se glad ut. händer ingenting om bilen gått 300-400 mer mil än dom skrivit, hade det varit 3000-4000 mer mil då skulle  jag förstå^^

Evildan
25 juli 2016 ·

Jag hade omedelbart låtit köpet gå tillbaka.
Det dräller av Sportager och jag hade valt att göra affär med ett företag som har bättre koll på säljobjektet än ovan beskrivet.
Kan ni däremot få ett papper på att deras garanterade återköpssumma är beräknad på 4kr/10km hade jag behållit bilen. wink

matski21
25 juli 2016 · 3 Inlägg

Tack för snabba svar...

Evildan - precis vad jag känner gällande "koll" och företag, kan man verkligen inte förvänta sig att en större återförsäljare har koll på något så enkelt som mätarställning? Ska absolut försöka få papper på 4kr/mil, det kommer nog gå fint! big_smile
Sen är det säkert som ni andra skriver, det händer förmodligen inte så mycket på 400 mil, men det är ändå ganska oacceptabelt att man säljer bilar under falska premisser så att säga... Och att firman struntar i att det är en Special Edition är jag helt övertygad om, det är mest för egen del då de är lite svåra att hitta... sad

Senast redigerat av matski21 (25 juli 2016)

666_Beast
25 juli 2016 · 1 863 Inlägg

Provkörde ni inte bilen innan köp? Då borde ni sett den rätta mätarställningen. Acceptera ersättningen och var glada över nya bilen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
xXSammy
26 juli 2016 · 6 566 Inlägg

matski21 skrev:
Hej på er!

Jag skulle uppskatta lite råd och erfarenheter utifrån det problem vi nu ställts inför...
Det gäller ett bilköp vi gjorde i fredags av en större bilfirma i Karlstad, Wafab Bil.

Vi köpte en nästan ny Kia Sportage -15 för ca 250 000 kr och av annonsen på Blocket OCH säljaren framgick att bilen hade gått 350 mil totalt, ett av de säljargument säljaren tog fram främst var just att bilen var i stort sett helt ny. Körsträckan 350 mil stod senare även på två olika köpekontrakt.
Vi bestämde oss hur som helst för att köpa bilen då den såg fin ut.
Vi fick vänta en vecka på leverans men kontrollerade inte körsträckan innan vi körde iväg vilket vi kanske borde ha gjort men med tanke på att det är en större bilfirma i Karlstad/Värmland så  litade vi nog på att deras uppgifter stämde.
Väl hemma dagen efter köpet så ser vi att bilen i själva verket gått närmare 760 mil, dvs mer än dubbla den angivna körsträckan.
Vi tog direkt kontakt med Wafab via mail igår och fick svar per telefon idag på förmiddagen.
De erkände att det var de som gjort fel och att säljaren felaktigt uppgivit fel körsträcka och skrivit fel i köpekontraktet. Den riktiga körsträckan vid köpet var egentligen 730 mil.  De kunde tänka sig att kompensera oss för missförståndet och sade att de erbjöd 4 kr per mil (!) utöver 350 mil, en summa på 1500 kr. De gjorde även en jämförelse på en bilförmedlings-hemsida, Bilpriser.se, hur mycket det skulle skilja i pris mellan en bil som gått 350 mil och en som gått det dubbla och kom fram till den summan.
Jag anser inte att det går att jämföra på detta sätt då man klart uppgivit i annonsen att körsträckan är 350 mil, detta har som sagt även säljaren uppgett vid provkörning och försäljning och även skrivit i slutkontraktet. Man har då sålt en vara utifrån falska uppgifter i min mening.
Jag kontaktades först av en säljare på Wafab då den person som sålde bilen till oss var på semester. Denne sade bland annat "Ni skulle ju köpt bilen för samma pris ändå även fast den hade gått 750 mil.", ett ganska anmärkningsvärt uttalande kan tyckas då det liksom inte har med saken att göra i detta fall. Säljaren sade även att Wafab kunde tänka sig att köpa tillbaka bilen då den inte skulle bli svår att sälja till någon annan i stället.
Jag blev sedan hänvisad till VD:n för Wafab Bil för vidare diskussioner om hur vi ställde oss till deras "erbjudande" om 1500 kr.
Min sambo kontaktade senare VD:n per telefon. Vi angav då ett vad jag kan tycka absolut skäligt förslag, att Wafab skulle kompensera oss för det inträffade med en uppsättning vinterdäck på fälg, i förhållande till det inträffade borde detta inte vara för mycket begärt kan tyckas. Denne var trevlig och korrekt och uppgav att Wafab gjort fel men hänvisade då till ovan nämnda jämförelse på bilförmedlings-hemsida, där han såg att värdeminskningen med 400 mil extra körsträcka var 1700 kr. Han sade även att det inte var möjligt för Wafab att bekosta några vinterdäck då det bara handlade om några hundra mil som felaktigt angivits. Han kunde dock höja deras "erbjudande" till 3000 kr, längre än så kunde han inte sträcka sig. Även VD:n påtalade flera gånger att de i stället kunde ta tillbaka bilen och även hjälpa oss att hitta en annan bil om vi skulle vilja det. (Lite omvänd psykologi?). Bilen är dock en Special Edition och inte helt lätt att få tag i, vilket Wafab säkert förstår.

Vad anser Ni om detta?
Vilka rättigheter har vi som konsument i detta fall och vad borde vara rimligt att begära från Wafab Bil?

Stort tack på förhand!

/Matti

Tycker att ni är jävligt gnälliga nu.

Skulle ni få 10.000 (Vinterdäck med fälg) i ersättning för ett par hundra mil som ni själva ens inte titta på?

De/Dem
Low
26 juli 2016 · 3 296 Inlägg

matski21 skrev:
Tack för snabba svar...

Evildan - precis vad jag känner gällande "koll" och företag, kan man verkligen inte förvänta sig att en större återförsäljare har koll på något så enkelt som mätarställning? Ska absolut försöka få papper på 4kr/mil, det kommer nog gå fint! big_smile
Sen är det säkert som ni andra skriver, det händer förmodligen inte så mycket på 400 mil, men det är ändå ganska oacceptabelt att man säljer bilar under falska premisser så att säga... Och att firman struntar i att det är en Special Edition är jag helt övertygad om, det är mest för egen del då de är lite svåra att hitta... sad

Alla kan göra fel. Åk och titta på bilen nästa gång så slipper ni sånt.


4kr mil eller bilen tillbaka det är väl snällt av dom?

REJ
26 juli 2016 · 89 Inlägg

Låter som ni inte provkörde bilen utan köpte den pga att den såg fin ut.
Upp till er att kolla så att allt  som står i annonsen stämmer. Sluta gnäll.

Senast redigerat av REJ (26 juli 2016)

matski21
26 juli 2016 · 3 Inlägg

Självklart har vi ju både provkört och tittat igenom bilen ordentligt före köp, även fast en del av er verkar utgå från något annat. Det var endast delen med mätarställningen som missats. (Förhoppningsvis) Sen är det ju tveksamt om någon av er hade godkänt att en bil som ska vara helt ny vid köp plötsligt står på 400 mil när ni hämtar den.
Det är ju viss skillnad om en kärra uppges ha gått 15000 mil vid köp och sedan visar sig ha 15400 på mätaren jämfört med en som säljs som "helt ny" och sedan har dubbla mätarställningen... Men det är intressant att höra era synpunkter oavsett... smile

Evildan
26 juli 2016 ·

Det angivna miltalet är mer än hälften av det faktiska.


Som att kika på en utannonserad 3500milare som visar sig gå rullat 7550mil eller däromkring.

Så mycket har företaget missat om vi ser det i ett förhållande gentemot det aktuella miltalet.

Klart som korvspad att TS klagar, det hade nog se flesta av er också gjort när kommer till dylika pengar kontra felskrivningar vilket är ens fullständiga rättigheter enligt KKL.

FabiaHTP
26 juli 2016 · 22 Inlägg

300 mil kör man ju lätt upp på någon månad så här i semestertider. Ta pengarna och kör med bilen tycker jag. Du har ju bevisligen haft lika dålig koll på bilen som säljaren.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juli 2016 · 14 007 Inlägg

Evildan skrev:
Det angivna miltalet är mer än hälften av det faktiska.


Som att kika på en utannonserad 3500milare som visar sig gå rullat 7550mil eller däromkring.

Så mycket har företaget missat om vi ser det i ett förhållande gentemot det aktuella miltalet.

Klart som korvspad att TS klagar, det hade nog se flesta av er också gjort när kommer till dylika pengar kontra felskrivningar vilket är ens fullständiga rättigheter enligt KKL.

Det är helt rätt att TS klagar, det skulle nog jag oxå göra. Men som jag skrev tidigare: Ta pengen eller lämna tillbaks bilen, det är nog vad TS har att välja på tror jag. En klagan gör ju förhoppningsvis bilfirman mer vaken framöver och förhoppningsvis var detta "Lurendrejeri" det sista dom gjorde.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
26 juli 2016 · 3 296 Inlägg

Tycker båda har gjort lika exakt samma misstag ena skrev fel och ena kontrollera det inte ts har ju ändå provkört den.

Onödig tråd när han till och med fått två erbjudande.

Senast redigerat av Low (26 juli 2016)

Low
26 juli 2016 · 3 296 Inlägg

Evildan skrev:
Det angivna miltalet är mer än hälften av det faktiska.


Som att kika på en utannonserad 3500milare som visar sig gå rullat 7550mil eller däromkring.

Så mycket har företaget missat om vi ser det i ett förhållande gentemot det aktuella miltalet.

Klart som korvspad att TS klagar, det hade nog se flesta av er också gjort när kommer till dylika pengar kontra felskrivningar vilket är ens fullständiga rättigheter enligt KKL.

Låter som det företaget blåser folk pga felskrivning. Många skriver Observera för fel skrivningar i sina annonser.

viccoA
26 juli 2016 · 3 109 Inlägg

De erbjuder ju dubbelt så mycket nu som vi första diskussionen. Om jag skulle ta det eller inte är oväsentligt, ta pengarna eller lämna tillbaka bilen.
Misstag kan alla göra, både säljaren och du har ju glömt att verifiera mätarställningen.

panda666
26 juli 2016 · 4 228 Inlägg

Det handlar ju inte om mycket mil precis, så varför tänka så mycket? om du verkligen vill ha en som har gått så lite som 300 mil skit i den da, men jag skulle ha tagit erbjudandet(cashen) tagit bilen därifrån och njutit av sommaren. Finns inget alls mer att tänka på.  Som ja sa förrut, stog det flera tusen mil fel eller den hade blivit backad eller nått. Då skulle jag bli irriterad. Köp nu och njut av sommaren.

666_Beast
26 juli 2016 · 1 863 Inlägg

Kör man bilen så tittar man ju på mätarna nångång (förhoppningsvis) och då ser man ju mätarställningen.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
henbry
28 juli 2016 · 6 Inlägg

Konsumentverket hjälper er. Det som står i kontraktet gäller. Stå på er.

trubbelturbo
28 juli 2016 · 1 442 Inlägg

henbry skrev:
Konsumentverket hjälper er. Det som står i kontraktet gäller. Stå på er.

Bilfirman har ju erbjudit köparen att köpa tillbaka bilen alternativt betala ut en kompensation, kan man begära mer än så? Seriös fråga alltså för jag vet inte.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang